Tip 1 diyabetli adolesanlarda WEB tabanlı egzersiz eğitiminin etkinliği
dc.contributor.advisor | Arslan, Sevda | |
dc.contributor.advisor | Arslanoğlu, İlknur | |
dc.contributor.author | Gülcü, Seltap | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:00:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:00:18Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-07-08 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86490 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma web tabanlı hazırlanmış diyabette egzersiz eğitim modülünün bireylerin mevcut alt yapısına göre uygulanabilirliği ile bilgi düzeyi, diyabet yönetimi ve egzersize bakışı üzerine etkilerini belirlemek amacıyla yarı deneysel, prospektif, klinik bir çalışma olarak yapıldı. Çalışma Düzce Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi çocuk endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları polikliniğinde Kasım 2018-Aralık 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışma protokolüne uygun 10-18 yaş aralığındaki hasta populasyonunundan çalışmayı kabul eden 65'i çalışmaya alındı. Çalışma grubuna her hafta bir eğitim olmak üzere beş hafta süren web tabanlı egzersiz eğitimi verildi. Veri toplamada diyabetli bireyleri tanılamak, web sitesinin etkinliğini, internet kullanım özelliklerini değerlendirmek, eğitim öncesi ve sonrası bilgi düzeylerini ve egzersiz yapmak ile ilgili kararlarını belirlemek amacı ile test ve formlar kullanılmıştır. Diyabet hemşiresi ve hekimleri tarafından izlemi sürdürülen çalışma grubunun metobolik verileri hasta kayıtlarından araştırmacı tarafından toplanmıştır.Yapılan çalışma sonucunda eğitim sonrası egzersiz yapma kararınız nedir sorusuna cevap veren 49 kişiden sadece %2'sinin (1 kişi) egzersiz yapmayacağım şeklinde karar aldığını, %57.1'inin ise (=28/49) kararlı bir şekilde egzersiz yapmak istediği belirlendi. Bilgi test sonuçları değerlendirildiğinde ise eğitim öncesi yanlış sayısında eğitim sonrası anlamlı bir azalma meydana geldiği (P=0.038) belirlendi. İl dışında yaşayan katılımcılarda ve düzenli spor yapmayanlarda yanlış soru sayısının eğitim sonrası anlamlı düzeyde azaldığı görüldü (P=0.013, P=0.032). Web sitesini değerlendirme formun elde edilen Görsel yeterlilik değerlendirme puan ortalaması 3.96 ±0.54 (2,67-5.00), Teknik Yeterlilik değerlendirme puan ortalaması 3.85±0.56 (2.63-5.00), İçerik değerlendirme puan ortalaması 4.04±0.59 (2.46-5.00), Web sitesi değerlendirme Genel ortalama puanı 3.96±0.51 (2.96-5.00)' dir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre tip 1 diyabetli bireylerin eğitim ve izleminde, web tabanlı eğitim siteleri tamamlayıcı bir araç olarak kullanılabilir. Diyabetli çocuk ve ergenlerin spor yapmaya yönlendirmek ve egzersizde diyabet yönetim becerisi kazandırmak için web tabanlı egzersiz eğitim programlarının planlanması önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Tip 1 diyabet, Web taban, Egzersiz, Eğitim, Diyabet hemşireliği | |
dc.description.abstract | This study was conducted as a quasi-experimental, prospective, clinical study in order to determine the effects of exercise training module on the level of knowledge, diabetes management, and exercise on the basis of individual's existing infrastructure in web-based prepared diabetes.The study was carried out between November 2018 and December 2018 in the pediatric endocrinology and metabolic diseases outpatient clinic of Duzce University Research and Practice Hospital. The study population consisted of 65 patients who accepted to study in the 10 to 18 age group. The study group received a web-based exercise training for five week. Tests and forms were used to identify the individuals with diabetes, to evaluate the effectiveness of the website, to evaluate the internet usage characteristics, to determine the knowledge levels before and after the training and to make decisions about exercise. The metabolic data of the study group, which was followed by the diabetic nurse and their physicians, were collected from the patient records by the researcher.Of the 49 people who responded to the question of what you decide to do after training, only 2% (1 person) decided that you would not exercise, the others made positive conversions, and 57.1% (= 28/49) wanted to exercise stably. When the information test results were evaluated, it was determined that there was a significant decrease in the number of false training before the training (P = 0.038). It was seen that the number of wrong questions decreased significantly after training (P = 0.013, P = 0.032). Visual competence assessment average score of 3.96 ± 0.54 (2.67-5.00), Technical Competence assessment average score 3.85 ± 0.56 (2.63-5.00), Content rating average 4.04 ± 0.59 (2.46-5.00) The overall average score for the site evaluation is 3.96 ± 0.51 (2.96-5.00). According to the results of the study, web-based education sites can be used as a complementary tool in the education and follow-up of individuals with type 1 diabetes. It is recommended to plan web-based exercise training programs in order to encourage children and adolescents with diabetes to engage in sports and gain diabetes management skills in exercise.Key words: Diabetes Type I, Web based, Exercise, Education, Diabetes nursing | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.subject | Child Health and Diseases | en_US |
dc.title | Tip 1 diyabetli adolesanlarda WEB tabanlı egzersiz eğitiminin etkinliği | |
dc.title.alternative | The efficiency of web based exercise training in adolesans with TYPE 1 diabetes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-08 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10277033 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 626734 | |
dc.description.pages | 199 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |