Show simple item record

dc.contributor.advisorBaykal, Yahya Kemal
dc.contributor.authorBellikli, Ahmet Eren
dc.date.accessioned2020-12-04T11:29:28Z
dc.date.available2020-12-04T11:29:28Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/79033
dc.description.abstractÖZHAVA TRAF K H ZMETLER NDE VHF VER TEKNOLOJ S SBELL KL , Ahmet ErenBu tezde, Hava Trafik Kontrol sistemlerinde kullanılan haberleşme, seyrüsefer vegözetim sistemlerinin çalışma performanslarını temel alarak çalışma prensipleri vedarboğaz tanımlamalarını yaptık. Günümüzde ve gelecekte karşılaşabileceğimizdarboğaz, güvenlik ve artan hava trafik sorunlarını karşılayabilecek muhtemelçözümleri araştırdık.Hava Trafik Seyrüsefer devamlılığı, haberleşme kalitesine bağlı güvenilirliksorunları doğrudan seçilen teknolojiye bağlıdır. Bu tezde yapılan araştırma,ihtiyaçlarını karşılayabilecek doğru teknolojinin seçiminin sağlanmasıdır.B-VHF projesinde temel alınan teknoloji 4G mobil haberleşmesinde olduğu gibidir.B-VHF haberleşmesi, iki farklı yöntem ile yapılmıştır. Birincisi yer istasyonundan,uçağa yapılan haberleşme olup (forward link) burada OFDM-CDMA kullanılmıştırve ikincisi ise uçaktan yer istasyonuna yapılan (reverse link) haberleşme olupOFDM-FDMA kullanılmıştır. Enterferanslara karşı direnç ve veri emniyetininartırılması amacı ile reverse link'e CDM ekledik. Bu çalışmayı gerçekleştirmek içinMatlab kodu geliştirerek CDM eklenmesi ile enterferanslara karşı direnç sağlanıpsağlanmadığını gözlemleyebilmek üzere simulasyon geliştirdik. Bu simulasyona görefarklı cyclic prefix, OFDM sembol sayıları, kod uzunluğu ve kanal ayarlamaları ileBER hesaplamaları yaptık. CDM eklenerek elde edilen BER değerlerinin az da olsaOFDM'e göre daha iyi olduğu gözlenmekle birlikte performans iyileştirmesibeklenildiği ölçekte değildir.
dc.description.abstractABSTRACTVHF DATA TECHNOLOGY IN AIR TRAFFIC SERVICESBELL KL , Ahmet ErenIn this thesis, we have introduced communication, navigation and surveillancesystem?s working principles and bottlenecks based on working performances used inAir Traffic Control systems. We investigated the possible system solution to meetcurrent bottlenecks, safety issues and Air Traffic growth handling for today and inthe future.Air Traffic Navigation continuation and communication quality regarding safetyissues are directly dependent on the chosen technology base. Choosing the righttechnology to meet requirements is what we have searched in this thesis.The baseline technology of Broadband -VHF project is as in the fourth generation(4G) mobile communications.ivB-VHF approaches communication in two different ways The one from groundstations to aircrafts (forward link) is based on combination of OFDM-CDMA calledMC-CDMA and the second link from aircraft to ground (reverse link) is based oncombination of OFDM-FDMA. We added Code Division Multiplexing into thereverse link to enhance the link robustness against interferences and data security. Inorder to realize this, we developed a Matlab code to simulate its performances toobserve whether this combination provides robustness against interferences. Usingthe simulation we have obtained BER results at different cyclic prefix, number ofOFDM symbols, code length size and channel settings. BER obtained with theinclusion of CDM are slightly favorable as compared to OFDM only reverse link,however, the performance improvement is not within the expected scale.ven_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectElektrik ve Elektronik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectElectrical and Electronics Engineeringen_US
dc.titleVHF data technology in air traffic services
dc.title.alternativeHava trafik hizmetlerinde VHF veri teknolojisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid164988
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid183696
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess