Show simple item record

dc.contributor.advisorYüksel, Öznur
dc.contributor.authorHelvaci, Öznur
dc.date.accessioned2020-12-04T11:44:19Z
dc.date.available2020-12-04T11:44:19Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/80664
dc.description.abstractBu tez çalışmasında aile şirketlerinin kurumsallaşması kavramı kurumsal kuram açısından ele alınmış ve kurumsallaşmanın örgüt kültürü üzerinde etkileri incelenmiştir. Türkiye'de ve dünyada aile şirketlerinin genel toplama oranının oldukça yüksek olması aile şirketleri üzerinde yapılan araştırmaları oldukça artırmıştır. Aile şirketlerini etkileyen ortak çevresel faktörler üzerinde durulmuş ve kurumsal kuram bakış açısıyla değerlendirilmiştir. Bu çalışmada kurumsallaşma kavramı, örgütlerin resmi yapıları ile gayri resmi kurallarını, prosedürlerini, yönetsel geleneklerini ve ortak inançlarını mantıksallaştırılmış mitlere gore sürekli uyarlama ve meşrulaştırma çalışmaları sonucu aşamalı gelişimi olarak ele alınmıştır (Alpay ve diğerleri, 2008). Diğer taraftan örgüt kültürü kavramı ise örgüt üyelerinin içsel ve dışsal uyum problemlerini çözecek derecede geçerli ve hatta yeni örgüt üyelerine bu problemlerin çözümünde yol gösterici nitelikte olan ortak değerler örüntüsü olarak kabul edilmiştir (Schein,1992, s.12). Kurumsallaşmayı ve örgüt kültürünü ölçümleyerek iki aile şirketinin kurumsallaşma dereceleri ve örgüt kültürleri arasındaki benzerlikler ve farklılıkları ortaya koymak amacıyla nicel yöntemler kullanılmıştır. Sonuç olarak, araştırma yapılan A ve B firmalarının kurumsallaşma dereceleri oldukça yakın çıkmasına rağmen kültürel alt boyutlarında bariz farklar gözlemlenmiş ve sadece ?tutarlılık? boyutunda anlamlı bir farklılığa rastlanamamıştır. Regresyon analizleri sonucu A ve B firmalarının farklı kurumsallaşma boyutlarının örgüt kültürlerinin tutarlılık boyutu üzerinde pozitif etkisi olduğu ortaya koyulmuştur. Son olarak, geleceğe yönelik araştırmalar için öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler : Aile Şirketleri, Kurumsallaşma, Örgüt Kültürü.
dc.description.abstractThis study discusses the institutionalization of family businesses with the institutional theory view and examines its effect on organizational culture through a comparative case study. The organizational influences common to the family business from the perspective of institutional theory are examined. Institutionalization is considered as the gradual evolution of organizations through continuous adaptation and legitimizing its formal structures, informal norms, procedures, administrative rituals, and shared beliefs according to ``rationalized myths?? (Alpay et al, 2008). On the other hand culture is considered as a pattern of shared basic assumptions that the group learned as it solved its problems of external adaptation and internal integration that has worked well enough to be considered valid and, therefore, to be taught to new members as the correct way to perceive, think, and feel in relation to those problems ?(Schein, 1992, p.12). Quantitative methods are used to measure institutionalization and culture ofpurposefully selected family companies to discover the similarity or differences of their institutionalization degree and culture to interpret the effects of institutionalization on their culture. In conclusion, family companies titled as Company A and Company B have approximately the same degree of institutionalization but have different cultures. Consistency is the only cultural trait common to these companies affected by organizational institutionalization degree. Furthermore possible future research topics are represented to examine the effects of culture of family businesses on the institutionalization process.Keywords : Family Business, Institutionalization, Organizational Culture.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleInstitutionalization of family companies and its effect on organizational culture: A comparative study
dc.title.alternativeAile şirketlerinde kurumsallaşmanın örgüt kültürüne etkileri: Karşılaştırmalı bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme (İngilizce) Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInstitutionalization
dc.subject.ytmCorporate culture
dc.subject.ytmFamily businesses
dc.subject.ytmFamily enterprises
dc.subject.ytmOrganizational culture
dc.identifier.yokid354123
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid249880
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineYönetim ve Organizasyon (İngilizce) Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess