Show simple item record

dc.contributor.advisorSivrikaya, Ömer
dc.contributor.authorKilçik, Muharrem
dc.date.accessioned2020-12-04T13:02:56Z
dc.date.available2020-12-04T13:02:56Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86652
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; Düzce ili İlköğretim Okulları 2. Kademe öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini Düzce ilindeki İlköğretim Okulları 2. Kademe öğrencileri oluştururken; örneklem grubunu ise aralarından rastgele yöntemle seçilmiş 10 İlköğretim Okulları 2. Kademedeki 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören 204'ü erkek 190'ı kız olmak üzere toplam 394 gönüllü öğrenci oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde bilgi formu, ikinci bölümünde ise Demirhan ve Altay (2001)'ın revize ettiği, Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği (BESTÖ) yer almıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS (20) istatistik programı kullanılmış ve anlamlılık düzeyi (P < 0.05) alınmıştır.Araştırmada katılımcıların demografik özellikleri ile ankete verdikleri cevapların yüzdelik dağılımlarının belirlenmesinde frekans analizi; cinsiyetler ile Beden Eğitim Dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi; yaşanılan yer, sınıf, yaş, gibi değişkenlere göre Beden Eğitimi Dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi ile farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için ise Scheffe ve Games-Howell testleri uygulanmıştır (P < 0.05).İlköğretim Okulları 2. Kademe öğrencilerinin okuduğu sınıfa ve ailelerinin aylık gelir durumları göz önüne alınarak tutumları incelendiğinde `tek yönlü varyans analizi` sonuçlarına göre anlamlı bir fark gözlenmiştir. Ailelerin öğrencilerin spor yapmalarına izin verip vermelerine ve öğrencilerin ailesinde spor yapan var mı ifadelerindeki tutumlarının T testi sonuçlarına göre anlamlı fark gözlenmiştir (P < 0.05).Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, ilköğretim, Öğrenci, Spor ve Tutum
dc.description.abstractThe objective of this research (study) is ; to determine the attitudes of the secondary school students' studying at primary education schools which are in the province of Düzce towards physical education and sports lessons. While the total field under survey consists of the secondary school students' studying at primary education schools which are in the province of Düzce, the sample group are composed of total 394 volunteer students consisting of 204 boys and 190 girls who are selected randomly among 5th, 6th, 7th and 8th grade students studying at ten primary education schools.The questionnaire is used as data collection tool. In the first part of the survey demographic characteristics, in the second part of survey physical education and sport attitude scale take place which is revised by Demirhan and Altay (2001). Statistical software SPSS (20 ) is used in the evaluation of the data obtained and, the level of significance is considered as (p < 0.05).Frequency analysis is applied to determine the demographic characteristic and persantage of the distributions for the responses of participants, in independent groups t-test is applied to comparisons of the genders and attitudes towards physical education classes, one-way analysis of variance is applied to make comparisons for the attitudes of the course of physical education according to varriables such as living place, class, age etc, and Scheffer and Games-Howell test is applied to determine the differences stemmed from which group (P < 0.05).When the attitudes of secondary school students studying at primary education schools were examined in view of the grades at which the students study and their parents' (families') monthly income, a significant difference was observed according to results of one way analysis of variance. While analysing the attitudes of students T- test results showed us a significant difference depending on whether the students' parents allow them to play (do) sports and the results of T-test in their answers to the question `Is there anyone playing (doing) sports in your family?` (P < 0.05).Keywords: Physical Education, Primary education, Student, Sports and Attitudesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleİlköğretim okulları 2.kademe öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi (Düzce örneği)
dc.title.alternativeDetermination of the secondary school students' attitudes wi̇th the course of physical education and sports(Duzce sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10128232
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDÜZCE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid489796
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess