Show simple item record

dc.contributor.advisorYanat, Ahmet Nedim
dc.contributor.authorDuman, İbrahim Gökhan
dc.date.accessioned2023-09-22T12:30:30Z
dc.date.available2023-09-22T12:30:30Z
dc.date.submitted2023-03-09
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741055
dc.description.abstractYeni kurulmuş tıp fakültelerinde ve eğitim kurumlarında asistan olmak (biz neredeyiz), Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanlık Tezi, Hatay,2010Türkiye'de hasta başına düşen doktor sayısındaki süregelen yetersizlik; yönetimleri bu problemi çözmek amacıyla var olanlara ilaveten yeni tıp fakülteleri, özel (veya vakıf) üniversiteler ve Sağlık Bakanlığına bağlı yeni kurumlar ihdas edip bunlar tarafından yürütülen yeni asistan eğitim programları açmaya yöneltmiştir. Bu çalışmalarını desteklemek için de Avrupa birliği ve ABD deki doktor/hasta sayısı oranları gibi istatistiksel verilere başvurmuştur. Bu durum zamanla fakültelerin ve yeni kurulan eğitim kurumlarının altyapılarının yeterliliği konusunda tartışmalara yol açmıştır. Çünkü bu programları destekleyen AB deki European Union of Medical Specialists (UEMS ? Union Européenne des Médicins Specialits), European Board of Orthopaedics and Traumatology (EBOT) veya ABD deki Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) and American Board of Orthopaedic Surgeons gibi resmi ve/veya yetkili kuruluşlar yoktur bunun yerine ülkemizde Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Komitesi ? UTEAK (Turkish Accreditation Committee For Medical Education) ve Türk Ortopedi ve Travmatoloji Birliği Derneği ? TOTBİD (Turkish Society of Orthopaedics and Traumatology) gibi resmi makamlarca henüz tam olarak desteklenmeyen / yetkilendirilmeyen kurumlar vardır.Antakya/Hatay'da yeni (2003) kurulan bir tıp fakültesi olarak; asistan eğitim programları bulunan diğer kurumlar arasındaki pozisyonumuzu saptamayı ve asistanların, eğitim aldıkları kurumların yaşı veya tipini ayırmaksızın, görüşlerini almayı amaçladık. Bazı demografik bilgiler ve altyapı hakkındaki sorular dışında esas olarak katılımcıların eğitim programlarının yeterliliği ve etkinliği hakkında görüşlerini öğrenmeyi hedefleyen bir anket hazırladık.Özel (veya vakıf) üniversiteler; tüm kurumlar arasında alt yapı yeterliliği, müfredat yeterliliği (örn yetersiz seminer sayıları, dersler vb., yetersiz sayıda travma cerrahisi (p<0.05), spinal cerrahi (p<0.05), artroskopik cerrahi (p<0.05) el cerrahisi (p<0.05)gibi cerrahi beceriler) ve asistanların eğitim kurumu olarak tercihleri açısından en kötü performansa sahipti. Tüm asistanlar seminer saatlerinin, derslerin vb. tatmin edici olmamasından (p<0.05), pediatrik spinal cerrahi gibi becerilerin yetersizliğinden (p<0.05), ve çalışmalarına karşılık verilen maaştan şikâyetçiydi (p<0.05). Tüm asistanlar yeni kurulan bir kurumda örneğin yeni açılan bir devlet üniversitesinde uzmanlık eğitimi yapmanın kötü bir fikir olduğunu düşünmekteydi (p<0.05). Sağlık Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında elde edilen daha yüksek aylık gelirin bu kurumların asistanlar için daha çekici olduğunu gösterdi (p<0.05). Özel (veya vakıf) üniversitelerde veya Sağlık Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında çalışan asistanlar asistan sayısındaki yetersizlikten şikâyetçiydi (p<0.05). Yeni kurulan kurumlarda çalışan katılımcılar ise öğretim üyesi sayısındaki yetersizlikten şikâyetçiydi (p<0.05). Yeni kurulan kurumlar ile özel (vakıf) üniversite hastanelerinde çalışan asistanlar laboratuarlarının yetersizliğinden şikâyetçiydi (p<0.05). Tüm asistanlar çalıştıkları kurum fark etmeksizin bürokratik prosedürlerden, iş yükünden, sosyal aktivitelerinden şikâyetçiydi.Yeni kurulmuş bir fakülte olmamıza karşın yeni ve eski kurumlar arasında yer aldığımızı gördük.Türkiye de akreditasyon prosedürleri mümkün olan en kısa sürede başlamalı ve TOTBİD tarafından hazırlanan müfredat asistan eğitimi veren kurumlar tarafından olduğu gibi ve dikkatle uygulanmalıdır. TOTEK tarafından yürütülen kurslar ve kurumlar arası asistan rotasyonları bu amaçlara ulaşılana kadar koşulların iyileştirilmesine yardımı olabilirAnahtar Kelimeler: Yeni kurulmuş, tıp fakülteleri, eğitim kurumları, asistan olmak
dc.description.abstractBeing a resident in new founded faculty of medicine or education institutes (where are we), Mustafa Kemal University Faculty of Medicine, Thesis in Orthopeadics and Traumatology, Hatay, 2010Chronic shortness in number of physicians per patient in Turkey has urged governments for years to overcome the problem by deploying new medical schools and residency training programs, run by different institutions like state universities, private (or foundations) universities and training institutions that are operated by the Ministry of Health, all over the country. These activities were backed up by the statistical findings in European Union and the United States. This fact then led to arguments about the adequacy and efficacy of the faculty and infrastructure of those newly founded institutions. As there are no officially supported auditing committees like European Union of Medical Specialists (UEMS ? Union Européenne des Médicins Specialits), European Board of Orthopaedics and Traumatology (EBOT) or Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) and American Board of Orthopaedic Surgeons. Instead we have Turkish Accreditation Committee For Medical Education (Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Komitesi ? UTEAK) and Turkish Society of Orthopaedics and Traumatology (Türk Ortopedi ve Travmatoloji Birliği Derneği ? TOTBİD) which are not truly supported by public authorities. Being one of the newly founded (2003) medical school of the Mustafa Kemal University in Antakya/Hatay we decided to establish our position among the other institutions that have residency training programs and also obtain the perceptions of residents that train in institutions without any differentiation in terms of age and type of these. We constructed a questionnaire on some demographic data and infrastructure but mainly to obtain the opinions and perceptions of the attendants about the adequacy and efficacy of their training programs. Private (or foundations) universities performed worst among all in terms of infrastructural adequacies, curricula (i.e unsatisfactory conferences, insufficient number of surgical skills like trauma surgery (p < 0.05), spinal surgery (p < 0.05), arthroscopic surgery (p < 0.05), hand surgery (p < 0.05), faculty performing all the surgical interventions that should be performed by the residents (p < 0.05), and preference for residency. All residents complained about the conferences that areunsatisfactory (p < 0.05), insufficient interdisciplinary relations (p < 0.05), some surgical skills like pediatric spinal surgery (p < 0.05), and salaries compromising their training (p < 0.05). All residents think that it is not good to train in newly founded institutes such as in the clinics of new state universities (p < 0.05). Additional payments made in the institutions that were run by the Ministry of Health is attractive for those who want to attend a residency program (p < 0.05). Residents training in private (or foundations) universities and in those that are run by the Ministry of Health complained about the insufficient number of residents (p < 0.05). Residents training in newly founded institutions complained about the insufficient number of faculty members (p < 0.05). Residents training in newly founded institutions and private (or foundations) universities complained about the insufficiency of their laboratories (p < 0.05), The residents all complained of bureucratic procedures, work load, and social facilities sans choix of the institution they are training. Although newly founded we ranked among those institutions that were between the old (developed) and new. Accreditation procedures in Turkey should start as soon as possible, and the curricula set by TOTBİD should be strictly carried out by those institutions who receive residents for training. Inter institutional resident rotations and instructional courses led by TOTEK (Education Council of Turkish Orthopaedics and Trauma Surgery) may help to improve the conditions until the goals are reachedKey words: New founded, faculty of medicine, education institutes, being residenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectOrtopedi ve Travmatolojitr_TR
dc.subjectOrthopedics and Traumatologyen_US
dc.titleYeni kurulmuş tıp fakültelerinde ve eğitim kurumlarında asistan olmak (biz nerdeyiz ?)
dc.title.alternativeBeing a resident in new founded faculty of medicine or education instuties (where are we ?)
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-03-09
dc.contributor.departmentOrtopedi ve Travmatoloji Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid380663
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityMUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid744512
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess