Duygusal bağlılık ile işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide örgütsel kimliğin aracılık rolü: MEB Tunceli okullarında bir uygulama
dc.contributor.advisor | Karaca, Arzu | |
dc.contributor.author | Şenel, Esra Sinem | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:27:49Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:27:49Z | |
dc.date.submitted | 2022-04-05 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740665 | |
dc.description.abstract | Eğitimde istenilen hedeflere ulaşılması öğretmenlerin tutum ve davranışlarına bağlıdır.Öğretmenlerin eğitim ve öğretim hizmetlerinde mesleklerine olan bağlılıkları, eğitimverdikleri okula yönelik örgütsel bağlılıkları ile ilişkilidir. Eğitimcilerden beklentiler özelliklehizmet verdiği bölge ve toplum yapısı, kültürü̈ de dikkate alındığında değişebilmektedir.Eğitimcilerin bu beklentileri karşılayabilmeleri için öncelikle mesleklerine ve örgütlerinekarşı olumlu tutum ve davranışlar içerisinde olmaları gerekmektedir. Eğitimcilerin okula vemesleklerine olan bu olumlu tutum ve davranışlarının azalması günümüz eğitim sistemininönemli sorunlarından biridir. Çünkü̈ okulun hedeflerine ulaşılmasında eğitimcilerin okullarınave mesleklerine olan tutumları son derece önemlidir. Örgüte ve mesleğine bağlılığı yüksekolan eğitimcilerin, görevlerini yerine getirmede ve okulun hedeflerine ulaşmada daha fazlacaba sarf ettikleri bilinmektedir.Bu çalışmada Tunceli ilindeki MEB da görev yapan öğretmenlerin duygusal bağlılıkdüzeyleri ile işten ayrılma niyetleri arasındaki ilişkide örgütsel kimliğin aracılık etkisinin olupolmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda örgütsel bağlılık iştenayrılma ve örgütsel kimlik ölçeği olan anket Tunceli il merkezinde bulunan MEB'e bağlıresmi eğitim kurumların da görev yapan 240 öğretmene uygulanmıştır. Veri toplamaaraçlarından elde edilen veriler bilgisayar ortamında Statistical Package for Social Science forWindows (SPSS) paket programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucundaöğretmenlerin duygusal bağlılık düzeyleri ile işten ayrılma niyetleri arasında örgüt kimliğinintam aracı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | Achieving the desired goals in education depends on the attitudes and behaviors ofteachers. Teachers' commitment to their profession in education and training services isrelated to their organizational commitment to the school they teach. Expectations fromeducators can change, especially when the region they serve and the social structure andculture are taken into account. In order for educators to meet these expectations, they mustfirst have positive attitudes and behaviors towards their professions and organizations. Thedecrease in these positive attitudes and behaviors of educators towards school and theirprofession is one of the important problems of today's education system. Because, theattitudes of educators towards their schools and professions are extremely important inachieving the goals of the school. It is known that educators with high commitment to theorganization and their profession make more effort in fulfilling their duties and achievingthe goals of the school.In this study, it is aimed to investigate whether organizational identity has amediating effect on the relationship between the emotional commitment levels of teachersworking in the Ministry of National Education in Tunceli and their intention to leave. Forthis purpose, the questionnaire, which is a scale of organizational commitment, leaving thejob and organizational identity, was applied to 240 teachers working in primary, secondaryand high schools, which are official educational institutions affiliated to the Ministry ofEducation in the city center of Tunceli. The data obtained from the data collection toolswere evaluated in the computer environment using the Statistical Package for SocialScience for Windows (SPSS) package program. As a result of the research, it wasdetermined that organizational identity has a full mediating effect between teachers'emotional commitment levels and their turnover intentions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Duygusal bağlılık ile işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide örgütsel kimliğin aracılık rolü: MEB Tunceli okullarında bir uygulama | |
dc.title.alternative | Medium effect of organizational identity on the relationship between emotional commitment and intention to leave: Implementation in MEB Tunceli schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-04-05 | |
dc.contributor.department | İşletme Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10331466 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUNZUR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 713411 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |