dc.contributor.advisor | Erdem, Türkan | |
dc.contributor.advisor | Kurnaz, Ahmet | |
dc.contributor.author | Akın, Rukiye | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:50:16Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:50:16Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-21 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743859 | |
dc.description.abstract | Sanat bireyin duygu ve düşüncelerini farklı yollarla, aktarma biçimidir. Sanatın vazgeçilmez parçası olan yaratıcılık da sanat eğitiminde gerekli olan unsurdur. Gerçekçi resimde yaratıcılık faktörün geri planda kalması çalışmanın çıkış noktasıdır. Çalışmanın amacı, gerçekçi resme karşı tutum ve davranışların, öğrenci yaratıcılığına etkisinin, uzman görüşleri doğrultusunda belirlenmesiyle gerçekçilik ve yaratıcılık ilişkisini sanat eğitimine olan katkısını ortaya çıkarılmasıdır. Bu doğrultuda öğretim elemanlarının yürütmüş olduğu derslerinde gerçekçi resimde yaratıcılığa ne ölçüde yer verdiğini, öğrencilere bu konuda yönlendirme yapıp yapmadıklarını belirlenmeye çalışılmış veaynı zamanda bu çalışma, gerçekçi üslubu diğer üsluplara göre daha çok tercih edilmesinin sebepleri nelerdir? Sorusuna yanıtta aranmıştır. Konuyla ilgili literatür incelendiğinde gerçekçi resim de yaratıcılığın etkisini kapsayan kapsamlı bir çalışmaya rastlanmamaktadır. Hiperrealist sanatçılar, eser inceleme ve yaratıcılık konusu ayrı olan, çalışmalara rastlanılmıştır. Bu araştırma, nitel bir araştırma olup, nitel veri toplama yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri çeşitli üniversitelerde bulunan Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Eğitimi Bilim Dallarında ve Güzel Sanatlar Fakültelerinin Resim Bölümlerinde görev yapmakta olan 15 öğretim elemanının görüşleri doğrultusunda elde edilmiştir. Öğretim Elemanı Görüşme Formu, araştırmanın alt problemlerine ilişkin toplam 5 sorudan oluşmaktadır. Gerçekçi resim ve yaratıcılık ile ilgili uzman görüşlerine yer verilen sorular danışman, alanında uzman kişiler tarafından oluşturularak sorulara son hali verilmiştir. Uzmanların görüş birliğine varmadığı sorular çıkarılmış, üzerinde uzlaşılan sorular araştırmaya dâhil edilerek soruların kapsam geçerliliği yapılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda, gerçekçilik ve yaratıcılık ilişkisinin sanat eğitiminde, sanata farklı bakış açıları kazandırması açısından oldukça önemli olduğu, gerçekçi resmin temel başlangıç için gerekliliği ve gerçekçi resmin yaratıcılıkta yetersiz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Uzman görüşleri değerlendirildiğinde gerçekçi resme, daha fazla eğilim olması öğrencilerin kendilerini kanıtlamak istemeleri, haz alması ve birçok nedenle karşılaşılmaktadır. Gerçekçi resimde yaratıcılığının önemli bir yerde olduğu göz ardı edilmemektedir. Öğrencilerin ilgi alanlarının belirlenmesine yönelik, yaratıcı düşünmeyi motive eden teknik ve yöntemlerin sanat eğitimi derslerinde kullanılması önerilmektedir. | |
dc.description.abstract | Art is a way of conveying the feelings and thoughts of the individual in different ways. Creativity, which is an indispensable part of art, is also a necessary element in art education. The starting point of the study is that the creativity factor remains in the background in realistic painting. The aim of the study is to determine the effects of attitudes and behaviors towards realistic painting on student creativity, in line with expert opinions, and to reveal the relationship between realism and creativity and its contribution to art education. In this direction, it was tried to determine to what extent the lecturers gave place to creativity in realistic painting in their lessons, and whether they gave direction to the students on this subject. The answer to the question was sought.When the literature on the subject is examined, there is no comprehensive study covering the effect of creativity in realistic painting. Hyper-realist artists have been found in studies that are separate from work analysis and creativity. This research is a qualitative research and semi-structured interview method, one of the qualitative data collection methods, was used. The data of the research were obtained in line with the opinions of 15 lecturers working in the Fine Arts Education Department of the Education Faculties, Painting Departments and Painting Departments of the Fine Arts Faculties. The Instructor Interview Form consists of a total of 5 questions related to the sub-problems of the research. The questions, which included expert opinions on realistic painting and creativity, were created by the consultant and experts in the field, and the questions were finalized. The questions on which the experts did not reach a consensus were removed, the questions that were agreed upon were included in the research and the scope validity of the questions was made.In line with the data obtained, it has been concluded that the relationship between realism and creativity is very important in art education in terms of providing different perspectives on art, the necessity of realistic painting for the basic beginning and the fact that realistic painting is insufficient in creativity. When expert opinions are evaluated, it is seen that there is more tendency to realistic painting, students want to prove themselves, they take pleasure and many reasons. It is not ignored that creativity has an important place in realistic painting. It is recommended to use techniques and methods that motivate creative thinking in order to determine the interests of students in art education courses. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Gerçekçi resme karşı tutum ve davranışların öğrencinin yaratıcılığına etkisinin uzman görüşlerine göre değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of the effect of attitudes and behavior against realistic picture on the student's creativity according to expert's views | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-09-21 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Behavior of student | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Artistic creativity | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Artistic reality | |
dc.identifier.yokid | 10318190 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 687748 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı | |