Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan, Emel
dc.contributor.authorAcar, Ayber
dc.date.accessioned2023-09-22T12:50:25Z
dc.date.available2023-09-22T12:50:25Z
dc.date.submitted2023-03-24
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743880
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, duygu tanıma, duyguyu ifade etme ve duygu düzenleme stratejilerini ölçmeyikapsayan Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği' nin geliştirilmesi vegeçerlilik-güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Genel tarama modelinin uygulandığı araştırmanın örneklemini2019-2020 eğitim öğretim yılları arasında Konya ili Karatay ilçesinde bulanan Millî Eğitim Bakanlığına bağlıbağımsız anaokuluna devam eden 106 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Okul Öncesi DönemÇocukları İçin Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği' kullanılmıştır. Veriler SPSS 24.0 programı kullanılarakanaliz edilmiştir. Araştırmada ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri kapsamında Kapsam geçerliliği, maddetoplam analizleri, betimsel istatistik analizleri, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, CronbachAlpha ve KR-20 katsayısı ve İki Yarı Test Güvenirliği analizi uygulanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusundaKapsam geçerliliğinde 8 uzmanın görüşü alınmıştır. Buna göre ölçeğin (KGO) 0.86, (KGİ) 0,97 ve madde-toplam korelasyon değerlerinin uygun olduğu tespit edilmiştir. Verilerin normal dağılıma uygunluğunubelirlemek amacı ile Normallik Testi yapılmıştır. Analizin sonucuna göre Duyguları Tanıma alt boyutu içinKolmogorov-Smirnov sig. değerinin (.077 >0.05), Duyguları İfade Etme alt boyutu için değerinin (.087 >0.05),ve Duygu Düzenleme Stratejileri alt boyutu için değerin (.200 >0.05) anlamlı çıktığı verilerin normal dağıldığıtespit edilmiştir. Yapı geçerliliği kapsamında Doğrulayıcı Faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Faktör analizi içinKaiser-Meyer- Olkin (KMO) ve Barlett analizleri ile örneklemin uygunluğuna bakılmış, Duyguları tanıma veDuyguları İfade etme alt boyutları için KMO değeri (.745) ve anlamlılık değeri ise .001, Duygu DüzenlemeStratejileri alt boyutu için KMO değeri (.712) ve anlamlılık değeri ise .000 olarak hesaplanmış verilerin faktöranalizi için uygun olduğunu belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, ölçeğin duyguları tanıma,duyguları ifade etme ve duygu düzenleme stratejileri olarak üç boyuttan ve 18 maddeden oluştuğu kabuledilmiştir. Duygu Tanıma ve Duygu ifade etme alt boyutları açıklanan toplam varyansın 55.50‟ sini açıklayan enaz %2 öz değere, en az %5 varyansa ve ölçeğin madde faktör yüklerinin ise .71 ile .89 arasında değiştiği, DuyguDüzenleme Stratejileri alt boyutuna ait toplam varyansın 57.24'ni açıklayan en az %2 öz değere, en az %4varyansa sahip olup, Faktör yüklerinin ise 70 ile .89 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçeğin güvenirliğinibelirlemek için Duyguları tanıma alt boyutu Cronbach's Alpha katsayısı .86, KR-20 katsayısı .85, Duygularıifade etme alt boyutu için Cronbach's Alpha katsayısı .86, KR-20 katsayısı .81, Duygu düzenlemeolumlu/olumsuz stratejileri için Cronbach's Alpha katsayısı toplam .85, İki Yarı Test Güvenirliği için Spearman-Brown Katsayısı .73, Guttman Split-half kat sayısı .73 güvenirlik değerlerine sahip olduğu, ölçeğin içtutarlılığının yüksek derecede olduğu belirlenmiştir. Anova Tukey Toplanabilirlik analizine göre anlamlılıkdüzeyi .274 (p<0.05) olduğu ölçeğin toplam puan elde edilmesi için uygun olduğu tespit edilmiştir. Yapılan tümanalizler sonucunda, Okul Öncesi dönem çocukları için Duygu düzenleme Becerileri ölçeğinin geçerli vegüvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak geliştirilen bu ölçekalan yazına ve araştırmacılara geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak katkı sağlayacaktır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop the Emotion Regulation Skills Scale for Preschool Children,which includes emotion recognition, expressing emotion and measuring emotion regulation strategies, andconducting validity-reliability studies. The sample of the study, in which the general screening model wasapplied, consists of 106 children attending an independent kindergarten affiliated to the Ministry of NationalEducation located in the Konya province Karatay district between 2019-2020 academic years. EmotionRegulation Skills Scale for Preschool Children was used as the data collection tool. The data were analyzedusing the SPSS 24.0 program. Content validity, item total analysis, descriptive statistical analysis, PearsonMoments Multiplication Correlation coefficient, Cronbach Alpha and KR-20 coefficient and Two-Half TestReliability analysis were applied in the study within the scope of validity and reliability analysis of the scale. Inline with the data obtained, the opinions of 8 experts were obtained regarding the scope validity. Accordingly, itwas determined that the scale's (KGO) 0.86, (KGİ) 0.97 and item-total correlation values were appropriate.Normality Test was conducted to determine the compliance of the data to normal distribution. According to theresults of the analysis, Kolmogorov-Smirnov sig. It was determined that the value (.077> 0.05) for theExpressing Emotions sub-dimension (.087> 0.05), and the value for the Emotion Regulation Strategies sub-dimension (.200> 0.05) were significant. Confirmatory Factor analysis (CFA) was performed within the scope ofconstruct validity. For the factor analysis, the suitability of the sample was examined with Kaiser-Meyer-Olkin(KMO) and Bartlett analyzes, the KMO value (.745) and the significance value for the Identifying Emotions andExpressing Emotions sub-dimensions was .001, and the KMO value for the Emotion Regulation Strategies sub-dimension (.712) and the significance value was calculated as .000, and it was determined that the data weresuitable for factor analysis. According to the results of the exploratory factor analysis, it was accepted that thescale consists of three dimensions and 18 items as strategies of recognizing emotions, expressing emotions, andemotion regulation. Emotion Recognition and Expression of Emotion sub-dimensions have at least 2%eigenvalue explaining 55.50 of the total variance explained, at least 5% variance, and item factor loads of thescale varied between .71 and .89, the total variance of the Emotion Regulation Strategies sub-dimension was57.24. It is seen that it has at least 2% eigenvalue and at least 4% variance. It is seen that the factor loadings verybetween 70 and .89. In order to determine the reliability of the scale, the Cronbach's Alpha coefficient for therecognition of emotions sub-dimension was .86, the KR-20 coefficient was .85, the Cronbach's Alphacoefficient for positive / negative emotion regulation. Total .85, Spearman-Brown Coefficient for Two-Half TestReliability .73, Guttman Split-half coefficient .73 reliability values, and the internal consistency of the scale wasdetermined to be high. According to the Anova Tukey Summability analysis, the scale with a significance levelof .274 (p <0.05) was found to be suitable for obtaining a total score. As a result of all the analysis contucted, ithas been determined that the Emotion Regulation Skills scale is a valid and reliable measurement tool forpreschool children. Developed as a valid and reliable measurement tool, this scale will contribute to the literatureand researchers as a valid and reliable measurement tool.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi dönem çocukları için duygu düzenleme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi
dc.title.alternativeDeveloping the emotion regulation skills scale for preschool children
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-03-24
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmReproducibility of results
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmScale development
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmEmotion regulation
dc.identifier.yokid10247906
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid675055
dc.description.pages181
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess