Yapısal eşitlik modellemesi ile üniversite öğrencilerinin istatistiksel özyeterlik inanç, tutum ve okuryazarlık düzeyleri üzerine bir uygulama
dc.contributor.advisor | Akyüz, Hayriye Esra | |
dc.contributor.author | Topcu, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:16:01Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:16:01Z | |
dc.date.submitted | 2021-12-08 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738958 | |
dc.description.abstract | Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) kovaryans yapı matrisi dikkate alınarak teorik olarak ortaya atılan modelin sınanmaya çalışıldığı çok değişkenli istatistiksel bir tekniktir. YEM, ölçüm modeli ve yapısal model olmak üzere iki bölümden oluşmakta ve gizil (gözlenemeyen) değişkenler arasındaki direkt ve dolaylı nedensel etkilerin hipotezinin test edilmesinde kullanılmaktadır. Bu çalışma üniversite öğrencilerinin istatistik özyeterlik inancını, istatistiğe yönelik tutumunu ve istatistik okuryazarlığını etkileyen faktörleri belirlemeyi, bu faktörler arasındaki ilişkileri tespit etmeyi amaçlar. Bu amaç için, gözlenen ve gözlenemeyen değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koyarak uygun bir yol model oluşturulmuştur. Elde edilen veriler SPSS ve AMOS paket programları ile analiz edilerek, bulgular değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; istatistik özyeterlik inancı ile istatistiğe yönelik tutum için bir yol model oluşturulmuş ve istatistik özyeterlik inancı ile istatistiğe yönelik tutum arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin istatistiksel okuryazarlık seviyesi ise cinsiyet, sınıf ve eğitim durumu değişkenleri yönünden değerlendirilmiştir. | |
dc.description.abstract | Structural Equation Modeling (SEM) is a multivariate statistical technique in which the theoretical model is tried to be tested considering the covariance structure matrix. SEM consist of two parts, the measurement model and the structural model, and are used to test the hypothesis of direct and indirect causal effect between latent (unobservable) variables.This study aims to determine the factors affecting the statistical self-efficacy belief, attitude towards statistics and statistical literacy of university students, to determine the relationships between these factors. For this purpose, an suitable path model was created by revealing the relationships between observed and unobserved variables. The obtained data were analyzed with SPSS and AMOS package programs and the findings were evaluated. As a result; it was concludedthat there is a significant and positive relationship between the belief in statistical self-efficacy and the attitude towards statistics. The statistical literacy level of the students was evaluated in terms of gender, class and educational status variables. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İstatistik | tr_TR |
dc.subject | Statistics | en_US |
dc.title | Yapısal eşitlik modellemesi ile üniversite öğrencilerinin istatistiksel özyeterlik inanç, tutum ve okuryazarlık düzeyleri üzerine bir uygulama | |
dc.title.alternative | An application on statistical self-efficacy belief, attitude and literacy levels of university students with structural equality modeling | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-12-08 | |
dc.contributor.department | İstatistik Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Structural Equation Model | |
dc.subject.ytm | Path analysis | |
dc.identifier.yokid | 10331571 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 691079 | |
dc.description.pages | 73 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |