Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Metin
dc.contributor.authorDemiral, Şevval
dc.date.accessioned2023-09-22T12:34:05Z
dc.date.available2023-09-22T12:34:05Z
dc.date.submitted2022-09-08
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741616
dc.description.abstractDünyadaki hızlı değişime paralel olarak ülkemizde de Fen Bilimleri dersinin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle Fen Bilimleri dersinde her sınıf düzeyinde yapılan ölçme değerlendirme faaliyetleri önem kazanmaktadır. İlkokul düzeyinde yapılan ölçme değerlendirme faaliyetlerindeki hatayı azaltabilmek, objektif ve nesnel kararlar verebilmek ayrıca daha güvenilir ölçme değerlendirmeler yapabilmek için farklı yöntemlerin denenmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada, ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki akademik performanslarının bulanık mantık yöntemiyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan veri seti, Kütahya ilinin merkez ilçelerinden 2019-2020 yılı güz döneminde ilkokul 4. sınıf öğrencilerin kişisel bilgi içermeyen Fen Bilimleri dersine ait 1. ve 2. sınav puanlarını kapsayan not fişleri 7 ilkokuldan alınmıştır. Alınan öğrenci not fişleri MATLAB programında bulanıklaştırma yöntemiyle değerlendirilerek öğrencilerin akademik başarıları belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda, geleneksel istatistiksel yöntemle yapılan değerlendirme sonuçları ile bulanık mantık yöntemi ile yapılan değerlendirme sonuçları karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda öğrenci akademik başarısının değerlendirilmesinde daha doğru ve esneklik sağlaması açısından bulanık mantık lehine bir sonuç çıkmıştır.
dc.description.abstractParallel to the rapid change in the world, the importance of Science course in our country is increasing day by day. For this reason, measurement and evaluation activities carried out at each grade level in the Science course gain importance. It is very important to try different methods in order to reduce the error in measurement and evaluation activities at primary school level, to make objective and objective decisions, and to make more reliable measurement and evaluations. In this study, it is aimed to evaluate the academic performance of 4th grade primary school students in Science course by fuzzy logic method. The data set used in the research was taken from 7 primary schools from the central districts of Kütahya province in the fall semester of 2019-2020, covering the grades of the 1st and 2nd exams of the 4th grade students in the Science course, which does not contain personal information. The academic success of the students was determined by evaluating the student grade slips with the blurring method in the MATLAB program. At the end of the study, the evaluation results made with the traditional statistical method and the evaluation results made with the fuzzy logic method were compared. As a result of this comparison, a result in favor of fuzzy logic has emerged in terms of providing more accuracy and flexibility in the evaluation of student academic success.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki akademik başarılarının belirlenmesinde bulanık mantık kullanımı
dc.title.alternativeThe use of fuzzy logic in determining the academic success of primary school students in Science course
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-09-08
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmFuzzy logic
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmClassroom training
dc.identifier.yokid10293523
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityKÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid736950
dc.description.pages103
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess