Show simple item record

dc.contributor.advisorErtem, Mustafa Alp
dc.contributor.authorŞahin Arslan, Ayşenur
dc.date.accessioned2020-12-04T11:24:03Z
dc.date.available2020-12-04T11:24:03Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/78461
dc.description.abstractİnsani yardım lojistiğinde yardım malzemeleri afet riski olan alanlara yakın stratejik yerlerde önceden konumlandırılmaktadır. Afet sonrasındaki ilk günlerde afetzedeler bu önceden konumlandırılmış depolardan ihtiyaçlarını karşıladıkları için bu malzemelerin dağıtıma hazır olması afete müdahale etmede kritik öneme sahiptir. Daha önceki yapılmış çalışmalar yardım malzemelerinin saklanması için beton yapıların depo olarak kullanılması üzerinde durmuştur.Bu tezin amacı konteynerlerin (20 ya da 40 feet yük konteynerleri) depolama ekipmanı olarak kullanılabilirliğini araştırmaktır. Afet yardım ağının afet sonrasında ortadan kalkması ve geçici yapıda olması sebebiyle konteynerlerde depolama fikri caziptir, çünkü konteynerler afet sonrasında afetten etkilenmeyen yerlere kolayca taşınabilir. Konteynerler üst üste üç kat konularak geleneksel betonarme depolardan daha az yer kaplayabilir. Ayrıca konteynerler afet sonrasında konaklama alanı olarak da kullanılabilir. Konteynerlerde depolama fikrinin Türkiye'de kullanılabilirliğini araştırmak amacıyla konteynerlerin yer ve sayısının yanı sıra içinde depolanacak yardım malzemelerinin miktarını belirleyen bir matematiksel model geliştirilmiştir. Bu model deprem risk verileri, risk altındaki nüfus tahminleri ve şehirlerarası mesafeler kullanılarak test edilmiştir. Konteynerların hangi maliyette ve ne şekilde depolama ünitesi olarak kullanılabileceğini araştırmak amacıyla insani yardım malzemelerinin konteynerlerin içinde depolanması ve beton yapılarda depolama seçenekleri maliyet ve tasarım açısından karşılaştırılmıştır. Konteynerlerin satınalma ve yıllık kiralama maliyetleri ile beton yapılarda depolamanın kiralama ve yapım maliyetleri güncel değer analiziyle karşılaştırılmıştır. Çalışmadan varılan sonuç ile diyebiliriz ki kiralama seçeneği hem konteynerler hem de beton yapılarda depolama için uzun vadede maliyet avantajı getirmemektedir. Beton yapıların yapım maliyeti konteynerleri kiralamak ve satınalmaktan daha ucuz olsa da, beton yapıların konteyner yığma alanlarından daha fazla alanı kullanması ve aydınlatma, havalandırma, bakım ve malzemelerin elleçlemesi gibi daha fazla işletim giderlerine sahiptir. Buradan yola çıkarak diyebiliriz ki konteynerde depolama depo işletmekten daha az maliyetlidir. Sonuçlar konteynerlerin, depolama tesisi olarak hem geçici önceden konumlandırma stratejisinin uygulanabilirliğini hem de afete olası en hızlı müdahaleyi sağlamada nasıl en iyi şekilde depolama tesisi olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Bu tez AFAD (T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) ile bağlantılı olarak yürütülmüştür ve elde edilen sonuçlar afetzedelere en kısa zamanda, en az hasarla ve en etkili şekilde ulaşmasında AFAD'a yardımcı olacaktır.
dc.description.abstractIn humanitarian logistics, relief supplies are pre-positioned in strategic locations near disaster-prone areas. The beneficiaries are supplied from pre-positioned inventory during the initial days after the disaster; therefore, having those supplies ready to dispatch is of critical importance in disaster response. Previous studies focused on operating a permanent warehouse building for storage of relief supplies. The main objective of this thesis is to investigate how containers (e.g., 20 or 40 feet freight containers) could be used as storage facilities. Using containers as storage facilities is an appealing idea because of the ad-hoc nature of the disaster relief network. They can be shipped from unaffected locations to the disaster locations after the disaster strike. Containers can be stacked on top of each other occupying less land than warehouse buildings. Moreover, the containers that are used to store relief supplies can be used as accommodation places in the immediate aftermath of a disaster strike. In order to investigate the practicality of this idea in Turkey, a mathematical model is developed to determine the location and quantity of containers as well as the type and amount of relief supplies to store. The model is tested using earthquake risk data, estimates of population under risk, and distances between cities. To investigate how and at what cost freight containers could be used as an inventory holding mechanism instead of a transportation unit, the layout and cost comparison of two alternatives; (1) stocking in a warehouse or (2) storage in containers, are performed. Leasing and purchasing option costs of these alternatives are compared using present worth (PW) analysis.The results reveal that leasing option is not cost advantageous in the long run for both warehouse storage and container stockpiling area. Warehouse construction results with the least cost but it requires more area than a container stockpiling area and incurs more operating costs including lighting, ventilation, and maintenance as well as handling of the pallets. On the basis of the results of this research, it can be concluded that using containers for storage is cheaper than operating a warehouse building. The results of our thesis illustrate how to best use containers as storage facilities to achieve the most possible response-time benefit and also support the implementation of an ad-hoc pre-positioning strategy. The thesis is carried in conjunction with Turkish Prime Ministry Disaster and Emergency Management Presidency (AFAD) and the results of this thesis will help AFAD reach beneficiaries of a disaster in shorter time, with fewer disruptions, and in an efficient way.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleUsing containers as astorage facilities in humanitarian logistics
dc.title.alternativeİnsani yardım lojistiğinde konteynerlerin depo olarak kullanımı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10055501
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid372507
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess