Show simple item record

dc.contributor.advisorKarauğuz, Güngör
dc.contributor.authorTanyel, Hasan Hüseyin
dc.date.accessioned2023-09-22T12:49:32Z
dc.date.available2023-09-22T12:49:32Z
dc.date.submitted2022-11-16
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743758
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı; ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin `üretim, dağıtım ve tüketim` öğrenme alanı öğretiminde `Farklılaştırılmış Öğretim Etkinliklerinin` öğrencilerin beceri temelli akademik başarısına, finansal okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı, karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel araştırma safhasında; ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel desen, nitel boyutunda ise durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda; Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği (SBDTÖ) Beceri Temelli Akademik Başarı Testi (BT-ABT), Finansal Okuryazarlık Bilgi Ölçeği (FOBÖ), Finansal Okuryazarlık Tutum Ölçeği (FOTÖ) ve Finansal Okuryazarlık Davranış Ölçeği (FODÖ) kullanılmıştır. Nitel araştırma boyutunda ise; yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Seydişehir'de bir devlet okulunda eğitim gören 65 kişilik (N=65) dördüncü sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının sosyal bilgiler dersine etkilerini incelediğimiz bölümünde, deney grubundaki öğrencilerin beceri temelli akademik başarılarında anlamlı farklılıklar gözlenirken kontrol grubunda akademik başarıda beceri temelinde anlamlı bir artış gözlenmemiştir. Ayrıca uygulama deney grubunda sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarda da anlamlı farklılıklar oluşturmuştur. Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının finansal okuryazarlık becerilerine etkilerini incelediğimiz bölümünde ise uygulama, deney grubunun uygulama öncesi ve sonrası ölçümlerinde finansal okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarda da anlamlı farklılıklar oluşturmuştur. Bunun yanısıra deney grubu ölçümleri ile kontrol grubu ölçümleri arasındaki kıyaslamalarda bilgi ve tutumlarda anlamlı farklılık oluşurken, davranış ölçümlerinde iki grup arasında anlamlı farklılık oluşmamıştır. Nitel bulgularda genel anlamda nicel verileri desteklemiş, uygulamaya karşı öğrenci tutumları olumlu olmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the effect of `Differentiated Instruction Activities` on the skill-based academic success, financial literacy knowledge, attitudes and behaviors of the students in the `production, distribution and consumption` learning area teaching of the 4th grade primary school social studies course. In the research, parallel design, which is one of the mixed research methods, in which qualitative and quantitative research methods are used together, was used. In the quantitative research phase; Experimental design with pre-test and post-test control group was used, and case study method was used in the qualitative dimension. In the quantitative dimension of the research; Social Studies Lesson Attitude Scale (SSLA), Skill-Based Academic Achievement Test (SB-AAT), Financial Literacy Knowledge Scale (FLKS), Financial Literacy Attitude Scale (FLAS) and Financial Literacy Behavior Scale (FLBS) were used. In the qualitative research dimension; semi-structured interview forms were used. The research was conducted with 65 fourth grade students (N=65) studying at a public school in Seydişehir in the 2020-2021 academic year. According to the research findings; in the part where we examined the effects of the differentiated instraction approach on the social studies course, significant differences were observed in the skill-based academic achievement of the students in the experimental group, while there was no significant increase in the academic achievement on the basis of skill in the control group. In addition, the application created significant differences in the attitudes towards the social studies course in the experimental group. In the part where we examined the effects of the differentiated instraction approach on financial literacy skills, the application created significant differences in financial literacy knowledge, attitudes and behaviors in the pre- and post-application measurements of the experimental group. In addition, there was a significant difference in knowledge and attitudes in the comparisons between the measurements of the experimental group and the measurements of the control group, while there was no significant difference between the two groups in behavioral measurements. Qualitative findings generally supported the quantitative data, and student attitudes towards the practice were positive.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSosyal bilgiler dersinde finansal okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin etkisi
dc.title.alternativeThe effects of diversified teaching activities within upskilling financial literacy in social studies lesson
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2022-11-16
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmFinancial literacy
dc.subject.ytmSocial studies
dc.subject.ytmDifferentiated instruction
dc.subject.ytmFinancial knowledge level
dc.subject.ytmFinancial attitudes
dc.subject.ytmFinancial behaviour
dc.identifier.yokid10245589
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityNECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid752585
dc.description.pages275
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess