Show simple item record

dc.contributor.advisorBoz, Abdulvehap
dc.contributor.authorAktan, Veysi
dc.date.accessioned2023-09-22T12:17:16Z
dc.date.available2023-09-22T12:17:16Z
dc.date.submitted2022-12-06
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739127
dc.description.abstractBu araştırma, ilkokullarda okul iklimi ile örgütsel sessizlik davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Batman ili merkezi ve merkeze bağlı köylerdeki kamu ilkokulunda (84 ilkokul) görev yapan 1977 ilkokul öğretmeninden oluşmakta olup araştırmanın örneklemi 347 ilkokul öğretmeninden ibarettir. Araştırmada veri toplamak amacıyla, Hoy ve Tarter (1997) tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Altınkurt (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan `Örgütsel İklimi Ölçeği` ve Kahveci ve Demirtaş (2013)'ın geliştirdiği `Örgütsel Sessizlik Ölçeği` kullanılmıştır.Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; frekans ve yüzde, ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA (Tukey) testi ve Pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin, bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerine göre müdürlerinin en çok destekleyici müdür davranışı, öğretmenlerin de en az umursamaz öğretmen davranışı sergilediklerini algıladıkları ortaya çıkmıştır. Örgütsel sessizlik ile ilgili olarak en yüksek ortalamanın yönetici boyutunda çıktığı görülmektedir. Bunun da yöneticilerden kaynaklı güven eksikliği, ben bilirim anlayışından olabileceği düşünülebilir. Örgütsel sessizlikteki en düşük ortalamanın ise sessizliğin kaynağı boyutunda olduğu görülmektedir. Sessizliğin kaynağı adaletsiz ortam, duygu ve düşüncelerin rahatlıkla ifade edilememesi, deneyimsizlik gibi durumlardan ortaya çıkmış olabilir. Katılımcıların okul iklimi ve örgütsel sessizlik görüşleri ile bazı kişisel bilgi değişkenleri arasında anlamlı şekilde farklılıklar görülmüştür. Örgüt iklimi ölçeği faktörleri ile örgütsel sessizlik ölçeği faktörleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu görülmektedir. Regresyon analizi sonuçlarına göre; örgüt iklimi ölçeği faktörleri, örgütsel sessizlik ölçeğinin genelindeki değişimin % 51'ini açıklamaktadır. Bu oranla örgütsel iklim faktörlerinin örgütsel sessizlikteki değişimin yarısını etkilediği görülmektedir.
dc.description.abstractThis research is carried out to find out the relationship between school climate and Organizational silence by using a survey model. The population of this research is 1977 primary school teachers who work in public schools (84) in the center of Batman and village of Batman, the sample of research consists of 347 primary school teachers. To get data collection in the research, the scale of organizational climate, developed by Hoy ve Tarter (1997), adapted to Turkish by Yılmaz ve Altınkurt (2013), and another scale of Organizational silence used which developed by Kahveci ve Demirtaş (2013).For statistical analysis of data percentage, frequency, average, standard deviation, t-test, ANOVA test and analyze of Pearson correlation used in this research. Multiple regression analysis was used to identify level prediction of the independent variable that affects the dependent variable.As a result of this research and according to the view of teachers who participated in the research, school managers showed mostly supported school managers behavior and teachers showed at least the behavior of the insensible teacher behavior. Related to organizational silence the most average seen at the dimension of managers. It is under consideration this is because of lack of confidence originating from managers and self-righteousness. The least average of organizational silence is seen at the dimension of resource silence. The cause of silence can be an unfair environment, not to express feeling and thought easefully and situation of inexperience. There are significant differences between the opinions of participants related to school climate and perception of organizational silence. There are significant differences between factors of the scale of organizational climate and scale of organizational silence. According to the result of analysis of regression, factors of the scale of organizational climate express % 51 general change of scale of organizational silence. By this rate factors of the scale of organizational climate affect half of the change of organizational silence.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokullarda okul iklimi ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationships between organizational silence and school climate in primary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-12-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary schools
dc.subject.ytmSchool climate
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmOrganizational climate
dc.subject.ytmOrganizational silence
dc.identifier.yokid10328912
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid667863
dc.description.pages187
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess