Show simple item record

dc.contributor.advisorUzun, Cem Duran
dc.contributor.authorKoçyiğit, Savaş
dc.date.accessioned2020-12-04T11:40:53Z
dc.date.available2020-12-04T11:40:53Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/80313
dc.description.abstractBu çalışmada eğitim hakkı, Türk Hukuku ve Uluslararası düzenlemeler çerçevesinde incelenmiştir. Eğitim ve eğitim hakkı kavramlarının ne anlama geldiği ifade edilmiş, daha sonra uluslararası düzenlemelerde ve özellikle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 1. Protokol'ün 2. Maddesi kapsamına eğitim hakkının ne şekilde düzenlendiği ve sınırları incelenmiştir. Sonrasında, Türkiye Cumhuriyeti Anayasaları'nda eğitim hakkının tarihsel süreç içerisinde geçirdiği değişiklikler anlatılmaya çalışılmıştır. Çalışma içerisinde sonuç olarak ise, Türkiye'deki eğitim hakkına ilişkin belirlenen sorunlar, uluslararası düzenlemeler çerçevesinde değerlendirilmiş ve bu sorunlara ilişkin çeşitli çözüm önerileri maddeler halinde sıralanmıştır. Tüm bu incelemeler çerçevesinde, eğitime hakkına ilişkin olarak başta Anayasamız olmak üzere ciddi yasa değişikliklerin yapılması ve eğitim hakkı düzenlenirken, ideolojik yaklaşımlardan uzak durulması gerektiği anlaşılmıştır.
dc.description.abstractIn this study, the right to education , in the framework of the Turkish Law and International regulations have been investigated.. The right to education and training concepts expressed what it meant subsequently, in international regulations and in particular the European Convention on Human Rights and in the scope of the European Convention on Human Rights First Protocol Additional to the second item the right to education is organized in what way and it's limits were examined is then, Right to education in the Constitution of the Republic of Turkey through historical process that has tried to explain the changes. In the study, as a result, the problems identified on the right to education in Turkey, expressed in accordance with international regulations and the various solutions to these problems have itemized. All of these views in the context of, related on the right to education, Our constitutional law, including particularly serious amendments and, It is understood that the ideological approach should be avoided while the right to education is being edited.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.titleUluslararası belgeler ve Türk Hukukunda eğitim hakkı
dc.title.alternativeInternational documantaton and right to education in Turkish Law
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKamu Hukuku Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish Law
dc.subject.ytmInternational Law
dc.subject.ytmEducation rights
dc.subject.ytmEuropean Convontion on Human Rights
dc.identifier.yokid10053723
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid375229
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess