dc.contributor.advisor | Karauğuz, Güngör | |
dc.contributor.author | Tanyel, Hasan Hüseyin | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:49:32Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:49:32Z | |
dc.date.submitted | 2022-11-16 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743758 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin `üretim, dağıtım ve tüketim` öğrenme alanı öğretiminde `Farklılaştırılmış Öğretim Etkinliklerinin` öğrencilerin beceri temelli akademik başarısına, finansal okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı, karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel araştırma safhasında; ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel desen, nitel boyutunda ise durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda; Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği (SBDTÖ) Beceri Temelli Akademik Başarı Testi (BT-ABT), Finansal Okuryazarlık Bilgi Ölçeği (FOBÖ), Finansal Okuryazarlık Tutum Ölçeği (FOTÖ) ve Finansal Okuryazarlık Davranış Ölçeği (FODÖ) kullanılmıştır. Nitel araştırma boyutunda ise; yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Seydişehir'de bir devlet okulunda eğitim gören 65 kişilik (N=65) dördüncü sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının sosyal bilgiler dersine etkilerini incelediğimiz bölümünde, deney grubundaki öğrencilerin beceri temelli akademik başarılarında anlamlı farklılıklar gözlenirken kontrol grubunda akademik başarıda beceri temelinde anlamlı bir artış gözlenmemiştir. Ayrıca uygulama deney grubunda sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarda da anlamlı farklılıklar oluşturmuştur. Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının finansal okuryazarlık becerilerine etkilerini incelediğimiz bölümünde ise uygulama, deney grubunun uygulama öncesi ve sonrası ölçümlerinde finansal okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarda da anlamlı farklılıklar oluşturmuştur. Bunun yanısıra deney grubu ölçümleri ile kontrol grubu ölçümleri arasındaki kıyaslamalarda bilgi ve tutumlarda anlamlı farklılık oluşurken, davranış ölçümlerinde iki grup arasında anlamlı farklılık oluşmamıştır. Nitel bulgularda genel anlamda nicel verileri desteklemiş, uygulamaya karşı öğrenci tutumları olumlu olmuştur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect of `Differentiated Instruction Activities` on the skill-based academic success, financial literacy knowledge, attitudes and behaviors of the students in the `production, distribution and consumption` learning area teaching of the 4th grade primary school social studies course. In the research, parallel design, which is one of the mixed research methods, in which qualitative and quantitative research methods are used together, was used. In the quantitative research phase; Experimental design with pre-test and post-test control group was used, and case study method was used in the qualitative dimension. In the quantitative dimension of the research; Social Studies Lesson Attitude Scale (SSLA), Skill-Based Academic Achievement Test (SB-AAT), Financial Literacy Knowledge Scale (FLKS), Financial Literacy Attitude Scale (FLAS) and Financial Literacy Behavior Scale (FLBS) were used. In the qualitative research dimension; semi-structured interview forms were used. The research was conducted with 65 fourth grade students (N=65) studying at a public school in Seydişehir in the 2020-2021 academic year. According to the research findings; in the part where we examined the effects of the differentiated instraction approach on the social studies course, significant differences were observed in the skill-based academic achievement of the students in the experimental group, while there was no significant increase in the academic achievement on the basis of skill in the control group. In addition, the application created significant differences in the attitudes towards the social studies course in the experimental group. In the part where we examined the effects of the differentiated instraction approach on financial literacy skills, the application created significant differences in financial literacy knowledge, attitudes and behaviors in the pre- and post-application measurements of the experimental group. In addition, there was a significant difference in knowledge and attitudes in the comparisons between the measurements of the experimental group and the measurements of the control group, while there was no significant difference between the two groups in behavioral measurements. Qualitative findings generally supported the quantitative data, and student attitudes towards the practice were positive. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler dersinde finansal okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of diversified teaching activities within upskilling financial literacy in social studies lesson | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2022-11-16 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Financial literacy | |
dc.subject.ytm | Social studies | |
dc.subject.ytm | Differentiated instruction | |
dc.subject.ytm | Financial knowledge level | |
dc.subject.ytm | Financial attitudes | |
dc.subject.ytm | Financial behaviour | |
dc.identifier.yokid | 10245589 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 752585 | |
dc.description.pages | 275 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı | |