Gizli soruşturmacı
dc.contributor.advisor | Ertem, Burcu | |
dc.contributor.author | Dikkaş, Gülsüm Cansu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T11:34:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T11:34:17Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/79571 | |
dc.description.abstract | Örgütlü suçlarda var olan oldukça karmaşık, gizli, tehlikeli örgütsel yapı düşünüldüğünde, örgütlü işlenen suçların açığa çıkarılmasında çoğu zaman klasik ve hatta modern birçok delil elde etme yöntemi yetersiz kalmakta ve örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçların daha yakından, hatta örgütün içerisinden izlenmesi yoluyla delile ulaşılması gerekmektedir. Örgütlü suçlarla etkin bir biçimde mücadele etmek amacıyla çeşitli ülkelerde, başta gizli soruşturmacı kullanımı olmak üzere farklı yöntemlere başvurulduğu bilinmektedir. Türk Ceza Muhakemesi Kanunu' nda ise bu yöntemlerden sadece `Gizli Soruşturmacı Görevlendirilmesi` düzenlenmiştir. Gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, soruşturma konusu suçun işlendiğine dair somut delillere dayanan kuvvetli şüphe sebeplerinin bulunması ve başka suretle delil elde edilememesi halinde, hakim kararıyla kanunda belirtilen belli katalog suçlar için uygulanabilen, ikincil nitelikte ve temel hak ve özgürlüklere müdahale oluşturan bir gizli koruma tedbiridir. Ayrıca gizli soruşturmacı görevlendirilmesi tedbirinde, gizli soruşturmacı kendisine verilen uydurma kimlik altında faaliyetlerini izlemekle görevlendirildiği örgüte ilişkin olarak her türlü araştırmayı yapmakla ve örgütün faaliyetleri çerçevesinde işlenen suçlarla ilgili delilleri toplamakla yükümlü olarak tehlike altında görevini yerine getirmektir. Ancak tüm bunlara rağmen, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi tedbirinin, örgütlü suçlarla mücadelede, örgütün işlediği suçlara ilişkin delil elde etmede etkili bir yöntem olduğu da göz ardı edilemez. Gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, örgütlü suçlarla mücadeleye önemli katkılar sağlayan ancak bunun yanı sıra gizli soruşturmacının konuta girme yetkisinin bulunup bulunmadığı, gizli soruşturmacının tanıklığı, gizli soruşturmacının görevini yerine getirdiği esnada işlediği suçlardan sorumlu olup olmayacağı gibi daha birçok konuda tartışmaları da beraberinde getiren bir tedbirdir. | |
dc.description.abstract | Considering the highly complex, hidden, dangerous organizational structure that exists in organized crime, it is often inadequate to obtain many evidence, both classical and even modern, in the discovery of organized crime, and evidence must be reached through closer monitoring, even through the organization, of the crimes committed within the organization's activities. It is known that different methods have been used in various countries in order to fight organized crimes effectively, especially the use of undercover investigators. In Turkish Criminal Procedure Code only undercover investigator appointment was regulated among those methods. Appointment of undercover investigator is a secret protection measure which can be applied to certain catalog crimes specified in the law by the decision of judge, it is a secondary attribute and intervenes with fundamental rights and freedoms in case of strong suspicion reasons based on concrete evidence that the subject of investigation is committed and otherwise no evidence can be obtained. In addition, under the measure of appointing of undercover investigator, the undercover investigator is obliged to carry out all kinds of investigations related to the organization to which he is assigned to monitor his activities under a fabricated identity and to collect evidence related to the crimes committed within the activities of the organization. However, despite all this, it cannot be overlooked that the measure of appointing undercover investigators is an effective method of combating organized crime and obtaining evidence of the crimes committed by the organization. The appointment of a undercover investigator makes a significant contribution to the fight against organized crime, but also entails discussions about whether the undercover investigator is authorized to enter the house, whether the undercover investigator's testimony, whether the undercover investigator will be responsible for the crimes he has committed while performing his duties. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hukuk | tr_TR |
dc.subject | Law | en_US |
dc.title | Gizli soruşturmacı | |
dc.title.alternative | Undercover investigator | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-27 | |
dc.contributor.department | Kamu Hukuku Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Law | |
dc.subject.ytm | Law of Criminal Procedure | |
dc.identifier.yokid | 10316342 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 605014 | |
dc.description.pages | 204 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |