dc.contributor.advisor | Şirin, Nihat | |
dc.contributor.advisor | Arıkan, Abdulgani | |
dc.contributor.author | Ceran, Selma | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:49:45Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:49:45Z | |
dc.date.submitted | 2022-11-16 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743786 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imge kullanım, tutum ve algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışma karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeli temelinde yürütülmüştür. Bu model çerçevesinde ilk önce grafik tasarım eğitimi alan katılımcıların hazır imge kullanımları, tutumları ve algıları betimlenmiş sonrada bu değişkenler cinsiyet ve sınıf değişkenine göre karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma örneklemini 508 grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencilerinin hazır imgelere yönelik tutum, kullanım, algı ve düşüncelerini ölçmek amacıyla kişisel bilgi formu, tutum ölçeği, algı ve kullanım ölçeği ve anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik istatistik tekniklerinden `Bağımsız Örneklem t Testi` ve `Tek Yönlü Varyans Analizi`; non-parametrik istatistik tekniklerinden ise Mann Whitney U tekniği ile analizler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların çoğunluğu hazır imgenin grafik tasarım eğitimi alan öğrencilerin tasarımlarına olumlu etkileri olduğuna inanmaktadır. Araştırma kapsamındaki katılımcıların çoğunluğunun kullanmak istediği alana uygun konu başlığı altındaki hazır imgelere mevcut stok sitelerinden bakarak, geniş bir yelpaze içinden seçim yapabildiklerini ifade etmişlerdir. Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imgelere yönelik olumlu tutumları yüksek, olumsuz ve toplam tutumları ise orta düzeydedir. Katılımcıların hazır imgelere yönelik tutumları cinsiyetlerine göre farklılık göstermemiştir. Buna karşın sınıf düzeyine göre hazır imgelere yönelik tutumlarında anlamlı farklar bulunmuştur.Çalışmanın ikinci ölçme aracında katılımcıların 'hazır imgelerin kullanım zamanlaması ve hazır imgelerin kullanım işlevi alt ölçeği algıları' yüksek, 'cinsiyete özgü kullanım algısı' düşük, buna karşın toplam kullanım algıları ise orta düzeyde bulunmuştur. Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır İmgelere yönelik algıları cinsiyet değişkenine göre kısmen anlamlı farklılık göstermektedir. Bununla birlikte katılımcıların hazır İmgelerin kullanımına yönelik algıları sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Son olarak çalışmanın üçüncü ölçme aracı olan anket bulgularına göre katılımcılar hazır imgeler konusunda: `Her bir imaj çeşidi kullanım şartları dosya boyutu vb. durumlar neticesinde birbirinden farklı özellikler gösterir;` `hazır İmge çeşidi olarak başlıklandırılan vektör, illüstrasyon ve fotoğraf olarak karşımıza çıkan imajlar bazen olduğu gibi kullanılırken bazen de üzerlerinde birçok değişiklik yapılarak da kullanılır.` `Grafik tasarım uygulamalarında kullanılan hazır imge çeşitleri daha çok vektör, illüstrasyon ve fotoğraf olmak üzere üç başlık altında toplanmaktadır` ve `Vektörel çizimlerin sağladığı avantajlardan biri de bu çizimleri vektörel bir programda açıp istediğiniz değişikleri bu imaj türü üzerinde yapabiliyor olmanızdır` şeklindeki önermelerde çok yüksek düzeyde olumlu görüş bildirmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Güzel sanatlar, grafik tasarımı, hazır imge, tutum sonra doldurulacaktır | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to examine the use of ready-made images, attitudes and perceptions of undergraduate students studying graphic design. In this context, the study was conducted on the basis of the comparative relational screening model. Within the framework of this model, firstly, the use of ready-made images, attitudes and perceptions of the participants who received graphic design training were described, and then these variables were examined comparatively according to the gender and class variable. The research sample consists of 508 university students studying graphic design. In the study, personal information form, attitude scale, perception and usage scale and questionnaire were used in order to measure the attitudes, usage, perceptions and thoughts of university students studying graphic design. `Independent Sample t-Test` and `One-Way Analysis of Variance`, which are parametric statistical techniques in the analysis of data; Mann Whitney U technique, one of the non-parametric statistical techniques, was used. According to the research findings, the majority of the participants believe that the ready-made image has positive effects on the designs of the students who receive graphic design education. The majority of the participants within the scope of the research stated that they could choose from a wide range of stock sites by looking at the ready-made images under the topic title suitable for the area they want to use. The positive attitudes of the undergraduate students studying graphic design towards ready-made images are high, while their negative and total attitudes are moderate. The attitudes of the participants towards ready-made images did not differ according to their gender. On the other hand, significant differences were found in attitudes towards ready-made images according to grade level.In the second measurement tool of the study, the participants' perceptions of the timing of the use of stock images and the use function of stock images were high, their perception of gender-specific use was low, while their total perception of use was moderate. Perceptions of undergraduate students studying graphic design towards ready-made images show a partially significant difference according to the gender variable. However, the perceptions of the participants towards the use of ready-made images did not differ significantly according to the class variable. Finally, according to the survey findings, which is the third measurement tool of the study, the participants said, `Each image type, usage conditions, file size, etc. As a result of situations, they show different characteristics from each other`, `The images that appear as vector, illustration and photograph, which are titled as stock image types, are sometimes used as they are, and sometimes they are used with many changes on them`, `Ready-made image types used in graphic design applications are mostly vector, illustration and photography` and `One of the advantages of vector drawings is that you can open these drawings in a vector program and make the changes you want on this image type`.l be filled later | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imge kullanımına yönelik tutumları | |
dc.title.alternative | Attitudes of undergraduate students taking graphic design training to the use of ready image | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2022-11-16 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10328311 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 752374 | |
dc.description.pages | 140 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı | |