Show simple item record

dc.contributor.advisorOğuz, Aytunga
dc.contributor.authorGazel, Erkam
dc.date.accessioned2023-09-22T12:34:11Z
dc.date.available2023-09-22T12:34:11Z
dc.date.submitted2023-05-30
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741631
dc.description.abstractBu araştırmada okulların yenileşme iklimi ile öğretmenlerin özerklikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemi, Kütahya il merkezinde bulunan resmi anaokulları, ilkokullar, ortaokullar ve liselerde görev yapan 606 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada `Okullarda Yenileşme İklimi Ölçeği` ve `Öğretmen Özerkliği Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin okullarındaki yenileşme iklimine ilişkin görüşleri orta düzeydedir. Lise öğretmenleri ile ortaokul öğretmenlerinin okullarda yenileşme iklimine ilişkin görüşleri anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin özerklik davranışlarına ilişkin görüşleri yüksek düzeydedir. Lise öğretmenleri ile ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin özerklik davranışlarına ilişkin görüşleri anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin okullarındaki yenileşme iklimi ile özerklik davranışlarına ilişkin görüşleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır.
dc.description.abstractIn this research, it is aimed to find out the relationship between innovative climate in schools and teacher's autonomy. The sample of the research, which was designed in the correlation survey model, includes 606 teachers working in the official kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools in the city center of Kütahya. In this study, `Innovative Climate in Schools Scale` and `Teacher Autonomy Scale` were used. The data were analysed by descriptive statistics, t test, ANOVA and Pearson correlation coefficient.Based on the findings of the research, innovative climate in schools was a moderate level in teachers' views. The views of high school teachers and secondary school teachers about the innovative climate in schools differ significantly. Teachers' views on autonomy behaviors are at a high level. Views of high school teachers and primary and secondary school teachers on autonomy behavior differ significantly. There is a positive and significant relationship between teachers' views on the innovation climate in their schools and autonomy behaviors.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkulların yenileşme iklimi ile öğretmenlerin özerklikleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between schools' innovative climate and teachers' autonomy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-05-30
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSchool climate
dc.subject.ytmSchools
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmAutonomy
dc.subject.ytmInnovation climate
dc.subject.ytmProfessional autonomy
dc.identifier.yokid10212095
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid679956
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess