Show simple item record

dc.contributor.advisorErtek, Gürdal
dc.contributor.authorİrdesel, İlter
dc.date.accessioned2023-09-22T12:24:12Z
dc.date.available2023-09-22T12:24:12Z
dc.date.submitted2022-06-28
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740086
dc.description.abstractİş dünyasına yönelik bu çalışma, üst ve orta düzey yöneticilere firmalarının kârlılıklarını arttırmaları konusunda yardımcı olacak kural tabanlı bir karar destek sistemi (KDS) sunmaktadır. Çalışma öncelikle dünyaca tanınmış iş düşünürü Adrian Slywotzky'nin iş dünyasına yönelik kârlılık odaklı strateji tavsiyelerini içeren ?Profit Patterns? kitabını baz almaktadır. Araştırmamızdaki uygulamaya dönük temel katkımız iş dünyasında karşılaşılabilecek farklı durumlarda uygulanabilecek stratejik yönetim ilkelerini iyice özümseyerek bir uzman sistem çatısında kolayca ulaşılabilir halde sunmaktır. Teoriye dönük temel katkımız ise proje boyunca takip etmiş olduğumuz ve öğrendiğimiz kuralları anlaşılır bir şekilde temsil etmemizi ve uzman sisteme dönüştürmemizi sağlayan nesne-yönelimli görsel metodolojidir. Bu metodoloji çerçevesinde öncelikle kârlılık stratejilerinin hangi şartlar altında uygulandığı tespit edilerek bu konudaki bilgi birikimi belli kategoriler ekseninde beyin fırtınası / kılçık diyagramı tarzı bir yapıda şemalandırıldı. Sonrasında nesneleri, nesne niteliklerini ve bu niteliklerin değerlerini temsil eden bir başka gösterim kullanıldı. Bir sonraki adımda bu gösterimler baz alınarak ticari bir yazılım olan Visirule içinden iş kuralları modellendi. Daha sonra elde edilen bu görsel modelin internette yayınlamak amacıyla kolay kullanıma sahip bir Java arayüzü yazıldı. Program son halini aldıktan sonra da, tüm Türkiye çapında 200'ü aşkın firmada test edildi ve elde edilen tüm cevaplar ile ortaya çıkan sonuçlar bir havuzda toplanılarak istatistiksel veri analizi yapıldı. literatüre en anlamlı katkı bilgi içeriğinden çok, sunulan çok-adımlı çerçeve olmuştur. Bir önemli nokta ise çalışmanın sadece 7 kategori ile sınırlı kalmasıdır. (değer zinciri, satış ve dağıtım kanalları, müşteri, bilgi, mega, organizasyon ve ürün) Bundan sonraki aşamada karar destek sistemimiz lojistik, pazarlama, finans ve enformasyon teknolojileri gibi diğer konularla genişletilebilir.
dc.description.abstractThis study presents a computerized rule based expert system that can be used by managers in the business world to increase their companies? profitability. Specifically, we examined the profit-centred advices and the strategic business rules given in the ?Profit Patterns? book written by well-known business thinker Adrian Slywotzky and his colleagues. One of our main contributions is that we have extracted advices on strategic management and created a prototype expert system based on this body of knowledge. Another contribution of our work is the visual object oriented methodology that we have followed: We first understood the profit patterns and then turned them into mind maps in an object oriented style. Then we transformed this structure into another object-oriented map, namely the ?domain objects map? (DOM) that represents the entities in a business environment together with their attributes and attribute values. This map is then used in representing the rules for the expert system, including the advised profit patterns. We created another visual representation of the knowledge base by considering all the decision paths related with each category of decisions. For this, we extensively used the visual programming environment of commercial expert system development software. We came up with a computerized rule based expert system using Visirule by considering all decision paths related with each business category. Afterwards , the visual model created by Visirule has been transformed into a Java user interface in order to be published in the Internet. As the program has been totally composed, it has been tested in more than 200 companies in Turkey and the statistical data analysis of the obtained data is made. An important issue related with the book is that ideas explained in the book are limited to only seven categories; namely value chain, channel, customer, knowledge, mega, organization and product. In the future, other related categories concerning the business world (such as finance, marketing, etc.) can also be analyzed and embedded into the existing structure using the same methodology to effectively make suggestions regarding other decision domains in the business world.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleStrategy advisor: An expert system for strategic management consulting
dc.title.alternativeStrateji danışmanı: Stratejik yönetime yönelik uzman sistem
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-06-28
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid316541
dc.publisher.instituteMühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySABANCI ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid702730
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess