dc.contributor.advisor | Göre, Zehra | |
dc.contributor.author | Çelik, Handan | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:50:01Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:50:01Z | |
dc.date.submitted | 2022-04-01 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743822 | |
dc.description.abstract | 2018 Türkçe dersi öğretim programında dil öğreniminin doğrusal bir faaliyet olmadığı bu sebeple dört temel dil becerisinin kazandırılmasında tek bir öğrenme öğretme yaklaşımı yerine farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin bir arada ve dengeli şekilde kullanılması gerektiği vurgulanmaktadır. Öğrenme öğretme süreci planlanırken öğrencilerin öğrenme stillerinin, ihtiyaçlarının, sosyokültürel farklılıklarının göz önünde bulundurulması etkili bir öğrenmenin gerçekleşmesini sağlar. Daha etkili bir öğrenmenin sağlanması fikrinden yola çıkılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın genel amacı 5. sınıf Türkçe dersinde kuantum öğrenme yaklaşımının uygulanabilirliğini ortaya koymak ve bu yaklaşımın öğrencilerin dört temel dil becerisine yönelik kaygı ve tutumları üzerindeki etkisini ölçmektir. Araştırma, kuantum öğrenme yaklaşımının uygulanma sürecini ortaya koymayı amaçladığı için eylem araştırması biçiminde desenlenmiştir. Eylem araştırması, bir öğrenme yaklaşımının nasıl yürütüldüğünün değerlendirmesi için kullanılabilecek öğretimin niteliğini anlamak ve iyileştirmek amacıyla gerçekleştirilen bir çalışma sürecidir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla ili Menteşe ilçesinde bulunan Nazmi Zehra İyibilir Ortaokulu'ndaki iki şubede öğrenim gören toplam otuz sekiz 5. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öncelikle gözlemler ve öğrenme stilleri testi aracılığıyla öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin ihtiyaçları ve öğrenme stilleri belirlenmiştir. On dokuz kişilik şubelerden birinde kuantum öğrenme yaklaşıma göre hazırlanan Türkçe dersleri işlenmiş olup diğer şube nicel verilerin karşılaştırılması amacıyla kontrol grubu olarak seçilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, 2019-2020 eğitim öğretim yılında 28.11.2019 - 17.04.2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri çeşitli ölçme araçlarıyla; nitel verileri ise 'gözlem formları', 'araştırmacı günlükleri', 'öğrenci günlükleri', yarı yapılandırılmış görüşme formları' olmak üzere çeşitli nitel ve nicel veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri, SPSS 22.00 programından yararlanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel ve içerik analizi aracılığıyla çözümlenmiştir. Nitel verilerin analiz sürecinde Nvivo 12 programından yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi sonucunda kuantum öğrenme yaklaşımına göre yürütülen Türkçe derslerinin deney grubu öğrencilerinin dinleme, konuşma ve yazma becerilerine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği ve kaygılarını azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Kuantum öğrenme, öğrencilerin okuma becerisine yönelik kaygı ve tutumlarına olumlu yönde etki etmekle birlikte veriler deney grubu öğrencileriyle karşılaştırıldığında iki grup arasında anlamlı bir farklılığın meydana gelmediği görülmektedir. Araştırmanın nitel verileri nicel verileri destekler nitelikte olup öğrencilerin kuantum öğrenme yaklaşımına göre işlenen Türkçe derslerine ilişkin görüşleri olumlu yönde olmuştur. Bu yaklaşımın öğrenci başarısını ve dikkat süresini arttırdığı, öğrenmeyi kolaylaştırdığı, öğrencilerin öğrenme yollarını keşfetmelerini sağladığı, öğrenci-öğretmen etkileşimini arttırdığı, öğrencilere kendilerini değerlendirme imkânı tanıdığı, öğrenmeyle birlikte duygu ve düşüncelerin ifade edilmesini kolaylaştırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | Language teaching is not a linear activity. For this reason, different teaching methods and techniques should be used together and in a balanced way, instead of a single learning-teaching approach, in order to gain four basic language skills in the 2018 Turkish curriculum. Considering students' learning styles, needs and socio-cultural differences while planning the learning and teaching process ensures an effective learning. The aim of this research, which was carried out with the idea of providing a more effective learning, is to put the applicability of the quantum learning approach in the 5th grade Turkish lesson. In addition, it is to determine the effect of this approach on students' anxiety and attitudes towards four basic language skills. Since the research aims to reveal the application process of the quantum learning approach, it is designed as an action research. Action research can be used to evaluate how a learning approach is carried out. It is a study process carried out to understand and improve the quality of education.The study group of the research consists of a total of thirty-eight 5th grade students studying in the 5th grade of Nazmi Zehra İyibilir Secondary School in Menteşe district of Muğla province. In the research, first of all, the needs and learning styles of the students regarding the Turkish lesson were determined through the observations made during the lesson and the learning styles test applied. Turkish lessons prepared according to the quantum learning approach were taught in one of the nineteen-person branches, and the other branch was chosen as the control group in order to compare the quantitative data. The data obtained in the research were collected between 28.11.2019 - 17.04.2020 in the 2019-2020 academic year. Quantitative data of the research are used with various measurement tools, qualitative data were collected with various qualitative and quantitative data collection tools, such as 'observation forms', 'research diaries', 'student diaries', semi-structured interview forms'. Quantitative data of the research were used from SPSS 22.00 program. Qualitative data were analyzed through descriptive and content analysis. In the qualitative analysis process, Nvivo 12 program was used.As a result of the analysis of the quantitative data of the research, it was concluded that Turkish lessons conducted according to the quantum learning approach positively affected the attitudes of the experimental group students towards listening, speaking and writing skills and reduced their anxiety. Although quantum learning has a positive effect on students' anxiety and attitudes towards reading skills, when the data are compared with the students in the experimental group, it is seen that there is no significant difference between the two groups. The qualitative data of the research support the quantitative data, and the students' views on Turkish lessons taught according to the quantum learning approach were positive. It has been concluded that this approach increases student success and attention span, facilitates learning, enables students to discover learning ways, increases student-teacher interaction, allows students to evaluate themselves, and facilitates the expression of emotions and thoughts along with learning. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul Türkçe dersinde kuantum öğrenme yaklaşımının uygulanması üzerine bir eylem araştırması | |
dc.title.alternative | An action research on the use of quantum learning approach in secondary school Turkish lessons | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2022-04-01 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10227157 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 695399 | |
dc.description.pages | 281 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |