Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Hülya
dc.contributor.authorKüçük Yüceyurt, Nil
dc.date.accessioned2023-09-22T12:40:38Z
dc.date.available2023-09-22T12:40:38Z
dc.date.submitted2023-04-04
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742540
dc.description.abstractNitelikli hemşirelik bakımı için hemşirelerin duygusal zekâ becerilerinin mesleki eğitimleri sırasında geliştirilmesi gerekmektedir. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine yönelik Bar-On Duygusal Zekâ Modeli'ne temellenen Duygusal Zekâ Eğitim Programının Demirel'in program geliştirme modeli doğrultusunda geliştirilmesi ve değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.Girişim, plasebo, kontrol gruplu (öntest–sontest kontrol desenli), kör teknikli, randomize kontrollü deneysel tasarımda planlanmıştır. Araştırmada, nicel yöntemlerle birlikte nitel araştırma yöntemlerinden bireysel derinlemesine görüşme yönteminin de kullanılması nedeniyle karma desene sahip bir araştırmadır. Araştırma bir üniversitenin hemşirelik fakültesi 1. sınıf öğrencileri (N:250) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ihtiyaç analizi aşamasında hemşirelik öğrencilerinin duyuşsal içerikleri daha yoğun olan ders dışı etkinlikler ve duygusal zekâ becerilerine odaklanan kazanımların ön planda olduğu eğitim içerik ve yöntemlerine ihtiyaç olduğu saptanmıştır. Bu ihtiyaca yönelik oluşturulan eğitim programı, belirlenen sürede girişim grubuna uygulanmıştır. Etkileşim riskini en aza indirmek için farklı bir eğitim programı da eş zamanlı olarak plasebo grubuna uygulanmıştır. Eğitim girişimi sonunda yapılan ölçümlerde girişim grubunda bulunan öğrencilerin eğitim öncesine göre anlamlı düzeyde duygusal zekâ puan ortalamalarında artış olduğu saptanmıştır. Plasebo ve kontrol gruplarında bulunan hemşirelik öğrencilerinin ise duygusal zekâ becerilerinin araştırma süreci içerisinde gelişmediği belirlenmiştir. Eğitim girişimi sonunda girişim grubunda bulunan öğrencilerin plasebo ve kontrol gruplarında bulunanlara göre anlamlı düzeyde yüksek duygusal zekâ puan ortalaması olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, hemşirelik öğrencilerine uygulanan Bar-On EQ Modeli'ne temellendirilerek geliştirilmiş duygusal zekâ eğitim programının öğrencilerin duygusal zekâ becerilerini geliştirmede olumlu etkiler sağladığı ve etkili olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractFor qualified nursing care, emotional intelligence skills of nurses should be developed during their vocational training. This research was carried out in order to develop and evaluate the Emotional Intelligence Training Program based on the Bar-On Emotional Intelligence Model for nursing students in line with Demirel's program development model.The experiment was planned in a randomized controlled experimental design with placebo, control group (pretest-posttest control pattern), blind technique. It is a research with a mixed pattern, since the individual in-depth interview method, one of the qualitative research methods, is also used in the research together with quantitative methods. The research was carried out with first-year nursing faculty students (N: 250) of a university.During the needs analysis phase of the study, it was determined that there is a need for educational content and methods that focus on extracurricular activities and emotional intelligence skills of nursing students with more intense affective content. The training program created for this need was applied to the experimental group in the specified period. In order to minimize the risk of interaction, a different training program was simultaneously applied to the placebo group.In the measurements made at the end of the training initiative, it was found that the students in the experimental group had a significant increase in their emotional intelligence score average compared to the pre-education level. It was determined that the emotional intelligence skills of the nursing students in the placebo and control groups did not develop during the research process. At the end of the training initiative, it was determined that the students in the experimental group had a significantly higher emotional intelligence score average compared to those in the placebo and control groups.As a result, it has been observed that the emotional intelligence training program developed on the basis of the Bar-On EQ Model applied to nursing students has positive effects and is effective in developing students' emotional intelligence skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleHemşirelik öğrencilerinde duygusal zekâyı geliştirmeye yönelik program geliştirme çalışması
dc.title.alternativeProgram development study for developing emotional intelligence in nursing students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-04-04
dc.contributor.departmentHemşirelikte Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmNurses
dc.subject.ytmNursing
dc.subject.ytmNursing research
dc.subject.ytmStudents-nursing
dc.subject.ytmProgram development
dc.subject.ytmIntelligence
dc.identifier.yokid10228489
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ-CERRAHPAŞA
dc.identifier.thesisid707517
dc.description.pages161
dc.publisher.disciplineHemşirelik Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess