Dijital dönüşüm sürecinde muhasebe işgücü yetkinliklerinin olgunluk modeli ile incelenmesi
dc.contributor.advisor | Karcıoğlu, Reşat | |
dc.contributor.author | Binici, Fatih Ömür | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:46:55Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:46:55Z | |
dc.date.submitted | 2023-05-10 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743385 | |
dc.description.abstract | Muhasebe geçmişten günümüze gelene kadar iş dünyasının ihtiyaçları doğrultusunda sürekli değişim geçirmiştir. Genel olarak kullandığı araç ve yöntemlerde yaşanan bu değişim, dijital teknolojiler temeli üzerine inşa edilen dijital dönüşüm ile birlikte farklı bir boyuta taşınmıştır. İş operasyonlarına, iş süreçlerine ileri ve robotik teknolojilerin entegre olmasını sağlayan dijital dönüşüm, muhasebecilerin zaman alan görev ve sorunluluklarını otomatik hale getirmiştir. Bu durum ise, iş ortamlarında muhasebe profesyonellerinin üstleneceği rolün değişmesine, aynı zamanda ileri teknoloji ve robotik süreç otomasyonları (RSO)'nın benimsenmesini ve uygulanmasını destekleyecek yeni yetkinliklere ihtiyaç duymasına sebep olmuştur. Bu doğrultuda, dijital dönüşüm sürecinde muhasebe meslek mensuplarının yetkinlik düzeyinin tespiti, eksiklerin ortaya çıkması, ihtiyaçlar için önerilerde bulunmak ve muhasebe meslek mensuplarının çalıştıkları iş ortamında kullanılan teknoloji seviyesini tespit etmek çalışmamın temel amacını oluşturmaktadır. Bu amaç çerçevesinde, dijital dönüşümün etki alanı içerisinde olan muhasebenin gelişimini, dönüşümünü ve gelecekte var olmasını sağlayacak dinamik iş gücünün oluşturulması için gerekli yetkinliklerin belirlenmesi için kavramsal olarak dijital dönüşüm ve muhasebe üzerine etkisi teorik olarak ele alınmış ve kavramsal olarak değerlendirilmiştir. Bununla birlikte meslek mensuplarının mevcut yetkinlik düzeylerinin tespiti için olgunluk modeli geliştirilmiş ve uygulaması gerçekleştirilmiştir. Olgunluk modeli uygulamasına İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından ilan edilen Türkiye'nin en büyük 1000 sanayi kuruluşu listesindeki şirketlerde muhasebe pozisyonunda çalışan 279 kişi katılmıştır. Araştırma sonucunda, meslek mensupları için hala mesleki bilgi ve becerisinin, dijital ve soft becerilerden daha önemli olduğu, ileri teknolojiler ile ilgili yetenek ve becerilerin geliştirilmesi gerektiği ve ileri teknolojilerin iş ortamlarına tam anlamıyla entegre olmadığı, dijital yetkinlikler ile iş ortamında kullanılan teknoloji arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır | |
dc.description.abstract | Accounting has undergone constant changes in line with the needs of the business world from the past to the present. This change, experienced in the tools and methods used in general, has moved to a different dimension with the digital transformation built on the basis of digital technologies. Digital transformation, which enables the integration of advanced and robotic technologies into business operations and business processes, has automated the time-consuming tasks and responsibilities of accountants. This situation has led to a change in the role of accounting professionals in business environments, as well as the need for new competencies to support the adoption and implementation of advanced technology and robotic process automation (RSO). In this direction, the main purpose of my work is to determine the level of competence of accounting professionals in the digital transformation process, to reveal deficiencies, to make suggestions for needs and to determine the level of technology used in the business environment where accounting professionals work. Within the framework of this purpose, the impact on digital transformation and accounting has been theoretically discussed and conceptually evaluated in order to determine the necessary competencies for the development, transformation and creation of a dynamic workforce that will enable the development, transformation and future existence of accounting, which is in the domain of digital transformation. In addition, a maturity model has been developed and implemented to determine the current competency levels of the members of the profession.279 people working in accounting positions in companies in the list of Turkey's top 1000 industrial organizations announced by the Istanbul Chamber of Industry (ISO) participated in the maturity model application. As a result of the research, there is a positive relationship between digital competencies and the technology used in the business environment, where professional knowledge and skills are still more important than digital and soft skills for professionals, It has been concluded that there is a positive relationship between digital competencies and the technology used in the business environment. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Dijital dönüşüm sürecinde muhasebe işgücü yetkinliklerinin olgunluk modeli ile incelenmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of accounting workforce competences in the digital transformation process with the maturity model | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2023-05-10 | |
dc.contributor.department | İşletme Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Accounting | |
dc.subject.ytm | Accountant | |
dc.subject.ytm | Digital technology | |
dc.subject.ytm | Technological competency | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Digital transformation | |
dc.subject.ytm | Maturity model | |
dc.identifier.yokid | 10197423 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 678524 | |
dc.description.pages | 289 | |
dc.publisher.discipline | Muhasebe Finansman Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |