Show simple item record

dc.contributor.advisorAkan, Yusuf
dc.contributor.authorPolat, Mehmet
dc.date.accessioned2023-09-22T12:47:22Z
dc.date.available2023-09-22T12:47:22Z
dc.date.submitted2021-12-01
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743451
dc.description.abstractEkonomi ve siyaset bilimi başta olmak üzere birçok disiplinde uygulama alanı bulan oyun teorisi, çalışmanın ilk dört bölümünde teorik olarak incelenmiş ve oyun türleri, örnekler yardımıyla ifade edilmiştir. Son bölümde ise oyun teorisi kapsamında bir ampirik uygulama yapılmıştır. Bu uygulamada, bireylerin akıllı telefon tercihleri göz önüne alınarak küresel piyasalarda önde gelen akıllı telefon markaları incelenmiştir.Dünya akıllı telefon piyasasında en çok pazar payına sahip olan Samsung, Iphone ve Huawei akıllı telefon markalarının analiz edildiği uygulama kapsamında, ilk aşamada Servqual ölçeği kullanılarak her bir akıllı telefon markasının hizmet kalitesi ölçülmüştür. Ardından sıfır toplamlı ve sıfır toplamlı olmayan oyunlar yardımıyla hem firmaların birbirine karşı durumları hem de firmaların bireylerin tercihlerini ne düzeyde karşıladığı irdelenmiştir. Her bir akıllı telefon markası için tespit edilen hizmet kalitesi ve Nash dengesi bağlamında optimum stratejilerin belirlendiği analizlerde, Huawei akıllı telefon markasının diğer markalara göre daha avantajlı konumda olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractGame theory, gained a practicability in many diciplines, especially economy and policy, was analysed theoritically and the game types were defined by means of some samples in the first four parts of the study. At the final part of the study, an empirical study was applied within the scope of game theory. In this study, regarding the smartphone choices of people, the foremost smartphone brands in the global market was studied. As part of the study which analysed Samsung, Iphone and Huawei smartphones that have the highest market share in the smartphone world market, firstly, service quality of each brand was measured using Servqual scale. Then, by means of zero sum and non zero sum games, it was focused on both the approaches of the companies towards each other, and also at which level the companies meet the demands of their clients. In the context of service quality and Nash equilibrium detected for each smartphone brands, it was seen that Huawei smartphone brand is in a better bargaining position according to analysis in which optimum strategies are developed.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleBireylerin akıllı telefon tercihlerinin firma stratejilerine etkisinin oyun teorisi kapsamında incelenmesi
dc.title.alternativeStudying the effect of smartphone choices of people on company strategies within the scope of game theory
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2021-12-01
dc.contributor.departmentİktisat Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmNash balance
dc.subject.ytmGame theory
dc.subject.ytmServqual method
dc.subject.ytmnull
dc.identifier.yokid10173235
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid621635
dc.description.pages176
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess