Show simple item record

dc.contributor.advisorGer, Güliz
dc.contributor.authorEser, Murat Tolga
dc.date.accessioned2023-09-26T11:31:34Z
dc.date.available2023-09-26T11:31:34Z
dc.date.submitted2018-08-06
dc.date.issued1996
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/751893
dc.description.abstractTürkiye araba pazarı yıldan yıla çok değişken bir pazar haline gelmektedir. Potansiyel 1 994 yılından önce birçok firmayı çekmiştir. 1994 krizi satışları etkilemiş ve yüzde elli bir düşüşe sebebiyet vermiştir.Pazar durumu ve rekabet, yeni modellerin pazara sunumu, dünya devlerinin yeni yatırımları yada yatırım araştırmaları ve gümrük birliğinin getirdiği gümrük vergisi düşümüne bağlı olarak değişmeye başlamıştır. Citroen pazara 01.07.1995 tarihinde Baylas firması ile girmiştirYazın yaptığım staj esnasında düşük kapasiteli ithalat firmalarının işlerini yürütürken pazar araştırması ve tüketici davranışları analizi yapmadan reklam stratejileri geliştirdiklerini gördüm. Bu tezde tartışılan konu bir pazarlama ve tüketici davranışları çalışmasının tüketicinin gözündeki belirgin ayırt edici noktaların bulunması acısından çok önemli olduğudur. Bunun yanında tüketicilerin ihtiyaç ve algılarını gözönüne alındığı tüketici oryantasyonunun devamlı bir farklılaşma noktası olduğu ve bir reklam stratejisi oluşturmada çok önemli bir faktör olduğudur. Bundan dolayı tüketicinin isteklerini daha iyi anlayabilmek, tüketicilerin aralarındaki benzerlik ve değişiklikleri daha iyi ortaya çıkarabilmek için bir pazar araştırması yapılmıştır. Bu pazar araştırmasına dayalı olarak bir hedef kitle belirlenmiş ve bu kitle için alternatif reklam ve pazarlama önerileri verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Pazar Oryantasyonu, pazar bölümlemesi, imaj, konumlandırma, haberleşme stratejisi, ürün kategorisi, Türkiye araba pazarı
dc.description.abstractThe Turkish car market is becoming more and more volatile through the years. The growth potential had attracted many firms to the market before 1994. The 1994 crisis resulted with nearly fifty percent decrease in sales. Market conditions and competition have begun to change recently by the recent introduction of new models, feasibility studies and investments of world giants to enter the market and the Customs Union whichdecreased the customs tax on import cars. Baylas entered the market with Citroen at 01.07.1995 While working with automotive companies in summer training I found out that the small scale import firms are not performing their marketing communication business with appropriate marketing and consumer behavior analysis. In this thesis it is argued that a consumer behavior study is crucial for a firm to find out the differentiation points that are significant in the eyes of the consumers. It is also discussed that the adaptation of consumer orientation, which takes the current needs and perceptions of ilie consumers into consideration, is crucial for the success of the communications strategy, which is a sustainable differentiation factor. Therefore a marketing research has been conducted for the car market in order to better understand the needs of the similarities among consumers. understand the needs of the consumers, to find out significant differences as well as Depending on the marketing research conducted a target segment is identified and alternative communication and marketing recommendations are given to the marketing department of Citroen Xantia. Keywords : Market Orientation, segmentation, image, positioning, communications strategy, product category, car market in Turkeyen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleConsumer behavior analysis and marketing communication strategy development the case of Citroen Xantia
dc.title.alternativeTüketici davranışları analizi ve pazarlama kommunikasyonu stratejisi geliştirilmesi Citroen Xantia
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCitroen
dc.subject.ytmCommunication strategies
dc.subject.ytmAutomotive sector
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmMarketing methods
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.subject.ytmMarketing strategies
dc.subject.ytmTürkiye
dc.identifier.yokid87140
dc.publisher.instituteİşletme Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid87140
dc.description.pages96
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess