Show simple item record

dc.contributor.advisorAktaş, Hasret
dc.contributor.authorÇakın, Ömer
dc.date.accessioned2023-09-26T11:21:04Z
dc.date.available2023-09-26T11:21:04Z
dc.date.submitted2020-02-25
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/750102
dc.description.abstractReklam, bireylerin ihtiyaçlarının giderilmesinde yol gösterici bir özelliğe sahiptir. Bu açıdan kurumların ürünlerinin ve hizmetlerinin hedef kitleye ulaştırılmasında reklamların rolü büyüktür. Küreselleşme süreciyle birlikte uluslararası firmaların ürünlerini küresel pazarda tanıtarak, rekabet etmeleri reklamın bu rolünü arttırmıştır. Uluslararası firmaların küresel pazarda başarılı olmak için kültür olgusunu göz önünde bulundurmaları ve yerel kültürleri iyi analiz etmeleri gerekmektedir. Çünkü yerel kültürlerin reklamların algılanmasında etkisi oldukça yüksektir. Küreselleşme süreciyle yerel kültürlerin uluslararası reklamlardaki etkisi, belirgin bir hale gelmiştir. Reklamlarını bulundukları ülkenin kültürüne uygun şekilde hazırlamaları uluslararası markaların benimsenmesini kolaylaştırmaktadır. Bu çalışmada; reklam, reklamın işlev ve amaçları, reklam ortamları üzerinde durulmuş, küreselleşme, yerelleşme, kültür ve kültür çeşitleri incelenmiş; Kırgız kültürü, Kırgız gelenekleri ve Kırgızistan'da reklamlarda kullanılan geleneksel imgeler irdelenmiştir. Kırgızların uluslararası reklamlara karşı tutumunu ortaya koymak için kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde, uluslararası reklamlarda ortaya konan yerel değerlere halkın bakışı faktörler bazında, değişkenler arası ilişkilere göre analiz edilmiştir. Araştırmada uluslararası reklamlarda yerel değerlerin önemli bir yeri olduğu ve halkın uluslararası reklamlarda kendi kültürel değerlerini aradığı sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractAdvertising is a key indicator in the needs of guiding features of individuals. In this regard, advertising plays a significant role in the promotion of goods and services to the target mass. In the process of globalization, international companies to advertise their products and services have increased competition the importance of advertising.To be successful in the global market, international companies should be considered cultural phenomenon and the analysis of the local environment. Because local cultures have unique impact on the perception of advertising. With the process of globalization the impact of international advertisement on the local culture became even more prominent. Preparing their advertisement in compliance with the cultural features of the country in which they are active international brands have been easily accepted by the local people. n this work advertising as a concept, function and purpose of advertising, tools and place of advertising, globalization, localization, culture, and the varieties of cultures are examined; Kyrgyz culture, Kyrgyz tradition, traditional simulacrum that were used in advertising. Theory of Use and Gratification is used for putting forward view of Kyrgyz people on international advertising. In the context public view on the factors over local values in the international advertising is analyzed based on relations between variables. This research is reached a conclusion that local values have a significant status and people looking for their own local values in international advertisement.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleKüreselleşme sürecinde uluslararası reklamın Kırgızistan'da yerelleşmesi
dc.title.alternativeLocalization of international advertisement in Kyrgyzstan during the globalizational process
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-02-25
dc.contributor.departmentİletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10328842
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid611947
dc.description.pages244
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess