Öğretmenlerin müdür yönetim tarzı algıları ile güç mesafesi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Erol, Evrim | |
dc.contributor.author | Oğuzoğlu, Esra | |
dc.date.accessioned | 2023-11-10T08:37:21Z | |
dc.date.available | 2023-11-10T08:37:21Z | |
dc.date.submitted | 2023-11-06 | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/758468 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin müdür yönetim tarzı algıları ile güç mesafesi algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Burdur il merkezindeki devlet okullarının çeşitli kademelerinde görev yapan 542 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, `Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği` ve `Güç Mesafesi Ölçeği` kullanılarak web temelli anket yolu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik istatistikler kullanılmıştır. Alt boyutlar arasındaki ilişkileri incelemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Müdür yönetim tarzının güç mesafesi algısı üzerindeki etkisini incelemek için regresyon analizi yapılmıştır. Demografik değişkenlere göre alt boyutlar arasındaki farklılıkları incelemek için One-way ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi) ve t testi (Independent-Samples T-Test) yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre katılımcıların, müdür yönetim tarzlarına ilişkin algılarının işbirlikli boyutunda orta yüksek; otoriter, ilgisiz ve karşı koyucu boyutlarında orta düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Katılımcıların müdürlere yönelik güç mesafesi algıları ise katılım boyutunda orta yüksek, erişim zorluğu ve hiyerarşi boyutlarında orta düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenlere göre; öğretmenlerin güç mesafesi algıları cinsiyet, yaş ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermezken; mesleki kıdem, okul türü ve örgütsel kıdem değişkenlerine göre anlamlı olarak değişmektedir. Müdür yönetim tarzı algıları, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir biçimde farklılaşmazken; yaş, okul türü, mesleki kıdem, örgütsel kıdem ve branş değişkenine göre anlamlı bir biçimde farklılaşmaktadır. Araştırmada, güç mesafesi alt boyutlarından katılım alt boyutunun, işbirlikli yönetim tarzı algısı üzerinde; erişim zorluğu ve hiyerarşi alt boyutlarının otoriter müdür yönetim tarzı algısı üzerinde önemli bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Güç, Güç mesafesi, Müdür, Müdür yönetim tarzı, Öğretmen | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to examine the relationship between teachers' perceptions of principal management styles and power distance. The sample of the study, which was designed in the correlation survey model, includes 542 teachers working in all types and levels of state schools in the city center of Burdur in 2022-2023 academic year. Data were collected using the `Perceived Management Style Scale and Power Distance Scale` on a web-based questionnaire. Parametric statistics were used in the data analysis. Correlation analysis was applied to investigate the relationship between sub-dimensions. Regression analysis was implemented to examine the effect of principal management styles on the teachers' perceptions of power distance. One-way Anova and T-test were used to investigate the differences between sub-dimensions based on demographic variables. According to the results of the study, participants' perceptions of principal leadership styles were moderately high in the collaborative dimension and moderately low in the authoritative, indifferent, and resistant dimensions. Participants' perceptions of power distance were determined to be moderately high in the participation dimension, and moderately low in the dimensions of accessibility difficulty and hierarchy. According to demographic variables, teachers' perceptions of power distance do not differ significantly according to gender, age, and branch variables, but they vary significantly according to seniority, school type and length of teaching service in the school variables. While the perceptions of principal management style do not differ significantly according to gender, they differ significantly according to age, school type, seniority, length of teaching service in the school and branch variables. In the study, participation sub-dimension was observed as being a significant predictor variable on collaborative principal management style. Access and hierarchy sub-dimensions were observed as being significant predictor variables on authoritarian principal management style.Keywords: Power, Power distance, Principal, Principal management styles, Teacher | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin müdür yönetim tarzı algıları ile güç mesafesi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The relationship between teachers'perceptions of principal management styles and power distance | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-11-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | null | |
dc.identifier.yokid | 10163651 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 827096 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |