Show simple item record

dc.contributor.advisorAktuğ, Semih Serkant
dc.contributor.authorGözalan, Selim
dc.date.accessioned2023-09-22T12:17:05Z
dc.date.available2023-09-22T12:17:05Z
dc.date.submitted2022-04-01
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739101
dc.description.abstractÇalışmada, antepfıstığının bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde, sektörlere aitraporlar, akademik çalışmalar, bu alanla ilgili faaliyet gösteren Sivil ToplumKuruluşlarının çalışmaları taranmıştır. Literatür tarama sonuçları öncelikle ulusal veuluslararası veriler ve istatistikler arasında değerlendirilerek tespitler ortaya konmuş vebu veriler ışığında bölgesel ve ulusal mevcut durumları yansıtacak şekilde çalışmanınraporu oluşturulmuştur.Güneydoğu Anadolu bölgesinde ikamet eden bölge halkının yetiştirmiş olduğufıstığa üretim anlamında gerekli ve yerinde teşvikler yapılarak geçimlerini sağlamalarınıdesteklemek adına ne gibi çalışmalar yapılacağına değinilmiştir. Bununla birlikteDünyada ve ülkemizde fıstığa geniş bir pencereden gözlem yapılarak bölgesel ve küreselpazara yatırımların nasıl yapılacağı ve marka ve tescil işlemlerine yönelik çalışmalarındevam ettirilmesinin ne denli gerekli olduğunun önemi vurgulanmıştır.Daha geniş kapsamıyla Antep fıstığı üretimi yapan çiftçilerin bilinçlendirilmesineyönelik eğitim ve seminer faaliyetleri düzenlenmesinin faydalı olacağı ayrıca gelecekvaat eden bu bitkinin yerel kalkınmada ve dünya çapında marka haline gelebilmesininsağlanması amacıyla birçok devlet kurum ve kuruluşları tarafından gerekli desteklerindezamanında verilmesinin önemli olduğunun altı çizilmiştir. Fıstığın sadece kuruyemişolarak satışa sunulmasının dışında daha birçok farklı alanda ülkemizde ve dünyadafıstığın faydalarına değinilmiş ve hangi alanlarda kullanılırsa küresel pazardatutundurulabileceğinin önemi vurgulanmıştır.Dünyada ve ülkemizde fıstık üretimi yapan çiftçilerin, araştırma ve geliştirmeyatırımlarını umursamayan, yenilikçi olmayan misyonu ve vizyonu olmayan ve gelecekvaat etmeyen bir tarım anlayışının fazla yol kat edemeyeceği anlatılmıştır. Ülkemizdegelecek vaadi olmayan elit şirketleri korumanın yanlış olduğu ve gelecekte çok dahafaydalı olacak girişimcilere kucak açılmasına ve destek verilmesine ilişkin çalışmalaryapılmasının daha doğru bir yol olacağı anlatılmıştır. Bununla birlikte fıstığın üretim vepazarlama alanında karşılaşılabilecek sorunlara ve bunlara aranan çözümlere de yerverilmiştir.Bu çalışmalar ışığında fıstığın devlet desteği ve teşvikleri, sulama imkanları vesulamanın önemi, eğitim ve sertifika, fidan üretimi, anaç fıstıkların önemi, bahçe tesisive markalaşma gibi sorunlar aşıldığında ileri seviyede fıstık yetiştiriciliğine geçileceğisonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Tarım, Fıstık, Üretim, Pazarlama, Sorunlar ve Çözümler.
dc.description.abstractIn the study, sectoral reports, academic studies, and non-governmentalorganizations operating in this field were scanned at the regional, national andinternational level. The results of the literature review were first evaluated among nationaland international data and statistics, and the findings were revealed, and the report of thestudy was created in the light of these data to reflect the current regional and nationalsituations.It has been mentioned what kind of work will be done in order to support theirlivelihood by making necessary and on-site incentives in terms of pistachio production,which is grown by the people of the region residing in the Southeastern Anatolia region.In addition, the importance of how to make investments in the regional and global marketand how it is necessary to continue the studies on trademark and registration procedureshas been emphasized by observing peanuts from a wide window in the world and in ourcountry.It was underlined that it would be beneficial to organize training and seminaractivities to raise the awareness of the farmers producing pistachio in a wider scope, andthat it is important to provide the necessary support by many government institutions andorganizations in a timely manner in order to ensure that this promising plant can becomea brand in local development and worldwide. In addition to the fact that peanuts are onlysold as nuts, the benefits of peanuts in our country and in the world are mentioned in many different areas, and the importance of promoting it in the global market isemphasized in which areas it is used.It has been explained that an agricultural approach that does not care about researchand development investments, does not have an innovative mission and vision, and doesnot have a promising future, cannot go a long way. It has been explained that it is wrongto protect elite companies that do not have a promising future in our country, and that itwould be a better way to carry out studies on embracing and supporting entrepreneurswho will be much more beneficial in the future. In addition, the problems that can beencountered in the production and marketing of peanuts and the solutions sought for themare also included.In the light of these studies, it has been concluded that when the problems such asgovernment support and incentives, irrigation opportunities and the importance ofirrigation, training and certification, seedling production, the importance of rootstockpistachios, garden facilities and branding are overcome, they will switch to advancedpistachio cultivation.Key Words: Agriculture, Pistachio, Production, Marketing, Problems and Solutions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleTürkiye'de fıstık üretimi, pazarlaması, sorunları ve çözüm önerileri
dc.title.alternativePistachio production in Turkey marketing, problems and solutions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-04-01
dc.contributor.departmentİktisat Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSkills and information evaluation questionnaire
dc.subject.ytmFood analysis
dc.subject.ytmFood production
dc.subject.ytmProduct marketing
dc.identifier.yokid10314651
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid714733
dc.description.pages80
dc.publisher.disciplineBölgesel Kalkınma İktisadı Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess