Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzgül Katlav, Eda
dc.contributor.authorÖzkaya, Gözde
dc.date.accessioned2023-09-22T12:48:15Z
dc.date.available2023-09-22T12:48:15Z
dc.date.submitted2022-10-18
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743576
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, konaklama işletmelerinde aşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktiklerinin yöneticilerin yönetsel kararlarından performans değerlendirme ve terfi kararlarını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla, konaklama işletmelerinde aşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktiklerinin yöneticilerin performans değerlendirme ve terfi kararları üzerindeki etkisini belirlemek için bir model önerilmiş ve bu model regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırmada aşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktikleri bağımsız değişken olup performans değerlendirme ve terfi kararları bağımlı değişkenlerdir. Örnekleme yöntemi olarak amaca yönelik örnekleme yöntemlerinden yargısal (purposive) örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma verileri Kayalık Kapadokya'da bulunan 3,4 ve 5 yıldızlı ve butik/özel işletme belgeli konaklama işletmelerinden elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler Kayalık Kapadokya'da bulunan konaklama işletmelerinde çalışmakta olan yöneticilere uygulanan anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizi için korelasyon ve regresyon gibi istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda konaklama işletmelerinde aşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktikleri boyutlarının yöneticilerin yönetsel kararlarından performans değerlendirme ve terfi kararları üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Etkileme taktikleri boyutlarından rasyonel ikna, yağcılık ve koalisyon taktiklerinin performans değerlendirme ve terfi kararları üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu, üste başvurma boyutunun ise negatif ve anlamlı yönde bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Son olarak aşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktikleri değişkenin, mübadele ve iddialılık boyutlarının performans değerlendirme ve terfi kararları üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to reveal how the upward influence tactics in accommodation businesses affect the performance evaluation and promotion decisions of managers. For this purpose, a model has been proposed and tested with regression analysis to determine the effect of upward influencing tactics on managers' performance evaluation and promotion decisions. In the research part of this study, upward influence tactics are independent variable, and performance evaluation and promotion decisions are dependent variables. As a sampling method, the purposive sampling method, one of the purposive sampling methods, was preferred. Research data were obtained from 3,4 and 5 star accommodation establishments in Kayalık Cappadocia with boutique/private operation certificate. The data used in the research were collected by the questionnaire method applied to the managers working in the accommodation enterprises in Kayalık Cappadocia. Statistical analysis methods such as correlation and regression were used for the analysis of the data.As a result of the research, it has been determined that the dimensions of upward influence tactics applied in accommodation businesses have an effect on the management decisions of managers, performance evaluation and promotion decisions. It has been determined that rational persuasion, flattery and coalition tactics among the influencing tactics dimensions have a positive and significant effect on performance evaluation and promotion decisions, while the base referral dimension has a negative and significant effect. Finally, it is concluded that the influence tactics variable applied from the upward, the exchange and assertiveness dimensions do not have a significant effect on performance evaluation and promotion decisions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.titleAşağıdan yukarıya uygulanan etkileme taktiklerinin insan kaynakları kararlarına etkisi: konaklama işletmelerinde bir uygulama
dc.title.alternativeThe effect of upward influence tactics on human resource decisions: an application in accomodation businesses
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-10-18
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPerceptual decision making
dc.subject.ytmPerceived influence tactic
dc.identifier.yokid10295489
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid743431
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess