Obsesif kompulsif belirtiler veya sosyal kaygı belirtileri sergileyen üniversite öğrencilerinde kişilerarası duygu düzenlemenin incelenmesi
dc.contributor.advisor | İnözü Mermerkaya, Müjgan | |
dc.contributor.author | Çapar Taşkesen, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:37:54Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:37:54Z | |
dc.date.submitted | 2023-08-28 | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742149 | |
dc.description.abstract | Duygu düzenlemeye ilişkin çalışmaların çoğu birey içi süreçlere odaklanmaktadır. Fakatson zamanlarda bu alanda yapılan çalışmaların odağı duygu düzenlemenin eksik kalansosyal bağlamına kaymıştır. Duygu düzenlemenin sosyal bağlamı olarak ifade edilenkişilerarası duygu düzenleme alanına yönelik çalışmalar son on yıla dayanmaktadır.Mevcut çalışma duygu düzenlemenin yeni çalışılan sosyal yönünü obsesif kompulsifbozukluk (OKB) ve sosyal kaygı bozukluğunda (SKB) keşifsel bir şekilde incelemeyihedeflemektedir. Bu bağlamda Türkiyenin çeşitli üniversitelerinde okuyan öğrencilereulaşılmıştır. Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. İlk aşamanın amacı yüksek düzey iledüşük düzey OKB veya SKB belirtileri sergileyen katılımcıları belirlemek vekişilerarası duygu düzenlemeyi diğer değişkenlerle incelemektir. İkinci aşamanın amacıise grupların olumsuz duyguları tetiklendikten sonra açığa çıkan duygularla nasıl başaçıktılarını ölçemeye çalışmaktır. Birinci çalışma sonunda kişilerarası duygu düzenlemestratejileri alt boyutu olan olumlu duyguyu arttırmada gruplar arası anlamlı farklar eldeedilmiştir. Yüksek düzey OKB ve yüksek düzey SKB belirtileri sergileyen öğrencilerinolumlu duygularını arttırmak için diğer insanlara yönelme ihtiyacının daha az olduğu vepozitif duygu sonrasında diğer insanlarla kurdukları iletişimden daha az doyum ve keyifaldıkları bulunmuştur. İkinci aşamada katılımcılara olumsuz duygularını tetikleyeceksenaryolar verilmiştir. Sonrasında hem kişilerarası duygu düzenleme hem de birey içiduygu düzenleme ölçekleri katılımcılara sunulmuştur. Araştırma sonunda OKB düzeyiyüksek olanların duygularını bastırarak düzenlemeye çalıştıkları bulunurken, SKBdüzeyi yüksek olanların duygularını bastırarak ve bilişsel yeniden değerlendirmestratejilerini daha az uygulayarak duygularıyla başa çıkmaya çalıştıkları saptanmıştır.Bununla birlikte kişilerarası duygu düzenleme alanında OKB grupları arasında anlamlıbir fark elde edilememiş fakat yüksek düzey SKB belirtileri gösteren grubun düşükvidüzey SKB belirtisi sergileyen gruba kıyasla diğer insanlardan daha az bakış açısıalmaya ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Bir diğer ifadeyle diğerlerinden durumun okadar kötü olmadığını ve diğer insanların daha kötü şeyler yaşadıklarını duymayaihtiyaçlarının yüksek SKB grubunda daha az olduğu görülmüştür. Mevcut bulgularbağlanma kuramı, ebeveynlik özellikleri, kültür ve tanılar üstü kavramlarla tartışılmıştır.Anahtar SözcüklerDuygu Düzenleme, Kişilerarası Duygu Düzenleme, Obsesif Kompulsif Belirtiler,Sosyal Kaygı Belirtileri | |
dc.description.abstract | Most of the studies related to emotion regulation focus on the intrapersonal aspect ofemotion regulation. However, recent studies started to focus on examining the socialaspects of emotion regulation. The aim of this current study was to investigateobsessive-compulsive disorder (OCD) and social anxiety disorder (SAD) within thescope of social aspects of emotion regulation. The University Students enrolled indifferent universities in Turkey were recruited. This study was composed of two parts.The goal of the first study was to determine the high and low levels of OCD and SADgroups. The purpose of the second study was to understand how groups regulate theiremotions that emerged after the scenario was presented. At the end of the first study, asignificant difference was obtained between the groups in the enhancing positiveemotion sub-field of the interpersonal emotion regulation questionnaire. The resultshowed that students with high-level of OCD symptoms had less need to turn to otherpeople to increase their positive emotions, and high-level OCD and SAD symptomsstated that they had less satisfaction and pleasure from communicating with otherpeople about their positive emotions. In the second study, the scenarios triggeringnegative emotions were presented. The findings showed that those in the high OCDgroup tried to regulate their emotions by suppressing more, while those in the high SADgroup struggled with their emotions by suppressing more and using less cognitivereappraisal. On the other hand, those with high SAD stated that they needed lessperspective-taking from others. In other words, it was found that high-SAD groupneeded less to hear that the situation was not bad as they thought and know that theviiiother people who have been experiencing more. The results were discussed in terms ofattachment theory, parenting styles, culture, and transdiagnostic views.KeywordsEmotion Regulation, Interpersonal Emotion Regulation, Obsessive-Compulsivesymptoms, Social Anxiety Symptoms | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Obsesif kompulsif belirtiler veya sosyal kaygı belirtileri sergileyen üniversite öğrencilerinde kişilerarası duygu düzenlemenin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining of interpersonal emotion regulation in university students with obsessive compulsive or social anxiety symptoms | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2023-08-28 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10313315 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 808787 | |
dc.description.pages | 194 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |