Show simple item record

dc.contributor.advisorŞimşek, Eyup
dc.contributor.authorÇakmak, İlim
dc.date.accessioned2023-09-22T12:46:41Z
dc.date.available2023-09-22T12:46:41Z
dc.date.submitted2022-08-23
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/743352
dc.description.abstractAraştırmada, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi branşı bağlamında ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini ve DKAB dersine karşı öğrencilerin tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. DKAB dersine yönelik ters yüz sınıf modelinin ele alındığı bir araştırmanın bulunmaması, pandemi sürecinde farklı eğitim senaryolarının dile getirilmesi ve modelin bu senaryolardan biri olması, araştırmanın öğretmenlere, öğrencilere katkı sağlayacağı fikri araştırmayı önemli kılmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ilçesinde yer alan farklı okul türlerinden oluşan dört ortaokulda öğrenim gören 8.sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarı düzeylerini ölçmek için `Akademik Başarı Testi` ve derse karşı tutumlarını belirlemek için `DKAB Dersi Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 25.0 ve AMOS 23.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımlı-bağımsız gruplar t-testi, standart sapma (S), frekans (f), aritmetik ortalama(x) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre `Akademik Başarı Testi` son test puan ortalamalarında deney grubunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmüştür. DKAB Dersi Tutum Ölçeği analizlerinde deney grubu lehine artış saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Din Eğitimi, DKAB Dersi, Öğrenme Yaklaşımları, Harmanlanmış Öğrenme, Ters Yüz Sınıf Modeli.
dc.description.abstractIn the study, it was aimed to determine the effect of the flipped classroom model on the academic achievement of the students and their attitudes towards the DKAB course in the context of Religious Culture and Moral Science branch. The absence of a study on the flipped classroom model for the DKAB course, the expression of different educational scenarios during the pandemic process, and the fact that the model is one of these scenarios makes it important to research the idea that the research will contribute to teachers and students.In the research, a quasi-experimental research model with pretest-posttest control group, which is one of the quantitative research methods, was used. The study was carried out with 8th grade students studying in four secondary schools consisting of different school types in the Yakutiye district of Erzurum province in the 2020-2021 academic year. Two data collection tools were used in the study. The `Academic Achievement Test` was used to measure the academic achievement levels of the students, and the `DKAB Course Attitude Scale` was used to determine their attitudes towards the course.SPSS 25.0 and AMOS 23.0 programs were used in the analysis of the obtained data. In the analysis of the data, dependent-independent groups t-test, standard deviation (S), frequency (f), arithmetic mean (x) were used. According to the findings obtained in the study, a statistically significant difference was observed in the experimental group in the `Academic Achievement Test` post-test mean scores. An increase was found in favor of the experimental group in the analyzes of the DKAB Lesson Attitude Scale.Keywords: Religious Education, DKAB Lesson, Learning Approaches, Blended Learning, Flipped Classroom Model.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTers yüz sınıf modelinin DKAB öğrenimine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the flipped classroom model on dkab learning
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-08-23
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10336394
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid734023
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess