Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklarda kortikal işitme fonksiyonlarının işitsel uyarılmış potansiyeller ile değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Acar, Aydın | |
dc.contributor.author | Mirici, Emre | |
dc.date.accessioned | 2023-09-26T11:57:41Z | |
dc.date.available | 2023-09-26T11:57:41Z | |
dc.date.submitted | 2020-02-16 | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/756478 | |
dc.description.abstract | Türkiye'de ve tüm dünyada azımsanamayacak sıklıkta görülen Özgül Öğrenme Güçlüğü'nün (ÖÖG)tespit edilmesi ve erken müdahale edilmesi bu bozukluğun çocukların akademik ve sosyal yaşamlarına olan negatif etkinin azaltılması için çok önemlidir. Bu nedenle ÖÖG'nün tespitini kolaylaştıracak ve gelişme mekanizmasını açıklayacak yeni testler geliştirmeye veya var olan testlerin bu alanda da kullanılmasına ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, ÖÖG görülen çocuklarda kortikal işitme fonksiyonlarının AEP ile değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmaya Keçiören Rehberlik Araştırma merkezinde ÖÖG tanısı ile takip edilen 30 hastadahiledilmiştir. Çalışma hastalarından elde edilen verilerin karşılaştırılması için kontrol grubu oluşturulmuştur. Kontrol grubuna KEAH KBB Hastalıkları Kliniği'nde tonsillektomi operasyonu yapılacak ve herhangi bir otolojik, odyolojik, psikolojik/nörolojik problemi olmayan 30 çocukdahil edilmiştir.ÖÖG olan ve kontrol grubundaki sağlıklı çocuklar arasında yaş ve cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. ÖÖG tanılı çocukların hem sağ hem de sol kulaklarının P300 dalgasının amplitüdü kontrol grubundaki sağlıklı çocuklardan anlamlı olarak düşük, latansı ise anlamlı olarak yüksek saptanmıştır. Ayrıca ÖÖG tanılı hastaların sağ kulaklarının P1 ve N1 dalgalarının amplitüdü sağlıklı kontrollerden düşük, P2 dalgasının latansı anlamlı olarak yüksekti. Sol kulaklarının ise P1 dalgasının latansı control grubundaki sağlıklı çocuklardan anlamlı olarak yüksek saptanmıştır. Normal işitmesine rağmen okumada, okuduğunu ve duyduğunu anlamada beklenenden daha az başarı gösteren ÖÖG hastalarındaki P300 yanıtının düşük olması, duyduğu ve okuduğu seslerde ve bu seslerden oluşan kavramların santral işitme sisteminde işlemlenmesinde bir sorun olduğu görüşünü desteklemektedir.P1-N1 ve N1-P2 dalgaları incelendiğinde; ÖÖG tanılı hastaların sağ kulaklarının amplitüdü sağlıklı kontrollerden anlamlı olarak düşük iken sol kulaklarının amplitütleri benzerdir. ÖÖG olan çocuklardaki dil ve okuma yetilerinin gelişimindeki geriliğin sebeplerinden birisi de işitsel bilginin temporal işlemlenmesindeki yetersizlik olabilir. İşitsel uyarılmış geç latans potansiyel testlerinin bu alanda kullanılması çocuklarda okuma ve yazma yetilerinin ve bu yolla edinilecek bilgilerin öğrenilmesi için gerekli olan işitsel linguistik eğitim ve işitsel yetilerin geliştirilmesi için bir tedavi planı sağlanması açısından fırsat sunmaktadır.Öğrenme güçlüğü olan çocukların tespit edilmesi ve erken müdahale edilmesi bu bozukluğun çocukların eğitim ve sosyal yaşamlarına olan negatif etkinin azaltılması için çok önemlidir.Anahtar Kelimeler: Özgül Öğrenme güçlüğü, Geç Latans, P300 | |
dc.description.abstract | Identification and early intervention of the Specific Learning Disability (SLD), which is frequently seen in Turkey and all over the world, is crucial for reducing the negative impact of this disorder on the academic and social life of children.For this reason, there is a need to develop new tests that will facilitate the detection of the SLD and explain its development mechanism, or to use existing tests in this area.In this study, it is aimed to evaluate cortical hearing functions with Auditory Evoked Potentials (AEP) in children with SLD. Thirty patients who were followed-up with SLD at the Keçiören Guidance Research Center were included in the study. A control group was established to compare the data obtained from the study patients. The control group included 30 children who underwent tonsillectomy at Keçiören Traning Research Hospital Ear-Nose-Throat Diseases Clinic and did not have any otologic, audiological, psychological/neurological problems.There was no statistically significant difference in age and gender between the study and the control groups. The amplitudes of the P300 wave of both right and left ears of children with SLD were significantly lower than those of healthy children in the control group and the latency was significantly higher. In addition, the amplitudes of the P1 and N1 waves of the right ear of patients with SLD were lower than those of healthy controls, and the latency of P2 wave was significantly higher. In the left ear of the study group, the latency of the P1 wave was significantly higher than the healthy children in the control group. Despite the normal hearing in SLD patients, the P300 response is less successful than which is expected in the reading, reading and hearing comprehension, that it supports the view that the sounds that are a problem in the central auditory system processing.When the waves P1-N1 and N1-P2 are investigated, the amplitude of the right ears are significantly low, whereas the amplitude of the left ears are similar to those of healthy controls.One of thecauses of the tension in the development of language and reading skills in children with SLD is the inability to temporally process auditory information. The use of auditory stimulated late latency potential tests in this area provides opportunities for children to develop a treatment plan for the development of auditory linguistic training and auditory skills necessary to learn reading and writing skills and the information to be acquired in this way. Identification and early intervention of children with learning disabilities is crucial for reducing the negative impact of this disorder on the education and social lives of children.Keywords: Spesific Learning Disability, Late Latency, P300 Wave | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kulak Burun ve Boğaz | tr_TR |
dc.subject | Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat) | en_US |
dc.title | Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklarda kortikal işitme fonksiyonlarının işitsel uyarılmış potansiyeller ile değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Cortical hearing functions in children with specific learning disability evaluated by auditory evoked potentials | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-16 | |
dc.contributor.department | Kulak Burun Boğaz ve Baş-Boyun Cerrahisi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Hearing tests | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Learning difficulty | |
dc.subject.ytm | Specific learning disability | |
dc.subject.ytm | Evoked potentials-auditory | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.identifier.yokid | 10139999 | |
dc.publisher.institute | Ankara Keçiören Eğitim ve Araştırma Hastanesi | |
dc.publisher.university | DİĞER (KURUMLAR, HASTANELER VB.) | |
dc.type.sub | medicineThesis | |
dc.identifier.thesisid | 460289 | |
dc.description.pages | 82 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |