Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldız, Özer
dc.contributor.authorBacak, İbrahim
dc.date.accessioned2023-09-22T12:49:55Z
dc.date.available2023-09-22T12:49:55Z
dc.date.submitted2023-09-07
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743809
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, eskrim sporu yapan lise ve üniversite öğrencilerinin karakter yapıları ile zihinsel dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye Eskrim Federasyonu klasmanlarında mücadele eden, lise ve üniversitede öğrenim görmekte olan faal lisanslı 286 eskrim sporcusu oluşturmuştur. Araştırmaya katılan eskrim sporcularının karakter yapılarını ölçmek için Jang (2013) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Görgüt ve Tuncel (2017) tarafından gerçekleştirilen Spor Karakter Ölçeği (SKÖ), zihinsel dayanıklılıklarını ölçmek için Sheard, Golby ve Van Wersch (2009) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Altıntaş ve Koruç Bayar (2015) tarafından gerçekleştirilen Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri (SZDE) ve sporcular hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi, Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon testi uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda; eskrim sporcularının spor karakter puan ortalamaları; cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, eğitim durumu, branş, millîlik durumu ve aile gelir seviyesi değişkenlerinde anlamlı farklılığa rastlanırken, eskrim deneyim süresi değişkeninde anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Sporda zihinsel dayanıklılık puan ortalamaları; cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, eğitim durumu, branş, eskrim deneyim süresi ve millîlik durumu değişkenlerinde anlamlı farklılığa rastlanırken, aile gelir seviyesi değişkeninde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Spor Karakter Ölçeği alt boyutlarının hiç birinde istatistiksel düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmezken; Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanterinin devamlılık alt boyutunda; Spor Karakter Ölçeğinin bütün alt boyutlarında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe aim of the research is to examine the relationship between character structures and mental toughness of high school and university students doing fencing sports. Survey research model, one of the quantitative research methods, has been used in the study. The sample of the research consisted of 286 active licensed fencing athletes who have competing in the classifications of the Turkish Fencing Federation and studying at high schools and university. In order to measure the character structures of the fencing athletes participating in the research; Sport Character Scale (SCS) developed by Jang (2013) adapted into Turkish by Görgüt and Tuncel (2017) and to measure mental toughness Sport Mental Toughness Questionnaire (SMTQ) developed by Sheard, Golby & Van Wersch (2009) adapted to Turkish by Altıntaş & Koruç Bayar (2015) and developed by researcher Personal Information Form has been used to collect information about athletes. In the data analysis, independent group t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) test, Tukey HSD multiple comparison test, Pearson Product Correlation test have been applied.The direction of the research; average of sports character scores of high school and university athletes; gender, age, number of siblings, education level, branch, nationality status, and family income level variables have found to be significantly different. It has been specified that there wasn't significant difference in the fencing experience period variable. Mental toughness score averages in sports; gender, age, number of siblings, education level, branch, fencing experience period, nationality status have found to be significantly different. It has been observed that there wasn't significant difference in the family income level variable. While no statistically significant relationship has found in any of the sub-dimensions of the Sport Character Scale; in the continuity sub-dimension of the Sport Mental Toughness Questionnaire in sports; a positive and significant relationship was found in all sub-dimensions of the Sport Character Scale.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleEskrim sporu yapan lise ve üniversite öğrencilerinin karakter yapıları ile zihinsel dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between character structures and mental resilience of high school and university students doing fencing sports
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-09-07
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFencing
dc.subject.ytmCharacter
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmSportsmen
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmMental toughness
dc.identifier.yokid10335721
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid721351
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess