Çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve uygulanması
dc.contributor.advisor | Baltacı, Serdal | |
dc.contributor.advisor | Bütüner, Suphi Önder | |
dc.contributor.author | Çalışkan, Erhan | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:25:17Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:25:17Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-01 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740267 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın ilk aşamasında, Sun ve Rogers (2021) tarafından geliştirilen çevrim içi öğrenmeye yönelik öz yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlaması yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında, öğretmen adaylarının çevrim içi öğrenmeye yönelik öz yeterlik düzeyleri belli değişkenler açısından kesitsel tarama yöntemiyle araştırılmıştır. Çalışmanın örnekleminin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile çalışmaya katılmaya gönüllü olan ve İç Anadolu Bölgesi'nde yer alan 4 farklı üniversitenin eğitim fakültesinin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 562 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının çevrim içi öğrenmeye yönelik öz yeterlik düzeyleri cinsiyete bağlı olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği sorusuna cevap bulmak adına bağımsız t testi, öğretmen adaylarının çevrim içi öğrenmeye yönelik öz yeterlik düzeylerinin sınıf düzeyine bağlı olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği sorusuna cevap bulmak adına tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının çevrim içi öğrenme öz yeterlik ölçeğinin teknoloji kullanımı, çevrim içi öğrenme görevi, eğitici ve akran etkileşimi ve iletişimi, öz düzenleme ve motivasyon alt boyutlarındaki puan ortalamaları iyi düzeyde bulunmuştur. Öğretmen adaylarının sadece teknoloji kullanımı öz yeterlik düzeyleri açısından kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılığın olduğu, ölçeğin diğer boyutları açısından cinsiyet bazlı anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının eğitici ve akran etkileşimi ve iletişimi öz yeterlik düzeyleri açısından 1. ve 3. sınıf arasında 1. sınıf lehine ve 3. ve 4. sınıf arasında 4. sınıf lehine anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Diğer boyutlar açısından sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, daha sonra yapılacak olan çalışmalar Türkiye genelinde öğrenim gören öğretmen adayları üzerinde yürütülebilir. Ayrıca yeni çalışmalarda öğretmen adaylarının teknolojiye ve teknolojik araçlara yönelik tutumları, bilgisayar veya tablet gibi araçlara sahip olup olmadıkları türünden değişkenler de çalışmaya dâhil edilebilir. Bunların dışında öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılarak nitel veriler elde edilebilir. | |
dc.description.abstract | In the first stage of this study, the online learning self-efficacy scale developed by Sun and Rogers (2021) was adapted to Turkish. In the second stage, the self-efficacy levels of teacher candidates regarding online learning are investigated in terms of certain variables using the cross-sectional research method. For the sample of the study, 562 teacher candidates studying in Primary School Mathematics Teaching at Education Faculties of 4 different universities in the Central Anatolia region who agreed to participate in the research were reached through convenience sampling. Independent sample t-test was used to see if there is a significant difference between online learning self-efficacy scores of the teacher candidates by gender and a one-way analysis of variance was used to see if there is a significant difference between online learning self-efficacy scores of the teacher candidates by grade level. The scores of the teacher candidates from technology use, online learning task, instructor and peer interaction, and communication, which are the subscales of online learning self-efficacy scale, were found to be at a good level. A significant difference by gender in technology use self-efficacy levels of the teacher candidates in favor of female students and no significant difference was found between the scores from other subscales by gender. In terms of the instructor and peer interaction self-efficacy levels of the teacher candidates, a significant difference was found between 1st and 3rd-year levels in favor of 1st-year level and between the 3rd and 4th-year levels in favor of 4th-year level. No significant difference was found among grade levels in terms of other subscales. According to the results of the study, future studies can be carried out on teacher candidates studying throughout Turkey. In addition, in new studies, variables such as pre-service teachers' attitudes towards technology and technological tools, whether they have tools such as computers or tablets can be included in the study. Furthermore, qualitative data can be obtained by conducting interviews with teacher candidates. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çevrimiçi öğrenmeye yönelik öz yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve uygulanması | |
dc.title.alternative | Adaptation and implementation of the self-efficiency scale for online learning | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-06-01 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10334958 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 725246 | |
dc.description.pages | 63 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |