Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelik, Adnan
dc.contributor.authorTağ, Emre Burak
dc.date.accessioned2023-09-22T12:41:52Z
dc.date.available2023-09-22T12:41:52Z
dc.date.submitted2022-03-04
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742694
dc.description.abstractDeğişen ve gelişen teknoloji ve teknolojinin etki altına aldığı piyasa koşullarında rekabetçi olabilmek ve sektörde ayakta kalabilmek adına girişimci bireylerin ilk olarak kendilerini, akabinde de dış dünyayı ve piyasa koşullarını iyi takip edebilmeleri ve sektörel ihtiyaçların, taleplerin neler olduğunu iyi analiz etmeleri gerekmektedir. Bireylerin dış sese kulak verebilmeleri ve değişim sürecini takip edebilmeleri içinse dış koşullarla aralarında etkili bir empati ağı geliştirebilmeleri gereklilik halini almıştır. Bu süreçte girişimcinin empati ağını oluşturabilmesi için yani dışarıda var olan süreci anlayabilmesi ve kendini dış bireylerin yerine koyarak onlar gibi düşünerek çıkarımlar meydana getirebilmesi içinse duygusal zekâ düzeyini artırması gerekir. Duygusal zekâ düzeyinin artması neticesinde bireyin dış çevreyi daha iyi anlamlandırması, eksiklikleri tespit edebilmesi ve yeni yaratıcı fikirler ortaya koyarak rekabet gücünü artırabilmesi de girişimcilik eğiliminin ne düzeyde etkili olduğu ile ilgilidir. Bu çalışmada duygusal zekâ algısının girişimcilik eğilimiyle arasındaki ilişki ve duygusal zekâ algısının girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Afyonkarahisar ilinde KOSGEB desteği alan bireyler oluşturmuştur. Araştırmada örneklemi tespit edebilmek adına %95 güven düzeyi ve %5 güven aralığı ile geliştirilen formül uygulanmış ve bu kapsamda tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 272 girişimciye anket uygulanmıştır (n=272). Elde edilen veriler SPSS 22.0 programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, algılanan duygusal zekânın girişimcilik eğilimi ile pozitif yönlü anlamlı bir ilişki içinde olduğu ve duygusal zekâ algısının girişimcilik eğilimi üzerinde anlamlı pozitif yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Duygusal zekânın alt boyutlarının da girişimcilik eğilimi üzerinde anlamlı pozitif yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada, bazı sınırlılıklar bulunmakla birlikte gelecek benzer konularda gerçekleştirilebilecek araştırmalara da ilişkin önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: KOSGEB, Girişimcilik, Duygusal Zekâ, Girişimcilik Eğilimi.
dc.description.abstractIn order to be competitive in the changing and developing technology and market conditions under the influence of technology and to survive in the sector, entrepreneurial individuals must first follow themselves, then the outside world and market conditions, and analyze the sectoral needs and demands well. It has become a necessity for individuals to develop an effective empathy network with external conditions in order to be able to listen to the external voice and follow the change process. In this process, the entrepreneur needs to increase the level of emotional intelligence in order to create an empathy network, that is, to understand the process that exists outside and to put himself in the place of external individuals and to make inferences by thinking like them. As a result of the increase in the level of emotional intelligence, the individual's ability to better understand the external environment, identify the deficiencies and increase his competitive power by introducing new creative ideas is also related to how effective the entrepreneurial tendency is. In this study, it is aimed to examine the relationship between emotional intelligence perception and entrepreneurial tendency and the effect of emotional intelligence perception on entrepreneurial tendency. The population of the research consisted of individuals who received KOSGEB support in Afyonkarahisar province. In order to determine the sample in the research, the formula developed with 95% confidence level and 5% confidence interval was applied and in this context, a questionnaire was applied to 272 entrepreneurs selected by random sampling method (n=272). Obtained data were analyzed with SPSS 22.0 program. As a result of the research, it has been determined that the perceived emotional intelligence has a positive and significant relationship with the entrepreneurial tendency and the perception of emotional intelligence has a significant positive effect on the entrepreneurial tendency. It has been determined that the sub-dimensions of emotional intelligence have a significant positive effect on the entrepreneurial tendency. Although there are some limitations in the research, suggestions have been made for future research on similar issues.Key Words: SMEDO (KOSGEB), Entrepreneurship, Emotional Intelligence, Entrepreneurship Tendency.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleKOSGEB desteği alan bireylerin duygusal zekâ algılarının girişimcilik eğilimleri üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe impact of emotional intelligence perceptions on entrepreneurship trends of individuals receiving SMEDO (KOSGEB) support
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-03-04
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.subject.ytmSmall and Medium Industry Development Organization
dc.subject.ytmEntrepreneur tendency
dc.identifier.yokid10302350
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid698233
dc.description.pages166
dc.publisher.disciplineYönetim ve Organizasyon Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess