Modellemeye dayalı fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kayacan, Kadriye | |
dc.contributor.author | Özlüleci, Münevver | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:49:36Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:49:36Z | |
dc.date.submitted | 2022-04-06 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743767 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasının amacı modellemeye dayalı fen öğretiminin, öğrencilerin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerine olan etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden olan yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. 7. sınıf `saf madde ve karışımlar` ünitesinin öğretimi kapsamında modellemenin öğrencilerin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerine etkisinin incelendiği çalışmada yarı deneysel desen çeşitlerinden olan ön-test son-test eşleştirilmiş kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Şanlıurfa il merkezinde bulunan bir devlet okulunun 7. sınıfında öğrenim gören 45 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada deney grubu (N=23) ve kontrol grubu (N=22) belirlenmiştir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılı 7. sınıf fen bilimleri öğretim programında yer alan `saf madde ve karışımlar` ünitesi seçilmiş 7 hafta boyunca uygulama gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna modellemeye dayalı fen öğretimi, kontrol grubuna ise Millî Eğitim Bakanlığı destekli fen bilimleri ders kitabı doğrultusunda ünite işlenmiştir. Araştırma süreci başlamadan önce deney ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı düzeylerini belirleyebilmek amacıyla araştırmanın çalışma grubunu oluşturacak grupların fen bilimleri dersi dönem ortalamalarına bakılmıştır. Fen bilimleri dersi dönem ortalamalarından elde edilen sonuçlar doğrultusunda her iki gruptaki öğrencilerin akademik başarıları bakımından anlamlı bir farklılık bulunmamış ve her iki grubun denk olduğu kabul edilmiştir. Böylelikle deney ve kontrol grubu belirlenirken seçkisiz örneklem yoluyla gruplar belirlenmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen `fen, mühendislik ve girişimcilik becerileri değerlendirme ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test ve son testten aldıkları puan ortalamaları arasında farklılaşma düzeylerini incelemek için bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Çalışma gruplarından toplanan veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analiz sonuçları incelendiğinde, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uygulama öncesi ön test ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Uygulama sonrası her iki grubun son test ölçek puan ortalamaları arasında ise anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir. Son test ölçek puan ortalamalarına göre deney grubunun kontrol grubuna göre puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda modellemeye dayalı fen öğretimin öğrencilerin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerine olumlu katkıları olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda modellemeye dayalı fen öğretiminin, `fen bilimlerinde mühendislik`, `günlük hayatta fen bilimleri`, `mühendislikte taslak oluşturma`, `girişimcilikte pazarlama` alt boyutlarına yönelik olumlu katkı sağladığı bulunmuştur. Fen bilimleri dersinde modelleme sürecine dayalı öğretim programı hazırlanması öğrencilerin bu becerilerini geliştirmesinde önemli bir işleve sahip olduğu görülmüştür. Yapılan analiz sonucuna göre modellemeye dayalı fen öğretiminin `fen bilimlerinde ürün tamamlama süreci` alt boyutuna yönelik bir etki oluşturmadığı tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the effect of modeling science teaching on students' science, engineering and entrepreneurship skills. The quasi-experimental research method, which is one of the quantitative research models, was used in the research. In the study in which the effect of modeling on the science, engineering and entrepreneurship skills of students in the teaching of the 7th grade `pure substances and mixtures` unit was examined, a pre-test post-test paired control group experimental design, which is one of the quasi-experimental design types, was used. The study group of the research consists of 45 students studying in the 7th grade of a public school located in the city center of Şanlıurfa. Experimental group (N=23) and control group (N=22) were determined in the study. The research was carried out for 5 weeks in the `pure substances and mixtures` unit in the 7th grade science curriculum of the 2019-2020 academic year. Science teaching based on modeling was given to the experimental group, and the unit was taught to the control group in line with the science textbook supported by the Ministry of National Education. Before starting the research process, in order to determine the academic achievement levels of the students in the experimental and control groups, the science course averages of the groups that will form the study group of the research were checked. According to the results obtained from the science course averages, no significant difference was found in terms of academic achievement of the students in both groups and it was accepted that both groups were equivalent. Thus, while determining the experimental and control groups, the groups were determined by random sampling. Research data were collected using the `science, engineering and entrepreneurship skills assessment scale` developed by the researcher. Independent groups t-test was used to examine the level of differentiation between the mean scores of the experimental and control group students from the pre-test and post-test. The data collected from the study groups were analyzed with the SPSS 22.0 package program. When the results of the analysis of the data obtained in the research were examined, it was seen that there was no significant difference between the pre-test scale mean scores of the students in the experimental and control groups before the application. After the application, it was observed that there was a significant difference between the post-test scale mean scores of both groups. According to the post-test scale mean scores, it was determined that the experimental group had higher scores than the control group. As a result of the research, it has been determined that modeling science teaching has positive contributions to students' science, engineering and entrepreneurship skills. At the same time, it was found that modeling science teaching contributed positively to the sub-dimensions of `engineering in science`, `science in daily life`, `designing in engineering`, `marketing in entrepreneurship`. It has been seen that the preparation of a curriculum based on the modeling process in the science course has an important function in the development of these skills of the students. According to the results of the analysis, it was determined that modeling science teaching did not have an effect on the `product completion process in science` sub-dimension. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Modellemeye dayalı fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin fen, mühendislik ve girişimcilik becerilerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the effect of modeling-based science teaching on science, engineering and entrepreneurship skills of 7th grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-04-06 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Entrepreneurship | |
dc.subject.ytm | Modelling | |
dc.subject.ytm | Engineering | |
dc.identifier.yokid | 10297061 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 715401 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |