Show simple item record

dc.contributor.advisorDoğan, Bayram
dc.contributor.authorBozkurt, Emine Esra
dc.date.accessioned2023-09-22T12:37:04Z
dc.date.available2023-09-22T12:37:04Z
dc.date.submitted2022-10-12
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742035
dc.description.abstract2017 Anayasa değişiklikleri ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi'negeçilmiş ve yürütme organının yapısında önemli değişiklikler olmuştur.Değişiklikle beraber yürütme erkine tek başına Cumhurbaşkanı sahip olmuş veBakanlar Kurulu ilga edilmiştir. Yürütme organının düzenleyici işlemlerindenolan kanun hükmünde kararname ve tüzükler Anayasadan kaldırılmıştır.Değişiklik sonrası yürütme organına asli ve özerk düzenleme yetkisi verilmiştir. Bukapsamda yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanı'naCumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarma yetkisi verilmiştir. CumhurbaşkanıAnayasa'da belirtilen şekilde ve konularda yönetmelikler ve Anayasa'da yeralmayan adsız düzenleyici işlemler de yürürlüğe koyabilecektir. Ayrıca Kanunhükmünde kararnamelerin kaldırılmasıyla Türk hukukunda ilk kez olağanüstühâl dönemlerinde de doğrudan Cumhurbaşkanı'nın kanun hükmünde olağanüstühâl Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabileceği hüküm altına alınmıştır.Anayasa değişikliği ile Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin alanı vesınırları konusunda bazı çeşitli belirsizlikler ortaya çıkmış olup, bu çalışmada busorunlara yönelik çözümler sunulmaya çalışılacaktır. Yürütme organınındüzenleyici işlemlerinin cumhurbaşkanlığı sistemindeki konumu, etkilidüzenlemeler olup olmadığı ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin nitelikleri(m.104/17) ve kanunlar karşısındaki durumu ele alınacaktır. Ayrıca olağanüstü hâlCumhurbaşkanlığı kararnamelerinin özellikleri, olağan ve olağanüstü hâlCumhurbaşkanlığı kararnamelerinin hukuk devleti ile uyuşup uyuşmadığınınortaya konulması ve düzenleme yetkisinin ABD'de hangi alan ve sınırlardatanındığının tespiti tezin diğer amaçlarıdır.Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile Cumhurbaşkanı'na olağan dönemlerdede asli nitelikte düzenleme yetkisinin tanınıp tanınmadığı ve Anayasanın dörtmaddesinde (m. 104/9, 106/11, 108/4, 118/6) düzenlenecek Cumhurbaşkanlığıkararnameleri ile Cumhurbaşkanı'na mahfuz bir düzenleme alanının oluşturulupoluşturulmadığı konuları tezin içeriğinde ele alınmıştır.Anahtar Kelimeler: Düzenleme Yetkisi, Düzenleyici İşlemler, 2017 AnayasaDeğişiklikleri, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Cumhurbaşkanlığı HükümetSistemi
dc.description.abstractWith the 2017 Constitutional amendments that entered into force on 9 July2018, the Presidential government system was adopted and crucial changes weremade in the structure of the executive body. With the amendment, the Presidenthad the executive power alone and the Council of Ministers was abolished.Statutory decrees and by-laws, which are among the regulatory acts of theexecutive body, have been abolished from the Constitution. After the amendment,the executive body was given primary and autonomous regulatory power. In thiscontext, the authority was given to issue Presidential decrees on issues related toexecutive power. The President will be able to put into effect the regulations andanonymous regulatory acts not listed in the Constitution in the manner andmatters specified in the Constitution. In addition, with the abolition of the decreelaws, the President was given the power to issue a presidential decree with theforce of law during the periods when a state of emergency was declared for thefirst time in Turkish law.With the constitutional amendment, some uncertainties about the scope andlimits of Presidential decrees, which are a new type of regulatory procedure, haveemerged, and solutions to these problems will be presented in this study. Theposition of the executive body's regulatory acts in the Presidential governmentsystem, whether they are effective regulations, the nature of Presidential decrees(Art.104/17) and their situation before the law will be discussed. In addition, thecharacteristics of the presidential decrees of the state of emergency, thedetermination of whether the ordinary and the presidential decrees comply withthe rule of law, and the determination of the area and borders of the regulatorypower in the USA are other purposes of the thesis.In the content of the thesis, the issues of whether the President has beengranted the fundamental regulatory power in ordinary periods with thePresidential Decree, and whether an exclusive regulatory sphere for the Presidentis created by Presidential decrees to be arranged in four articles of theConstitution (Art. 104/9, 106/11, 108/4, 118/6) is discussed in the content of thethesis.Keywords: Regulatory Authority, Separation Of Powers, Presidential GovernmentSystem, Presidential Decree, 2017 Constitutional Amendmentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.subjectSiyasal Bilimlertr_TR
dc.subjectPolitical Scienceen_US
dc.titleCumhurbaşkanlığı hükümet sisteminde Cumhurbaşkanı'nın düzenleyici işlemleri
dc.title.alternativeIn the Presidential government system regulatory actions of the President
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-10-12
dc.contributor.departmentKamu Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPresident
dc.subject.ytmRegulatory operation
dc.subject.ytmGovernment system
dc.subject.ytmPresidential government system
dc.subject.ytmRegulatory authority
dc.identifier.yokid10333559
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid662147
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess