Show simple item record

dc.contributor.advisorGermen, Zeynep Ayça
dc.contributor.authorBudak, Ali
dc.date.accessioned2023-09-22T12:38:32Z
dc.date.available2023-09-22T12:38:32Z
dc.date.submitted2022-09-01
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742232
dc.description.abstractPostmodern kurmaca, dünyayı açık ve net bir şekilde betimlemekten kaçınan özellikler ileri sürer. Postmodern kurmaca ile ilişkilendirilmiş olan üstkurmaca, parçalama, otoritercilik karşıtlığı, yüksek ve alt kültürlerin birleşmesi, ironi, metinlerarasılık, deneyselcilik, öykünme ve çoğulculuk gibi özellikler, bölünmüş, öz-düşünümsel, güvenilmez, zorlayıcı ve keşfedilebilir öyküler ortaya çıkarır. Bu anlatılar, anlam yaratma sürecinde okuyucudan daha fazla katılım gerektiren okuma deneyimleri yaratır. Bu tez, bir anlatının okuyucuyu hikâyeyi tekrar tekrar okumaya teşvik etme özelliğine `döngüsellik` adını vererek, Tim O'Brien'ın In the Lake of the Woods (1994), Jeffrey Jacob Abrams ve Doug Dorst'un S. (2013) ve Mark Danielewski'nin Only Revolutions (2006) eserlerinin çeşitli derecelerde döngüsellik olanağı sunan postmodern metinler olduğunu öne sürmektedir.Bu çalışma, söz konusu romanların döngüselliğini incelerken Gerard Genette'in bir anlatıyı anlaşılmaz kılan özelliklerini tanımladığı Narrative Discourse: An Essay in Method (1983) kitabında yer alan çerçeveyi esas almaktadır. Genette'in işaret ettiği ilk kategori anlatının `zamanı` ve zamanın metinle olan ilişkisinin sorunsallaştırılmasıdır. İkinci kategori `kip` anlatıcıların hikâyeyi aktarırken takındığı bakış açılarına odaklanır. Üçüncü kategori, anlatının `ses`i ve olaylara göreceli konumu, anlatı seviyeleri, üstkurgusal özellikleri ve anlatıcı şahıstır. Son kategori, anlatı metni ve romanın maddesel gerçekliğidir. Bu tez, söz konusu dört kategoriye odaklanarak, bu romanların döngüsel okuma deneyimlerini nasıl oluşturduklarını çözümlemeyi amaçlar.
dc.description.abstractPostmodern fiction brings forward those qualities that stray from a direct and clear representation of the world. The qualities that are associated with postmodern fiction such as metafiction, fragmentation, anti-authoritarianism, fusion of high and low culture, irony, intertextuality, experimentation, pastiche and pluralism create stories that are fragmented, self-reflexive, unreliable, challenging, and explorable. Such narratives create reading experiences that require more participation in the process of making meaning compared to linear narratives. Calling this quality that encourages the reader to re-read the story in a narrative `cyclicality,` this thesis argues that In the Lake of the Woods (1994) by Tim O'Brien, S. (2013) by Jeffrey Jacob Abrams and Doug Dorst, and Only Revolutions (2006) by Mark Danielewski are postmodern texts which offer varying degrees of cyclicality.In analyzing the cyclicality in the novels mentioned, this study uses the framework outlined in Gerard Genette's Narrative Discourse: An Essay in Method (1983), in which Genette studies those aspects of a narrative that make it obscure. The first category he points out is the `tense` of narration and the problematization of time in relation to the text. The second is `mood` which focuses on the perspectives that narrators assume in relaying the story. The third category is the `voice` of narration and its relative position to the events in narrative, its narrative levels, metafictional qualities and the narrating person. The final category is the narrative text and the novel's material reality. By focusing on these four categories, this thesis aims to analyze how these novels create narratives that present cyclical reading experiences.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectAmerican Culture and Literatureen_US
dc.titleAn Analysis of Cyclicality in the Novels In the Lake of the Woods by Tim O'Brien, S. by Jeffrey Jacob Abrams and Doug Dorst, and Only Revolutions by Mark Z. Danielewski
dc.title.alternativeTim O'Brien'ın In the Lake of the Woods, Jeffrey Jacob Abrams ve Doug Dorst'un S. ve Mark Z. Danielewski'nin Only Revolutions romanlarında döngüselliğin analizi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-09-01
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10294219
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid735519
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineAmerikan Kültürü ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess