Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Muhammet Dursun
dc.contributor.authorPolat, Muhammet Resul
dc.date.accessioned2023-09-22T12:24:30Z
dc.date.available2023-09-22T12:24:30Z
dc.date.submitted2023-02-27
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740135
dc.description.abstractAmaç: Üniversite öğrencilerinin siber zorbalık ve kişisel siber güvenliği sağlama durumlarını, üniversite öğrencilerinin hangi araçlarla sanal ortamda rahatsız edici davranışlarla karşılaştığını ve sanal ortamda başkalarını rahatsız etmek ile kendilerinin rahatsız edilmesi durumlarında kullanılan araçları incelemektir. Yöntem: 2020-2021 pandemi döneminde Tıp ve Diş Hekimliği gibi yüz yüze eğitim gören öğrencilere anket bire bir yüz yüze uygulanırken, YÖK ve Üniversite Senato'sunun kararı gereği online eğitim almak zorunda olan öğrencilere gerekli izin alınarak online anket yapılmış ve bu doğrultuda 448 öğrencinin anketi değerlendirilmeye alınmıştır. Verilerin analizinde 8 farklı istatistiksel analiz kullanılmış olup bu analizler bilgisayarda SPSS 22.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır.Bulgular: Araştırmada Siber Zorbalık Ölçeğinin Duygusal Zarar Görme Boyutu ile Kişisel Siber Güvenliği Sağlama Ölçeğinin Kişisel Gizliliği Koruma Boyutu arasında doğru yönde anlamlı, Siber Zorbalık Ölçeğinin Dışlanma Şiddet Boyutu ile Kişisel Siber Güvenliği Sağlama Ölçeğinin Kişisel Gizliliği Koruma Boyutu arasında doğru yönde anlamlı sonuç bulunmuştur. Ayrıca siber zorbalık durumları cinsiyete ve günlük internet kullanımına göre anlamlı olarak farklılaşırken, kişisel siber güvenliği sağlama durumları ise kişilerin sosyal medyada takip ettiği kişilerle günlük hayatında da iletişim halinde olma durumuna göre anlamlı olarak farklılaşmıştır.Sonuç: Siber zorbalık durumlarının düşük kaldığı görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin kişisel siber güvenliği sağlama durumlarında orta boyutta anlamlı sonuç çıkmıştır. Siber zorbalık durumları cinsiyet, sosyal medya kullanma sıklığı, sosyal medyanın kişisel kararlarını etkilediğini düşünme, sosyal medyada takip ettiği kişiler ile günlük hayatta da iletişim halinde olma, sosyal medyayı değerlendirme durumuna göre anlamlı olarak farklılaşmıştır. Kişisel siber güvenlik durumları ise sosyal medyayı değerlendirme durumuna göre anlamlı olarak farklılaşmıştır.
dc.description.abstractPurpose: The aim of this study is to examine the cyber bullying and personal cyber security situation of university students, the tools that university students encounter with disturbing behaviors in the virtual environment, and the tools used in cases of disturbing others and disturbing themselves in the virtual environment.Method: In the 2020-2021 pandemic period, while the questionnaire was applied face-to-face to the students who received face-to-face education such as Medicine and Dentistry, an online survey was conducted with the necessary permission for the students who had to take online education as per the decision of the Higher Education Council and the University Senate, and in this direction, the questionnaires of 448 students were evaluated. . Eight different statistical analyzes were used in the analysis of the data, and these analyzes were made on the computer with the SPSS 22.00 statistical package program.Findings: In the study, a significant result was found between the Emotional Harm Dimension of the Cyber Bullying Scale and the Personal Privacy Protection Dimension of the Personal Cyber Security Scale, and a correct meaningful result between the Severity of Exclusion Dimension of the Cyber Bullying Scale and the Personal Privacy Protection Dimension of the Personal Cyber Security Scale. In addition, cyberbullying cases differed significantly according to gender and daily internet use, while the status of providing personal cyber security differed significantly according to the status of being in contact with the people they follow on social media in their daily life.Results: It was observed that the cases of cyberbullying remained low. The situation of providing personal cyber security of university students was found to be moderately significant. Cyberbullying situations differed significantly according to gender, frequency of using social media, thinking that social media affects personal decisions, being in contact with people they follow on social media in daily life, and evaluating social media. Personal cyber security situations, on the other hand, differed significantly according to the evaluation of social media.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin mobil uygulamaları ile siber zorbalık eğilimleri üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeA research on university students' mobile applications and cyberbullying tendencies
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-02-27
dc.contributor.departmentKriminalistik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmMobile application
dc.subject.ytmCyber security
dc.subject.ytmCyberbullying
dc.identifier.yokid10313103
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid710160
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess