Show simple item record

dc.contributor.advisorÇoknaz, Hakkı
dc.contributor.authorYilmaz, Esra
dc.date.accessioned2020-12-04T12:59:56Z
dc.date.available2020-12-04T12:59:56Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86459
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sportmenlik davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın evreni, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Düzce ilindeki 9 ortaokulda eğitim-öğretim gören toplam 5826 öğrenci, örneklem grubunu ise rastgele yöntemle seçilmiş 5. sınıf, 6. sınıf, 7. sınıf ve 8. sınıfta öğrenim gören toplam 1700 gönüllü öğrenci oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ) yer almıştır. Araştırmada, iki grubun karşılaştırılmasında Independent-Samples t-Test, grupların ikiden fazla olması durumunda Oneway Anova kullanılmış, gruplar arasında istatistiksel farka bakmak için Poct Hock testlerinden LSD analizi uygulanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde anlamlılık düzeyi p < 0.05 alınmıştır.Bu çalışmada cinsiyet değişkenine göre BEDSDÖ GT puanlarında (p<0,001) ve UDK alt boyutunda (p<0,001) kadınların lehine istatistiksel fark bulunmuştur. Sınıf düzeyine göre BEDSDÖ GT puanlarında 5. ve 6. sınıflarda, 5.sınıfların lehine; 5. ve 7. sınıflar arasında 5.sınıfların lehine; 5. ve 8. sınıflar arasında 5.sınıfların lehine istatistiksel fark bulunmuştur (p<0,001). UDS alt boyutu puanlarına göre 5. ve 7. sınıflarda 5.sınıfların lehine; 5. ve 8. sınıflarda 5. sınıfların lehine; 6.ve 7.sınıflar arasında 6. sınıfın lehine istatistiksel fark bulunmuştur (p<0,01). UDK alt boyutu puanlarına göre ise 5. ve 6. sınıflar arasında 5. sınıflar lehine; 5. ve 7. sınıflar arasında 5. sınıfların lehine; 5. ve 8. sınıflar arasında 5. sınıf lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0,001). Sporcuların lisanlı spor yapma durumlarına göre UDS (p<0,05) ve UDK alt boyutunda lisanslı olarak spor yapanların lehine istatistiksel fark bulunmuştur (p<0,001). Kardeş sayısına göre UDS alt boyutunda kardeşi olmayan ve iki kardeşi olanlar arasında kardeşi olmayanların lehine; bir kardeşi olan ve iki kardeşi olanlar arasında bir kardeşi olanların lehine istatistiksel fark bulunmuştur (p<0,05). Anne, baba eğitim durumlarına göre ise istatistiksel herhangi bir farka rastlanmamıştır (p>0,05).Öğrencilerin sportmenlik davranışını cinsiyet, sınıf düzeyi, lisanslı spor yapma durumları ve kardeş sayılarının etkilediği söylenebilir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the sportsmanship behavior of middle school students. The population of the study consisted of 5826 students in 9 secondary schools in Düzce in the 2017-2018 academic year, and the sample group consisted of 1700 volunteer students in 5th grade, 6th grade, 7th grade and 8th grade randomly selected.Personal data form and Physical Education Course sportsmanship behavior scale (BESDÖ) is included as a data collection tool. In the present study, the Independent-samples t-test was used to compare the two groups and the one-way ANOVA was used to compare the two groups and the LSD analysis was applied to the POCT Hock tests to look at the statistical difference between the groups. P < 0.05 was used in the evaluation of the data.In this study, there was a statistically significant difference between the female gender and the female gender subscale (p<0.001). According to the level of Grade 5 in the GT BESDÖ points and 6. in grades 5. in favor of classes; 5. and 7. between 5 classes.in favor of classes; 5. and 8. between 5.classes statistical difference was found in favor of the classes (p<0.001). UDS sub-size scores according to 5. and 7. Grades 5.in favor of classes; 5. and 8. grades 5. in favor of the classes; 6.and 7.between 6 classes. statistical difference was found in favor of the class (p<0.01). The UDK subscale is based on the scores 5. and 6. between 5.classes in favor of classes; 5. and 7. between 5 classes. in favor of classes; 5. and 8. between 5.classes there was a significant difference in favor of the class (p<0.001). Statistical difference was found in favor of licensed athletes in UDS (p<0.05) and UD subscales (p<0.001) according to the athletes ' athletic status (p < 0.001). According to the number of brothers UDS sub-size and two brothers among those who do not have siblings in favor of those who do not; there was a statistically significant difference between those with one sibling and those with two sibling (p<0.05). Mom, dad, any statistical difference according to their educational status was found (p>0.05).It can be said that gender, class level, licensed sports, and sister number affects the behavior of sportsmanship.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin sportmenlik davranışlarının incelenmesi (Düzce ili örneği)
dc.title.alternativeInvestigation of physical education course sportmen behavior of middle school students (Düzce city example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-08
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10300914
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDÜZCE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid626805
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess