dc.contributor.advisor | Yalçın, Süleyman Barbaros | |
dc.contributor.author | Topaloğlu, Ali Coşkun | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:50:26Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:50:26Z | |
dc.date.submitted | 2021-12-27 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743884 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ergenlik dönemindeki lise öğrencilerin uğradıkları fiziksel ve duygusal şiddetin öğrenci, ebeveyn, rehber öğretmen, sınıf öğretmeni, yönetici ve branş öğretmenlerin görüşlerine göre incelemektir. Bu amaçla araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Bismil, Çınar, Kayapınar, Sur, Yenişehir ilçelerinin çeşitli liselerinde öğrenimine devam eden farklı sınıf seviyelerinden ve farklı başarı sıralamalarından 10 öğrenci, lisede çocuğu olan farklı sosyoekonomik ve eğitim seviyelerinden 10 veli, liselerde görevli 10 rehber öğretmen, 10 branş öğretmeni, 10 yönetici ve 10 sınıf rehber öğretmeni oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler katılımcılarla yüz yüze görüşerek toplanmıştır. Görüşmede elde edilen verilerin analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Kelime ve kelime grupları kodlanarak ana tema ve alt temalar belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler örnek görüşlerle beraber tablolarda gösterilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre lise öğrencilerinin uğradıkları fiziksel ve duygusal şiddete ilişkin görüşlerden oluşan bulgular temalar altında toplanmıştır. Katılımcılar fiziksel şiddeti fiziksel müdahale, vücut bütünlüğüne zarar vermek, tekme atmak, tokat atmak, yumruk atmak, kesici delici aletlerle saldırmak şeklinde belirtmişlerdir. Katılımcılar duygusal şiddeti, soyut bir eylem olarak değerlendirdiği, kanıtlanmasının ve sonuçları itibariyle bir yaptırım uygulanmasının zor olduğunu ifade etmişlerdir.Duygusal şiddetin psikolojik ve sözel şiddet şeklinde algılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Fiziksel ve duygusal şiddet davranışının nedeni aile, çevre, okul ve birey kaynaklı olduğu görülmüştür. Fiziksel ve duygusal şiddete uğrayan öğrencilerin güvensizlik, kaygı, içe kapanma ve öfke hissettikleri ortaya çıkmıştır. Öğrenciler, fiziksel ya da duygusal şiddetle baş etmek için yardım istemek, iletişim kurmak, rehberlik servisine danışmak ve uzak durmak yöntemlerini kullandıklarını belirtmişlerdir. Rehber öğretmenler fiziksel ve duygusal şiddete maruz kalan öğrencilere yönelik yapılan çalışmaların psikolojik danışmanlık hizmeti olduğunu belirtmişlerdir. Duygusal şiddetin bir şiddet türü olarak algılanması noktasında öğrenceilere yönelik duyguları tanıtmak, duygusal şiddeti tanıtmak, rol oynama tekniklerinden faydalanma, vaka örneği ve duygusal sınır oluşturmak olduğunu belirtmişlerdir. Çocuğun fiziksel ve duygusal şiddetle baş etmesine yardımcı olmak için öğrenci, öğretmen ve velilere yönelik rehber öğretmenler tarafından çalışmaların yapıldığı görülmüştür. Fiziksel ve duygusal şiddet olaylarının daha çok öğrenciler arasında ve velilerden öğrencilere yönelik olduğu görülmüştür. Okullarda öğrenciye yönelik fiziksel ve duygusal şiddet olayının yaşanma sıklığının orta ve düşük düzeyde olduğu belirtilmiştir. Öğrenciye yönelik fiziksel ve duygusal şiddetin önlenmesi noktasında alınan tedbirlerin güvenlik görevlisi bulundurma, kamera sistemi, rehberlik servisi çalışmaları, müşavirlik hizmeti ve nöbetçi öğretmen uygulaması olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ders esnasında öğretmenler ve öğrenciler tarafından fiziksel ve duygusal şiddete uğradığı bildirilmiştir. Öğrencilerin ders dışında öğretmen, öğrenci, yönetici ve veliler tarafından fiziksel ve duygusal şiddete uğradığı belirtilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular literatür bağlamında tartışılmış ve sonuçlara ilişkin öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fiziksel Şiddet, Duygusal Şiddet, Ergenlik Dönem | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the physical and emotional violence experienced by high school students in adolescence according to the views of students, parents, school counselors, class teachers, administrators and subject teachers. For this purpose, the study group of the research consists of 10 students from different grade levels and different success rankings, continuing their education in various high schools in Diyarbakır province; Bismil, Çınar, Kayapınar, Sur, Yenişehir in the 2020-2021 academic year, 10 parents from different socio-economic and educational levels who have children in high school, 10 school counselors, 10 subject teachers, 10 administrators and 10 class teachers working in high schools. A semi-structured interview form created by the researcher was used to collect the data. Data were collected through face-to-face interviews with the participants. In the analysis of the data obtained during the interview, descriptive analysis and content analysis, which are among the qualitative data analysis methods, were used. The main themes and sub-themes were determined by coding the words and word groups. The data obtained in the research are shown in the tables together with the sample opinions. According to the results of the research, the findings consisting of opinions about physical and emotional violence suffered by high school students were gathered under themes. Participants stated physical violence as physical intervention, harming bodily integrity, kicking, slapping, punching, and attacking with sharp objects. Participants stated that they consider emotional violence as an abstract act, that it is difficult to prove and sanction due to its consequences. It has been concluded that emotional violence is perceived as psychological and verbal violence. It has been observed that the cause of physical and emotional violence behavior is family, environment, school and individual. It has been revealed that students who have been subjected to physical and emotional violence feel insecurity, anxiety, introversion and anger. The students stated that they used the methods of asking for help, communicating, consulting the school counselor and staying away from physical or emotional violence. Counselors stated that the studies conducted for students exposed to physical and emotional violence are psychological counseling services. They stated that at the point of perceiving emotional violence as a type of violence, it is to introduce feelings towards students, to introduce emotional violence, to use role-playing techniques, to create case examples and emotional boundaries. It has been observed that studies are carried out by counselors for students, teachers and parents to help the child cope with physical and emotional violence. It has been observed that physical and emotional violence incidents are mostly among students and towards students from parents. It has been stated that the frequency of physical and emotional violence against students in schools is medium and low.It has been observed that the measures taken to prevent physical and emotional violence against students are having a security guard, camera system, guidance service works, consultancy service and a teacher hall monitor. It has been reported that students were subjected to physical and emotional violence by teachers and students during the lesson. It was stated that students were subjected to physical and emotional violence by teachers, students, administrators and parents outside of the classroom. The findings obtained as a result of the research were discussed in the context of the literature and suggestions were presented regarding the results.Keywords: Physical Violence, Emotional Violence, Adolescence | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlik dönemindeki öğrencilerin uğradıkları fiziksel ve duygusal şiddetin öğrenci, ebeveyn, rehber öğretmen, sınıf öğretmeni ,yönetici ve branş öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of physical and emotional violence of adolescent students according to the views of parents, guidance teachers, classroom teachers, school administrators, and subject teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-12-27 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10312395 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 702299 | |
dc.description.pages | 228 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |