Show simple item record

dc.contributor.advisorŞener, Zeynep
dc.contributor.authorErol, Eren
dc.date.accessioned2020-12-04T13:08:38Z
dc.date.available2020-12-04T13:08:38Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86848
dc.description.abstractBugünlerde hava yolu endüstrisinde kullanılan jet yakıtı, hava yollarının maliyet yapısında önemli bir yer tutmaktadır. Daha önceden ise yeni uçak alımları ve personel maaşları toplam operasyonel giderlerde azami bir yüzde içerisinde yer almaktaydı. Bunun nedeni, havacılık yakıtının maliyeti, ham petrolün fiyatı ile doğru orantılı olması ve ham petrolün fiyatının, son 10 yılda yükselme eğilimini sürdürmüş olmasıdır. Yakıt tedarikçilerinin performansı sadece hava yolu şirketlerinin maliyet etkinliğini değil, diğer performans özelliklerini de etkilemektedir; çünkü endüstri birçok değişkene ve parametreye karşı hassastır. Buna bağlı olarak, yakıt tedarikçisi seçimi, hava yollarının toplam maliyet yapısındaki artan jet yakıtı maliyeti ve diğer performans yönleri nedeniyle hava yolu endüstrisi için kritik bir karar süreci haline gelmektedir. Çağdaş tedarik zinciri yönetimi de, tedarikçi seçim süreçlerinde çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile birleştirilip çözülebilen nicel ve nitel ölçütler içermeyi gerektirir. Bu araştırmada öncelikle Çok Ölçütlü Karar Verme (ÇÖKV) yöntemlerinden biri olan DEMATEL yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemde yakıt tedarikçisi seçimi için belirlenen 14 ölçüt ağırlıklandırılmış ve önem derecesine göre sıralanmıştır. Sıralama sonuncunda önemli 7 ölçüt seçilmiştir. İkinci aşamada ise, 0-1 Hedef Programlama yardımıyla 7 ölçüt için belirlenen hedefler doğrultusunda tedarikçi alternatifleri arasından en uygun tedarikçi seçilmiştir.
dc.description.abstractNowadays the jet fuel used in the airline industry occupies an important place in the cost structure of airlines. Previously, new aircraft purchases and personnel salaries were included in a maximum percentage of total operational expenses. This is because the cost of aviation fuel is directly proportional to the price of crude oil and the price of crude oil has maintained its upward trend in the last 10 years. The performance of fuel suppliers affects not only the cost effectiveness of airlines, but also other performance characteristics because the industry is sensitive to many variables and parameters. Accordingly, the choice of fuel supplier becomes a critical decision process for the airline industry due to the increased cost of jet fuel in the total cost structure of airlines and other performance aspects. Contemporary supply chain management also requires quantitative and qualitative criteria that can be combined and solved with Multiple Criteria Decision Making methods in supplier selection processes. In this research, firstly, DEMATEL method, which is one of the Multiple Criteria Decision Making (MCDM) methods, was used. In this method, 14 criteria for fuel supplier selection were weighted and ranked according to their importance. At the end of the ranking, 7 important criteria were selected. In the second stage, the best suitable supplier was selected among the supplier alternatives in line using the targets determined for 7 criteria with the help of 0-1 Goal Programming.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleFuel supplier selection in the airline industry using an integrated multiple criteria decision making approach
dc.title.alternativeBütünleşik çok ölçütlü karar verme yaklaşımı ile hava yolu endüstrisinde yakıt tedarikçisi seçimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-11
dc.contributor.departmentLojistik ve Finansman Yönetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSupplier selection
dc.identifier.yokid10277738
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGALATASARAY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid592445
dc.description.pages54
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess