Show simple item record

dc.contributor.advisorÖğün Boyacıoğlu, Aslihan
dc.contributor.authorÜnal, Aslı
dc.date.accessioned2023-09-26T10:22:36Z
dc.date.available2023-09-26T10:22:36Z
dc.date.submitted2018-08-06
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/744462
dc.description.abstractÜlkemizde son yıllarda okullarda artan şiddet olayları gerek yazılı gerekse görsel basında çok sık yer almaya başlamıştır. Okullarda şiddet olaylarının yaşanması, öğrencilerin birbirlerini yaralayacak hatta öldürecek kadar ciddi boyutlarda kavga etmeleri, öğretmenlere sözel veya fiziksel saldırılarda bulunmaları toplumumuzda pek sık rastlanmayan ve alışık olunmayan bir durumdur. Dolayısıyla, bu haberler özellikle okul yöneticileri, öğretmenler, veliler ve bu tür olaylara karışmayan Öğrenciler tarafından endişeyle takip edilmektedir. Okullarda şiddet olaylarının önüne geçmek amacıyla, kameralı sistemler kurdurmak, disiplin kurallarını sıkı bir şekilde uygulamak gibi tedbirler alınmaya başlanmıştır. Ancak sorunun asıl kaynağına inmeden, gençlerin
dc.description.abstractIn recent years, school violence in our country has gained wide coverage in the press & media. School violence, students' fights ending up with serious injury or even death, and physical or verbal assault towards teachers are rare occasions in our society and are not accustomed to. So, especially school directors, teachers, parents and students not involved are eyeing the reports about school violence with concern. To prevent violence at school, camera systems are established and rules of disipline are executed strictly. However, without understanding the origin of the problem, without explaining why youth has become predisposed to crime, these preventions may only remain as cursory cautions.The aim of this research is to explain youth crime or deviance on the basis of family, school and peer grops' effects according to social control theory. For this purpose, in Ankara's six districts, questionnairs are applied to students who are at 10th and 11th grade. To measure criminal acts, 10 declared criminal and deviant behaviours described asen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleLiseli gençlerin suça eğiliminde aile, okul ve akran grubu etkisinin sosyal kontrol teorisi bağlamında değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of family, school and peer group effects on the high school youth's tendency towards delinquency in the context of social control theory: Samples from Ankara
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGüvenlik Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9003089
dc.publisher.instituteSavunma Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARA HARP OKULU KOMUTANLIĞI
dc.identifier.thesisid350060
dc.description.pages277
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess