Öğretmen adaylarının ve aday öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlikleri
dc.contributor.advisor | Memduhoğlu, Hasan Basri | |
dc.contributor.author | Erbek, İhsan | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:17:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:17:23Z | |
dc.date.submitted | 2022-12-06 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739146 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ile Siirt Üniversitesinde öğrenimlerine devam eden öğretmen adaylarının ve Siirt'te kamu okullarında görev yapan aday öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerini ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algı düzeylerini belirlemek ve bunlar arasındaki ilişkinin durumuna bakılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2019-2020 ve 2020-2021 eğitim-öğretim yıllarında Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesinde, İlahiyat Fakültesinde ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda 4. sınıfta öğrenim gören 1935 öğretmen adayı ile 2020-2021 eğitim- öğretim yılında Siirt'te kamu okullarında görev yapan ve henüz adaylık döneminde bulunan 987 aday öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden tabakalı örnekleme yoluyla seçilen 325 öğretmen adayı ve basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 300 aday öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları ve aday öğretmenler öğretmenlik mesleği genel yeterlik ölçeğinin toplamında, mesleki beceri ile tutum ve değerler yeterlik alanlarında kendilerini çok yeterli; mesleki bilgi yeterlik alanında ise yeterli görmektedirler. Bölüm, okumaya ayrılan zaman, internete ayrılan zaman, televizyon izlemeye ayrılan zaman, bilimsel, sosyal ve sanatsal faaliyetlere katılım değişkenlerine göre öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterlik algıları farklılaşmaktadır. Bilimsel, sosyal ve sanatsal faaliyetlere katılım değişkenlerine göre öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterlik algıları farklılaşmaktadır. Öğretmen adayları ve aday öğretmenler 21. Yüzyıl becerileri öz yeterlik ölçeğinin toplamında ve alt boyutlarında 21. yüzyıl becerileri öz yeterliklerine çok yüksek düzeyde sahip oldukları görüşündedirler. Okumaya ayrılan zaman, internete ayrılan zaman ve not ortalaması değişkenlerine göre öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik düzeyleri farklılaşmaktadır. Cinsiyet ve bilimsel, sosyal ve sanatsal faaliyetlere katılım değişkenlerine göre aday öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik düzeyleri farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmenlik mesleği genel yeterlik düzeyleri ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlikleri düzeyleri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Aday öğretmenlerin algılarına göre öğretmenlik mesleği genel yeterlik düzeyleri ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlikleri düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmen adaylarının ve aday öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterliklerinin anlamlı yordayıcısı olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | Jury: Assistant Prof. Öğretim Üyesi Yunus Emre AVCIWith this study, it is aimed to take a look at the general qualifications of teaching profession along with 21. century's abilities self-sufficiency perception levels of prospective teachers attending Siirt University and the teacher candidates working at public schools and to determine the relationship between them. 1935 grade four prospective teachers attending Siirt University Faculty of Education, Faculty of Theology and School of Physical Education and Sports in 2019-2020, 2020-2021 academic years, and 987 teacher candidates working at public schools and still being in preparatory period in academic year 2020-2021. constitutes the universe of relational server model of this study. 325 prospective teachers, chosen through stratified sampling, and 300 teacher candidates, chosen trough random sampling, from the universe form the sample of this study. According to the results of the research, prospective teachers and teacher candidates see themselves sufficient in the total scale of The General Qualifications of Teaching Profession, they see themselves more than sufficient in the fields of professional ability and attitudes and values and as for professional knowledge field they see themselves sufficient. The perception levels of prospective teachers differ according to the variations of branch, the time spared for reading, the time spared for Internet, the spared time to watch TV., attending scientific, social and artistic activity. As for scientific, social and artistic activities participation variations the perception levels of prospective teachers differ. Prospective teachers and teacher candidates are of the opinion that they have a very high level of 21. century's abilities and self-sufficiency in total scale and in subscales of 21. century's abilities self-sufficiency. In terms of time spared for reading, time spared for Internet and grade-point-average variations prospective teachers' levels of 21. century's abilities self-sufficiency differ. The levels of prospective teachers' 21. century's abilities self-sufficiency differ in terms of gender, and scientific, social and artistic activities participation variations. According to prospective teachers' perspectives there is a considerable relationship in a positive way between the levels of the general qualifications of teaching profession and the levels of 21. century's abilities self-sufficiency. According to teacher candidates' perspectives there is a moderate substantial relationship between the levels of the general qualifications of teaching profession and the levels of 21. century's abilities self-sufficiency. It is determined that the general qualifications of teaching profession and the levels of 21. Century's abilities self-sufficiency are substantial predictors for both perspective teachers and teacher candidates. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının ve aday öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ile 21. yüzyıl becerileri öz yeterlikleri | |
dc.title.alternative | The general qualifications of teaching profession along with 21. century's abilities self-sufficiency of prospective teachers and teacher candidates | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-12-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | 21. century | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.subject.ytm | Teacher proficiency | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.identifier.yokid | 10326275 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİİRT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 667854 | |
dc.description.pages | 166 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |