Show simple item record

dc.contributor.advisorSchmıdt, Klaus Werner
dc.contributor.authorBingöl, Hilal
dc.date.accessioned2020-12-04T11:18:49Z
dc.date.available2020-12-04T11:18:49Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-06-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/77909
dc.description.abstractAkıllı Ulaşım Sistemleri, akıllı ve güvenli ulaşımın geliştirilmesini amaçlamaktadır. Yoğun trafikte, aynı kulvarda seyahat eden araç dizileri oluşturularak küçük fakat güvenli mesafede araçları arası mesafeyi koruyarak ilerler. Literatürde, bu konu dizi kararlılığı olarak adlandırılır ve bu durumda lider aracın manevraları sonucunda meydana gelen dalgalanmalar takipçi araçlar tarafından sönümlenir.Literatürde, araçların doğrusal sistemler ile modellediğinde varsayılarak dizi kararlılığı konusunda birçok metot geliştirilmiştir. Bu tezde, araçlar doğrusal olmayan sistemler ile modellendiğinden eyleyici ve durum (states) kısıtlamaları ile karşılaşılır. Çalışmada farklı metotlar kullanılmıştır. İlk olarak, seviye - set yöntemi (level – set method) kullanılarak durum belirlemeleri yapılır, bunun anlamı araçların motor gücü sınırlamaları altında erişilebilirlik durumlarının incelenmesidir. Tez çalışmasında, satürasyon sorunu için erişilebilirlik analizinin uygun analitik bir metot olmasına rağmen, araç modelinin daha fazla durumdan oluşmasından dolayı hesaplamanın mümkün olamayacağı görülmüştür.Çözüm olarak, model için özel hız değişim manevra analizleri gerçekleştirilmiştir. Araç takip modelinin dürtü yanıtı pozitif varsayımına göre, dizi kararlılığını korumak için lider aracın giriş sinyali ile ilgili iki etkili durum irdelenmiştir. İlk durum grubuna göre optimum kontrol çözümü (optimal control solution) temel alınarak maksimum/minimum giriş sinyali üretilmiştir. Üretilen maksimum/minimum giriş sinyalleri araç dizisinin ilk hızıyla doğrudan bağlıdır. İkinci durum grubu ise lider aracın giriş sinyalini analitik olarak hesaplanmasına olanak sağlar ve pratikte çok faydalıdır. Elde edilen sonuçlar kapsamlı bir şekilde simülasyonlar ile gösterilmiştir.
dc.description.abstractIntelligent transportation systems aim at improving the efficiency and safety of transportation. In dense traffic, vehicles are aggregated to vehicle strings that travel on the same lane, whereby it is desired to maintain a small but safe distance between the vehicles. In the literature, this task is captured by the notion of string stability: fluctuations that are introduced by maneuvers of the leader vehicle should be attenuated by the follower vehicles.The literature provides various methods for achieving string stability under the assumption that the vehicles are modeled as linear systems. In this thesis, we study the case where vehicles are modeled as nonlinear systems and hence face actuation constraints as well as state constraints. Different methods are employed. First, a reachability analysis based on the level-set method determines the states that are reachable under limitations on the engine force of vehicles. It turns out in the thesis that, although the reachability analysis is the proper method to analytically address the problem of saturation, it is computationally not feasible due to the large state space of the vehicle model. As a remedy, a further analysis of the model is carried out for the special case of maneuvers. Based on the realistic assumption that the impulse response of the vehicle following model is positive, several sufficient conditions for the input signal of the leader vehicle are derived in order to preserve string stability under actuator saturation. The first set of condition is concerned with the computation of maximum/minimum input signal that generated based on optimal control solution. These maximum/minimum input signals depend on the initial velocity of the vehicle string. The second set of conditions allows computing suitable input signals of the leader vehicle analytically and is hence highly beneficial in practice. The obtained results are illustrated by extensive simulation experiments.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectElektrik ve Elektronik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectElectrical and Electronics Engineeringen_US
dc.titleString stability analysis of Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) with actuator saturation
dc.title.alternativeAktüator Satürasyonu Altında Dizi Kararlı Kooperatif Otomatik Seyir Kontrolü
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-15
dc.contributor.departmentElektronik ve Haberleşme Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10150774
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANKAYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid495915
dc.description.pages146
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess