Show simple item record

dc.contributor.advisorMeydan, Ali
dc.contributor.authorAkça, Dilek
dc.date.accessioned2023-09-22T12:47:38Z
dc.date.available2023-09-22T12:47:38Z
dc.date.submitted2023-01-12
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743487
dc.description.abstractYeryüzünün doğal ve beşeri özelliklerini inceleyen coğrafya bilimi insanlık tarihi kadar eskidir. Her yüzyılda bilim dünyasındaki yerini ve önemini koruyan coğrafya, günümüzün 21. yüzyıl becerileri ile globalleşen dünyada önemini artırarak devam eden bir bilim dalıdır. Yeryüzünün kıtalarını, okyanus ve denizlerini yakınlaştıran, değer ve kültür alışverişi ile toplumlar arasında bağlar kuran coğrafya, günümüzde okullarda okutulan disiplinlerarası yaklaşımla ele alınan bir derstir. Her yüzyılın olduğu gibi 21. yüzyılın da kendine has özellikleri bulunmaktadır: Dijitalleşme, globalleşme, bilgi, beceri ve demografik dönüşümler gibi. Yaşanılan çağda oluşan bu değişim ve gelişimler toplumun geleceğini belirleyen nesillerin yetişmesini etkiler ve dünyada var olabilme becerilerini belirler. Bu durum 21. yüzyıl öğrencilerinin sahip olması gereken becerileri kazandırabilmesi için öğretmenlerin de pedagojik özelliklerinin değişmesine ve yenilenmesine sebep olmuştur. Dolayısıyla öğretmenlerin iyi bir rehber olabilmeleri hususunda; 21. yüzyıl öğreneninin özelliklerini bilmesine, tanımasına, yönlendirmede kullanacağı stratejilere ve öğrenmeyi öğrenebilmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada, yaşadığımız çağın değişimleri ve gelişimleri ile eğitim üzerindeki etkileri doğrultusunda coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenenlerine yol göstermede ihtiyacı olan öğretmen becerileri ile 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanımları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın temel merak konusunu sözü edilen öğrenen ve öğretmen becerilerinin kullanımları arasındaki ilişkiyi oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenenlerinin özellik ve becerilerinin kullanımları ile 21. yüzyıl öğretmenlerinin özellik ve becerilerinin kullanımları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın yöntemi nicel bir çalışma olup Aksaray, Konya ve Nevşehir illeri devlet okullarında görev yapan coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımları arasındaki ilişkiyi genel tarama yöntemi ile incelemek ve ilişkinin değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını kontrol etmektir.Araştırma kapsamında Orhan ve Kurt (2015) tarafından geliştirilen 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanım ölçeği ile 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanım ölçeği 338 coğrafya öğretmenine uygulanmıştır. Analiz çalışmasında nicel araştırma yönteminde genel tarama modeli kullanılmıştır. Coğrafya öğretmenlerinin her iki ölçeğe verdikleri cevaplarda ortalamanın üstünde puan vererek kendilerinin yeterli olduklarını göstermişlerdir. Alt boyutlar incelendiğinde; coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanımı ölçeğinden aldıkları en yüksek puanı `bilişsel beceriler` oluştururken en düşük puanı `yenilikçilik becerileri` oluşturmuştur. Coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanımı ölçeğinde ise en yüksek puanı `onamacı becerileri` kullanımı, en düşük puanı ise `esnek öğretme becerileri` kullanımı oluşturmuştur. Bunun yanında cinsiyet, mezun olunan üniversite, mesleki kıdem, yaş, okutulan okul türü, eğitim durumu ve araştırmaya katıldıkları il değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmakta mıdır?` Sorusuna da cevap aranmıştır. Bu çalışmadaki veriler doğrultusunda 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri ölçeklerinin bütün boyutları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerinin arasındaki ilişkiyi kullanma düzeylerinin belirlediği, herhangi bir boyuttaki becerilerini kullanım düzeyleri arttıkça diğer bütün boyutlardaki kullanım düzeyleri de artmaktadır.Araştırma konusunun problem cümlesinde yer alan `coğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerileri arasında bir ilişki var mıdır?` sorusunda coğrafya öğretmenlerinde 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21. yüzyıl öğretmen becerileri kullanımı arasındaki ilişkinin varlığı ile test edilerek doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular hem öğrenme becerileri hem de öğretmen becerilerine kaynaklık edecek stratejiler, yöntem ve teknikler, stil ve biçemler için alanyazında yapılacak çalışmalara yardımcı olabilir ve yön gösterebilir.
dc.description.abstractThe science of geography, which we can describe as the master of the earth, is as old as the history of humanity. It is a branch of science that maintains its place and importance in the world of science every century, and continues increasing its importance in the globalizing world with today's 21st century skills. Geography, which brings the continents, oceans and seas of the world closer, and links societies through the exchange of values and cultures, is a lesson that is discussed in the interdisciplinary approach that is studied in the schools today.Like every century, the 21st century has its own characteristics. Digitization, globalization, knowledge, skills and demographic transformations. These changes and developments in the age we live in determine the raising of the generations who determine the future of the society and their ability to exist in the world. It has also caused the pedagogical characteristics of teachers to change and be renewed in order to enable 21st century students to gain the skills they should have. Therefore, in order to be a good guide, teachers need to know, recognize, guide and learn the features of the 21th century learners. In this study, in line with the changes and developments of the age we live in and their effects on education, with the teacher skills of geography teachers that he needs to guide his learners of 21th century. The use of learning skills has been tried to be uncovered. The main subject of curiosity of the research is the relationship between the use of the aforementioned learner and teacher skills. The aim of this study is to reveal the relationship between geography teachers' use of 21st century learners' traits and skills and 21st century teachers' use of traits and skills.The quantitative study research method was used, to examine the relationship between the use of 21st century learner skills and the use of 21st century teacher skills by geography teachers working in state schools in Aksaray, Konya and Nevşehir provinces, and to check whether the relationship differs according to the variables.During the scope of the research study, the 21st century. Learner skills use scale developed by Orhan and Kurt (2015) and 21st century teacher skills use scale were applied to 338 geography teachers. General screening models were used in the analysis study. They showed that they were self-sufficient by giving a score above the average in the answers given by the geography teachers to both scales. When it is examined in sub-dimensions; the lowest score for geography teachers was innovation skills while the highest score they got from the 21st century learner skills use scale was cognitive skills. In the scale of 21st century teacher skills use, the highest score was the use of affirmative skills, and the lowest score was the use of flexible teaching skills. In addition, the answer to the question was also sought if it differs significantly according to the variables of gender, university graduated, professional seniority, age, type of school, education level and the province where they participated in the research. In line with the data in this study, it was determined that there is a significant and positive relationship between all dimensions of the 21st century learner and teacher skills scales. Geography teachers' use of 21st century skills determines their level of use, and as the level of use of their skills in any dimension increases, the level of use in all other dimensions also increases.In addition, the answer was also sought if it differs significantly according to the variables of gender, university graduated, professional seniority, age, type of school taught, educational status and the province they participated in the research. In line with the data in this study, it has been determined that there is a significant and positive relationship between all dimensions of the 21st century learner and teacher skills scales. Geography teachers' use of 21st century skills determines their level of use, and as the level of use of their skills in any dimension increases, the level of use in all other dimensions also increases.In the problem sentence of the research topic, `Is there a relationship between geography teachers 21st century learner skills and 21st century teacher skills?` In the question, the existence of the relationship between the use of 21st century learner skills and 21st century teacher skills in geography teachers was tested and verified. The findings can help and guide the studies to be done in the literature for the strategies, methods and techniques, styles and styles that will be the source of both learning skills and teacher skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectCoğrafyatr_TR
dc.subjectGeographyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleCoğrafya öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the 21st century learning skills of geography teachers and the use of 21st century teacher skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-01-12
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10310200
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid769996
dc.description.pages185
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess