Show simple item record

dc.contributor.advisorGer, Güliz
dc.contributor.authorDeniz, Mehmet Ali
dc.date.accessioned2023-09-26T11:31:46Z
dc.date.available2023-09-26T11:31:46Z
dc.date.submitted2021-04-26
dc.date.issued1995
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/751932
dc.description.abstractEfes Pilsen ve Tuborg, uzun yıllar boyunca Türk Bira Pazan'nda oligopolistik bir pazar yapısında faaliyetlerini yürütmüşlerdir. Bu durum, bu şirketlerin satış ve ürün oryantosyonuyla davranmalarına ve pazarlama çalışmalarına az ağırlık vermelerine sebep olmuştur. Fakat son zamanlarda, pazara yeni bir markanın girmesi, bira endüstrisindeki dünya devlerinin Türk Pazarı'na girmek için yaptıkları fizibilite çalışmaları ve biradaki gümrük vergisini düşürecek olan Gümrük Birliği'nin yaklaşmasıyla, pazardaki durum ve rekabet şartlan değişmeye başlamıştır. Bu arada, Efes Pilsen de dış piyasalarda yeni pazar arayışlarına girmiştir. Yukarıda bahsedilen rekabet faaliyetleri, uzun zamandır statükosunu koruyan Türk Bira Pazan'mn yapışım, özellikle Tuborg'un dezavantajına olacak bir biçimde değiştirmiştir. Bu tezde, uzun zamandır bira endüstrisinde ihmal edilen Türk Bira Pazan'ndaki tüketici davranışlarının incelenmesiyle, ve tüketici gözünde önemli olan ayırım noktalarının belirlenmesiyle, Tuborg'un değişikliklere adaptasyonunun sağlanabileceği ve pazarda önemli bir rekabet avantajına sahip olabileceği tartışılmaktadır. Ayrıca, tüketicilerin ihtiyaç ve algılarının gözönüne alındığı tüketici oryantasyonu sayesinde, Tuborg'un mdevamlı bir farklılaşma noktasına sahip olacağı söylenilmektedir. Bu noktalan kanıtlamak amacıyla, ve tüketicilerin ihtiyaçlarını, ve tüketiciler arasındaki farkları ve benzerlikleri bulmak amacıylaAnkara pilot bölgesinde bir pazar araştırması yapılmıştır. Bu pazar araştırmasının sonucunda, Tuborg için bir pazarlama komünikasyonu stratejisi önerilmiştir. Bu arada, önerilen pazarlama oryantasyonuna şirketin adapte olabilmesi için yeni bir organizasyon yapısı da öneriler arasında yer almaktadır. Anahtar kelimeler: Pazar bölümlemesi, pazar hedefleme, ürün konumlandırma, imaj, pazarlama komünikasyonu, pazarlama oryantasyonu iv
dc.description.abstractEfes Pilsen and Tuborg have enjoyed an oligopolistic market structure in the Turkish Beer Industry for decades. This has caused the companies to adopt a sales and product orientation and exert little effort on marketing. However, the market conditions and competition have begun to change recently, by the recent introduction of a new brand, feasibility studies of world giants to enter the Turkish market, and the Customs Union which will decrease the customs tax on import beer. On the other hand, Efes Pilsen has entered into market development efforts in foreign markets. The above competitive moves in the industry by various actors have changed the long-prevailing competitive structure in the industry, especially for the disadvantage of Tuborg.Thus, in this thesis, it is argued that the study of the consumer behavior in the Turkish Beer Market, that has long been underestimated by the agents in the industry, is crucial for Tuborg to compete the changes in the market and find differentiation points that are significant in the eyes of the consumers. It is also discussed that the adoption of a consumer orientation, which takes the current needs and perceptions of the consumers into consideration, is crucial for the success of the communications strategy, which is a sustainable differentiation factor. Therefore, a marketing research has been conducted for the beer market (taking Ankara as a pilot region for application) in order to better understand the needs of the consumers, to find out significant differences as well as similarities among the consumers. Depending on the marketing research conducted, a communications strategy has been suggested for Tuborg. This strategy has been designed to serve to differentiate the brand in the market through communications and also to constitute an entry barrier against the new entrants. On the other hand, the necessary adaptations in the organizational structure of Tuborg to the suggested consumer orientation have also been discussed within the thesis. Keywords: Segmentation, targeting, positioning, image, marketing orientation, communications strategyen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleConsumer behavior analysis and marketing communications strategy development: The case of Tuborg
dc.title.alternativeTüketici davranışları analizi ve pazarlama komunikasyonu stratejisi geliştirilmesi: Tuborg
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-26
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBrewing industry
dc.subject.ytmCommunication strategies
dc.subject.ytmMarket orientation
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmMarketing methods
dc.subject.ytmTuborg
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.identifier.yokid87128
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid87128
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess