dc.contributor.advisor | Yıldız, Özer | |
dc.contributor.author | Uçar, Emre | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:49:53Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:49:53Z | |
dc.date.submitted | 2022-11-09 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743805 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin özdüzenleme becerileri ile psikolojik yardım ihtiyaçları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve özdüzenleme becerileri ile psikolojik yardım ihtiyaçları algılarının farklı değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 Eğitim Öğretim Yılında Selçuk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümünden toplam 1569 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu evrenden amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen spor eğitimi alan 420 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu`, `Psikolojik Yardım İhtiyacı Belirleme Ölçeği (PYİBÖ)` ve `Öz Düzenleme Ölçeği (ÖDÖ)` kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon testi, Homojen dağılım için Tukey ve homojen dağılım göstermeyen veriler içinse Tamhane's T2 testi, bağımlı değişken değerini bağımsız değişken değerine göre tahmin etmek amacıyla doğrusal regresyon testi uygulanmıştır. SPSS 22 paket programı kullanılarak verilerin analizi yapılmıştır. Araştırmada PYİBÖ'den elde edilen bulgulara göre; cinsiyet değişkeni ile kendini gerçekleştirme alt boyutu arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bölüm değişkeni ile güvenlik, sevgi, kendini gerçekleştirme alt boyutları ve toplam psikolojik yardım ihtiyacı arasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Sınıf değişkeni ile sevgi alt boyutu arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Anne eğitim durumu ile sevgi, kendini gerçekleştirme alt boyutları ve toplam psikolojik yardım ihtiyacı arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Baba eğitim durumu ile sevgi, kendini gerçekleştirme alt boyutları ve toplam psikolojik yardım ihtiyacı arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Aylık gelir durumu ile güvenlik, saygı, sevgi kendini gerçekleştirme alt boyutları ve toplam psikolojik yardım ihtiyacı arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Kardeş sayısı değişkeni ile güvenlik, sevgi ve saygı alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Haftalık egzersiz gün sayısı ile sevgi alt boyutu arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Haftalık egzersiz saati ile sevgi alt boyutu ve toplam psikolojik yardım ihtiyacı arasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Araştırmada ÖDÖ'den elde edilen bulgulara göre; cinsiyet değişkeni ile uygulama alt boyutu ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Bölüm değişkeni ile uygulama alt boyutu arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Sınıf değişkeni ile bilgi toplama, alternatiflere odaklanma, değerlendirme, planlama ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Anne eğitim durumu ile bilgi toplama, alternatiflere odaklanma, uygulama, değerlendirme ve planlama alt boyutları ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Baba eğitim durumu ile değerlendirme, uygulama alt boyutu ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Aylık gelir durumu ile bilgi toplama, uygulama, alternatiflere odaklanma, planlama ve değerlendirme alt boyutları ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Kardeş sayısı değişkeni ile bilgi toplama alt boyutu ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Haftalık egzersiz gün sayısı ile alternatiflere odaklanma, bilgi toplama, değerlendirme, planlama, uygulama alt boyutları ve toplam öz düzenleme arasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Haftalık egzersiz saati ile bilgi toplama ve planlama alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Özdüzenleme becerisi ile psikolojik yardım ihtiyacı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu, özdüzenleme becerisinin artışının psikolojik yardım ihtiyacının azalmasına etki ettiği saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to determine the relationship between self-regulation skills and psychological help needs of university students receiving sports education and whether perceptions of self-regulation skills and psychological help need differ significantly in terms of different variables. Survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The population of the research consists of a total of 1569 students from Selcuk University Faculty of Sports Sciences and Necmettin Erbakan University Ahmet Kelesoglu Faculty of Education Physical Education and Sports Department in 2020-2021 Academic Year. The sample of the study consisted of 420 university students who were selected from this universe by using the purposive sampling method. In research `Personal Information Form` developed by the researcher, `Psychological Help Needs Determination Scale (PHNDS)` and `Self-Regulation Questionaire (SRQ)` were used. In the analysis of data, independent group t test, one-way analysis of variance (ANOVA) test, Pearson Product Moments Correlation test, Tukey for homogeneous distribution and Tamhane's T2 test for non-homogeneous distribution were preferred. The data were analyzed using the SPSS 22 package program. According to the findings obtained from PHNDS in the study; A significant difference was found between gender variable and self-actualization sub-dimension. A significant difference was determined between the department variable and the sub-dimensions of security, love, self-actualization and total psychological help need. A significant difference was found between the class variable and the sub-dimension of love. There was a significant difference between the educational status of the mother and the sub-dimensions of love, self-actualization and total need for psychological help. A significant difference was found between father's education level and sub-dimensions of love, self-actualization and total psychological help needs. There was no significant difference between the monthly income status and the sub-dimensions of security, respect, love, self-actualization and total psychological help needs. A significant difference was found in the number of siblings variable and the sub-dimensions of security, love and respect. There was a significant difference between the number of exercise days per week and the sub-dimension of love. A significant difference was found between the weekly exercise hour and the love sub-dimension and the total need for psychological help. According to the findings obtained from the SRQ in the study; A significant difference was found between the gender variable and the sub-dimension of practice and total self-regulation. A significant difference was found between the department variable and the application sub-dimension. No significant difference was found between the class variable and information gathering, focusing on alternatives, evaluation, planning and total self-regulation. It was determined that there was no significant difference between mother's education status and sub-dimensions of information gathering, focusing on alternatives, implementation, evaluation and planning, and total self-regulation. A significant difference was found between father's education level and evaluation, practice sub-dimension and total self-regulation. It was observed that there was no significant difference between monthly income status and sub-dimensions of information gathering, application, focusing on alternatives, planning and evaluation, and total self-regulation. A significant difference was found between the number of siblings variable and the information gathering sub-dimension and total self-regulation. A significant difference was found between the number of exercise days per week and focusing on alternatives, information gathering, evaluation, planning, implementation sub-dimensions and total self-regulation. A significant difference was found between the weekly exercise hour and the sub-dimensions of information gathering and planning. There is a negative significant relationship between self-regulation skills and the need for psychological help, it has been determined that the increase in self-regulation skills has an effect on the decrease in the need for psychological help. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin özdüzenleme becerileri ile psikolojik yardım ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the relationship between self-regulation skills and psychological help needs of university students receiving sports education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-11-09 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10310182 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 750908 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı | |