Show simple item record

dc.contributor.advisorYücel, Erdinç
dc.contributor.authorAcar, Yasemin
dc.date.accessioned2023-09-22T12:50:37Z
dc.date.available2023-09-22T12:50:37Z
dc.date.submitted2021-12-15
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743910
dc.description.abstractBu çalışmada yabancı dil olarak Almanca öğrenen Türk öğrenciler tarafından rol oynama tekniği ile oluşturulan günlük diyaloglar işlevsel-faydacılık söylem analizi yöntemi ile üç açıdan ele alınmıştır: içerik açışından, durumsallık açışından ve dilbilgisel-sözcük bilgisel hatalar açısından.Ayrıca konuşma dilinin özellikleri açıklanarak diyalogların günlük dil özelliklerini taşıyıp taşımadığı incelenmiştir. Böylece yabancı dil olarak Almanca öğrenen bireylerin hedef dili kullanırken ne tür hatalar yaptıkları ve bu hataların sıklıkları tespit edilmiştir. Bu hataların sebepleri açıklanarak öğrencilerin hedef dilde konuşma becerilerini geliştirmede dikkat etmeleri gereken noktalar dile getirilmiştir. Bu sayede öğrencilerin farkındalık kazanması ve günlük iletişim yetilerini geliştirebilmeleri hedeflenmiştir.Anahtar Kelimeler: konuşma becerisi, konuşulan dil, söylem, hedef dil, durumsallık.
dc.description.abstractIn this study, daily dialogues which are established with role-play technique by Turkish students who learn German as a foreign language has been considered from three different angles by the methods of functional-pragmatism discourse analysis: in terms of content, contingency and grammatically-lexically mistakes.In addition, by clarifying the features of spoken language, it has been researched that whether or not dialogues have a daily language features. Hereby, it has been located that what kinds of mistakes are made by persons who learn German as a foreign language while using the target language and the frequency of those mistakes. By explaining the reasons of those mistakes, some points that students must pay attention in improving their speaking skills at target language have been mentioned. So that, it is aimed to have students gain awareness and improve their daily communication skills.Key words: Speaking skill, spoken language, discourse, target language, contingency.en_US
dc.languageGerman
dc.language.isode
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEine diskursanalytische untersuchung von dialogen hinsichtlich der fertigkeit „sprechen` im fremdsprachlichen deutschunterricht
dc.title.alternativeA discourse analytical study of dialogues in terms of skill `speaking` in the foreign language teaching german
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-12-15
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10045982
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid699581
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineAlmanca Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess