Show simple item record

dc.contributor.advisorFettahlıoğlu, Hatice Seçil
dc.contributor.authorDenizdolduran, Fatih
dc.date.accessioned2023-09-22T12:37:06Z
dc.date.available2023-09-22T12:37:06Z
dc.date.submitted2023-05-18
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742042
dc.description.abstractTüketici etnosentrizmi ve menĢe ülke kavramlarının farklı kuĢakların satın alma davranıĢlarında nasıl bir etkisinin olabileceğinin araĢtırıldığı çalıĢmada gerekli analizler yapılmıĢ, literatür incelenmiĢ, kavramsal çerçeveler oluĢturulmuĢ ve hipotezler kurulmuĢtur. Tüketiciler ülke ekonomisini korumak, iĢsizliği önlemek amacıyla etnosentrik davranıĢ sergileyerek yabancı menĢeili ürün satın almayla ülkelerine karĢı oluĢabilecek riskleri önlemeyi amaçlarlar. Etnosentrizm eğilimine sahip tüketiciler bu özelliklerinden dolayı yerli ürün bulunmaması hâlinde kültürlerine en yakın, yaĢam tarzlarına uygun, tarihsel geçmiĢlerinde herhangi bir sıkıntıyaĢamadıkları ülkelerin ürünlerini tercih ederler. Bundan dolayı tüketicilerin ürünün menĢe ülkesini bilmesi ürünün nerede üretildiği hakkında bilgiye sahip olması için oldukça önemlidir.ÇalıĢmanın amacı, farklı kuĢakların satın alma davranıĢlarında etnosentrik açıdan farklı eğilim gösterip göstermediklerinin ve menĢei ülke etkisinin incelenmesidir. AraĢtırmada, tüketicilerin etnosentrizm eğilimini ölçmek amacıyla Shimp ve Sharma tarafından geliĢtirilen ve 4 boyut, 17 maddeden oluĢan cetscale ölçeği ile menĢe ülke etkisini ölçek amacıyla Zain ve Yasin tarafından geliĢtirilen tek boyut, 13 maddeden oluĢan ülke menĢei ölçeği kullanılmıĢtır. Anket çalıĢması, KahramanmaraĢ ilinde yaĢayan farklı kuĢaklardaki erkek ve kadın tüketicilerden oluĢan 300 kiĢiye uygulanmıĢtır. Anketten elde edilen veriler güvenilirlik, faktör, frekans, t Testi, Anova testi ve Post Hoc test analizleri ile incelenmiĢtir.Anahtar Kelimeler: Tüketici Etnosentrizmi, MenĢe Ülke Etkisi, KuĢaklar, Satın Alma DavranıĢı
dc.description.abstractIn the study investigating how the concepts of consumer ethnocentrism and country of origin might affect the purchasing behavior of different generations, the necessary analyzes were made, the literature was examined, conceptual frameworks were formed and hypotheses were established Consumer act ethnocentrically in order to protect the country's economy and prevent unemployment, consumers display an ethnocentric behavior and aimto prevent the risks that may arise against their countries by purchasing foreign products. Because of these characteristics, consumers with an ethnocentrism tendency prefer the products of the countries that are closest to their culture, suitable for their lifestyles, and where they have not experienced any proplems intheir historical past, in the absence of domestic products. Therefore, it is very important for consumers to know the country of origin of the product in order to have information about where the product is produced.The aim of the study is to examine whether different generations show different trends in purchasing behavior in therms of ethnocentricity and the effect of country of origin. In the study, the cetscale scale, which was developed by Shimp and Sharma and consisting of 4 dimensions, 17 items, and the country of originscale, which was developed by Zain and Yasin with 13 items were used to measure the country of origin effect. The questionnaire study was applied to 300 people consisting of male and female consumers from different generations living in Kahramanmaras. The data obtained from the questionnaire were analyzed with reliability, factor, frequency, t test, Anova test and Post Hoc test analysis. Keywords: Consumer Ethnocentrism, Country of Origin, Generations, Buying Behavioren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleKuşak farklılıklarına göre tüketici etnosentrizmi ve menşei ülke etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of consumer ethnocentrism and country of origin effect according to generation differences
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-05-18
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCountry of origin
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmGenerations
dc.subject.ytmEthnocentrism
dc.subject.ytmGenerational diversity
dc.identifier.yokid10336070
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid679106
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineÜretim ve Pazarlama Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess