Disgrafili öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen eğitim programının öğretmenlerin bilgi yeterliliklerine etkisinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Sarı, Hakan | |
dc.contributor.author | Buğday, Metin | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:49:48Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:49:48Z | |
dc.date.submitted | 2022-11-16 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743795 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada disgrafi ile ilgili geliştirilen öğretmen eğitim programının öğretmenlerin bilgi yeterliliğine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma yönteme göre desenlenen bu çalışmada; araştırmanın nicel boyutu için kontrol gruplu öntest-sontest deneme modeli kullanılmıştır. Nitel boyutu için ise durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Nicel verilerin toplandığı çalışma grubunu 18'i erkek ve 22'si kadın olmak üzere toplam 40 öğretmen (20 deney grubu + 20 Kontrol grubu), nitel verilerin toplandığı çalışma grubunu 10 farklı ilkokulda çalışan 33 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Disgrafili Öğrencilerle Çalışan Öğretmenler İçin Eğitim Programı başarı testi geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutuna ilişkin verilerin toplanmasında ise sınıf öğretmenlerinin disgrafi ile ilgili görüşlerini belirlemek ve disgrafili öğrencilerin gelişim özellikleri hakkında bilgi yeterliliklerini tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Araştırmada, nicel verilerin analiz edilmesinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar aşağıdaki gibi özetlenebilir:1. Disgrafili öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen eğitim programının uygulandığı deney grubundaki katılımcılar ile kontrol grubundaki katılımcıların sontest bilgi yeterlilikleri arasında deney grubu lehine anlamlı fark vardır. 2. Disgrafili öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen eğitim programının uygulandığı deney grubundaki katılımcılar ile kontrol grubundaki katılımcıların kalıcılık testi puanları arasında deney grubu lehine anlamlı fark vardır.3. Öğretmenler, gerek sınıflarında var olan disgrafili öğrencileri belirlerken ve gerekse disgrafili öğrencilerin gelişim özelliklerini açıklarken büyük ölçüde alanyazın ile tutarlı açıklamalar yaptıkları görülmüştür. 4. Öğretmenler disgrafili öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için sıklıkla parmak egzersizi ve dikte çalışması yapmaktadırlar. 5. Öğretmenler disgrafili öğrencilerin yazma becerilerini geliştirebilmek için disgrafi konusunda hizmet içi eğitim seminerleri almak istediklerini ifade etmişledir. 6. Disgrafili öğrenciler yoğun olarak; ses, hece, kelime, rakam ve noktalama işaretleri konularında yazma güçlüğü yaşamaktadırlar.Anahtar Kelimeler: Disgrafi, öğretmen eğitim programı, yazma güçlüğü, özel gereksinimli öğrenciler, özel eğitim. | |
dc.description.abstract | In this study, we aimed to evaluate the effect of teacher training program developed on dysgraphia on teachers' knowledge proficiency. In this study, which was designed according to the mixed method, the pretest-posttest trial model with a control group was used for the quantitative dimension of the research. For the qualitative dimension, the case study method was used. The data of the research were collected in the 2020-2021 academic year. The study group in which the quantitative data were collected consists of 40 teachers (20 Experimental Group and 20 Control Group), and the study group in which the qualitative data were collected consists of 33 teachers working in 10 different primary schools. In the research, the Education Program for Teachers Working with Students with Dysgraphia achievement test was developed and used as a quantitative data collection tool. A semi-structured interview form developed by the researcher was used to determine the opinions of classroom teachers about dysgraphia and to determine their knowledge proficiency about the developmental characteristics of students with dysgraphia. The SPSS 21 package program was used in the analysis of quantitative data in the research. Qualitative data were analyzed through descriptive analysis. The conclusions from the research findings can be summarized as follows:1. There is a significant difference in favor of the experimental group between the posttest knowledge competences of the participants in the experimental group and the participants in the control group, where the training program developed for teachers working with dysgraphia students was applied.2. There is a significant difference in favor of the experimental group between the retention test scores of the participants in the experimental group and the participants in the control group, where the training program developed for teachers working with students with dysgraphia was applied.3. It has been observed that teachers make explanations that are consistent with the literature to a large extent, both when identifying the students with dysgraphia in their classrooms and when explaining the developmental characteristics of students with dysgraphia.4. Teachers often do finger exercises and dictation exercises to improve the writing skills of students with dysgraphia.5. The teachers stated that they want to take in-service seminars on dysgraphia to improve the writing skills of students with dysgraphia.6. Students with dysgraphia have intense difficulties in writing about sounds, syllables, words, numbers and punctuation marks.Keywords: Dysgraphia, teacher education program, writing difficulties, students with special needs, special education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Disgrafili öğrencilerle çalışan öğretmenler için geliştirilen eğitim programının öğretmenlerin bilgi yeterliliklerine etkisinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluating the effectiveness of training program on teachers' knowledge competencies who work with children with dysgraphia | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2022-11-16 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10246024 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 752588 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Özel Eğitim Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |