Show simple item record

dc.contributor.advisorTunçer, Aylin Müge
dc.contributor.authorTüysüz, Sevinç
dc.date.accessioned2023-09-22T12:35:15Z
dc.date.available2023-09-22T12:35:15Z
dc.date.submitted2021-06-18
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741787
dc.description.abstractSözel akıcılık ölçümleri dil ve konuşma terapisi alanında dil becerilerinin değerlendirilmesinde ve nöropsikoloji alanında bilişsel yetersizliklerin tanılanmasında yaygın olarak kullanılır. Sözel akıcılık testlerinin bir alt türü olan semantik akıcılık ölçümü, katılımcıların belirli bir süre içerisinde verilen kategoriye ait olabildiğince çok sözcük üretmelerini gerektirir. Bu çalışmada 4-6 yaş aralığındaki okul öncesi çocukların semantik akıcılık becerilerinin değerlendirilmesinin yanında yaş, cinsiyet ve annenin eğitim durumu değişkenlerinin semantik akıcılık performansı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, 'Hayvanlar, Sebzeler ve Meyveler, Renkler, İçecekler, Giysiler, Vücudumuzun Bölümleri ve Ev Eşyaları' kategorileri kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, yaşları 4-6 arasında değişen 84 okul öncesi dönemdeki çocuktan oluşmaktadır. Katılımcılar yaşlarına göre, 4,5,6 yaş; annenin eğitim durumuna göre, düşük (ilkokul), orta (ortaokul ve lise) ve yüksek (önlisans ve üzeri) düzey şeklinde gruplara ayrılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde sözel akıcılık performansının yaş ile birlikte artış gösterdiği ortaya konmuştur. Ancak cinsiyet değişkeni bakımından değerlendirildiğinde çocuklar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Eğitim değişkeninde, annesi düşük eğitim grubunda yer alan çocukların sözel akıcılık performansının, diğer eğitim gruplarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen veriler üretilen toplam ve farklı sözcük sayısına göre incelendiğinde en yüksek ortalama sözcük sayısının 'Vücut Bölümleri' ve en yüksek farklı sözcük sayısının 'Hayvanlar' kategorisinde olduğu görülmektedir. Son olarak yedi farklı kategoride üretilen sözcüklerin toplam ve ilk beş sıradaki üretim sıklığı hesaplanmıştır.
dc.description.abstractVerbal fluency measures are widely used not only in the field of speech and language therapy to evaluate language skills, but in neuropsychology to diagnose cognitive impairments. As a subcategory of verbal fluency test, semantic fluency measures require participants to generate as many words as they can according to a given category within a resricted time. Along with the assessment of semantic fluency skills in preschoolers, the influence of variables- age, gender and educational backround of mothers- is examined in this study. To this purpose, the categories of ' Animals, Fruits and Vegatables, Colors, Beverages, Clothes, Body Parts and Furnitures' are used. Participants of the study include 84 preschoolers with the ages ranging from 4 to 6. Participants are separeted into 3 age groups (4,5 and 6) and 3 education groups according to educational backround of mothers (low, intermediate and high).Results of the study indicated that the semantic fluency performance of the children increased with the age. However gender groups weren't significantly differed by their performance on the semantic fluency measures. In respect to education variable, it was found that children whose mothers are involved in the low level of education group attained the highest mean values. The analysis of the data showed that participants had the highest number of total words in the category of 'Body Part' and the highest number of different words in the category of 'Animals'. Ultimately, total production frequencies and first response rates were estimated over the words produced in seven categories.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFiziksel Tıp ve Rehabilitasyontr_TR
dc.subjectPhysical Medicine and Rehabilitationen_US
dc.title4-6 yaş aralığındaki çocukların semantik akıcılık becerilerinin incelenmesi
dc.title.alternativeAssessment of semanti̇c fluency skills in preschoolers aging from 4-6
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-06-18
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapistliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10196482
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid513325
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess